7 787 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
FTX till hus 180kvm,enplans?
Sida 1 av 2
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Blir bergvärme som uppvärmning, så ftx mer som komfort.
Vill ha ett bra aggregat, med roterande värmeväxlare.
Hade tänkt placera det på väggen, men om jag skulle fastna för ett heru så är väl det andra filter i det väggmonterade gentemot det vindsmonterade.
För och nackdelar med dessa filter?
Har kollat lite hos alig och soliduct, soliduct verkar ungefär 2k billigare på aggregatet.
Tänkte be nån av dem rita upp det, är det vettigast?
Nån annan firma som är bättre?
Angående vindsmonterat, så är det nackdelen med vinstrappa när man blir gammal. Annars är det ännu öppet under några takstolar, så vore inte så svårt att få upp själva aggregatet på vinden.
Vill ha ett bra aggregat, med roterande värmeväxlare.
Hade tänkt placera det på väggen, men om jag skulle fastna för ett heru så är väl det andra filter i det väggmonterade gentemot det vindsmonterade.
För och nackdelar med dessa filter?
Har kollat lite hos alig och soliduct, soliduct verkar ungefär 2k billigare på aggregatet.
Tänkte be nån av dem rita upp det, är det vettigast?
Nån annan firma som är bättre?
Angående vindsmonterat, så är det nackdelen med vinstrappa när man blir gammal. Annars är det ännu öppet under några takstolar, så vore inte så svårt att få upp själva aggregatet på vinden.
Redigerat:
Om jag skulle installera ny bergvärme och ftx så skulle jag utan att blinka gå på Viessmann på både värmepump och ftx. På värmepumpar är de lite av audi/bmw klassen. Då får du ett enhetligt system som sköts med samma styr. Du kan sköta vent värme varmvatten kyla rubbet med deras styr.Snailman skrev:Blir bergvärme som uppvärmning, så ftx mer som komfort.
Vill ha ett bra aggregat, med roterande värmeväxlare.
Hade tänkt placera det på väggen, men om jag skulle fastna för ett heru så är väl det andra filter i det väggmonterade gentemot det vindsmonterade.
För och nackdelar med dessa filter?
Har kollat lite hos alig och soliduct, soliduct verkar ungefär 2k billigare på aggregatet.
Tänkte be nån av dem rita upp det, är det vettigast?
Nån annan firma som är bättre?
Angående vindsmonterat, så är det nackdelen med vinstrappa när man blir gammal. Annars är det ännu öppet under några takstolar, så vore inte så svårt att få upp själva aggregatet på vinden.
Kan nog bli lite förmånligare pris också på en så "stor" installation.
Om man inte skäms, så kan man pröva att pruta hos konkurenter. Det funkade för mig 
Alig fungerade skitbra för mig, dom projekterade/ritade och levererade. När det visade sig att dom offererat för lite material kontra deras egna ritningar som legat till grund för offerten så var det aldrig något snack, dom saknade delarna som jag inte betalat för, som inte ingick i offerten kom ett par dagar senare utan extra kostnad.
Alig fungerade skitbra för mig, dom projekterade/ritade och levererade. När det visade sig att dom offererat för lite material kontra deras egna ritningar som legat till grund för offerten så var det aldrig något snack, dom saknade delarna som jag inte betalat för, som inte ingick i offerten kom ett par dagar senare utan extra kostnad.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Nibe har FTX också som tillbehör, men då kan man inte få extravärme till luften som Viessmann har som tillval.
Nilan har en BVP med inbyggd FTX och även inbyggd värme/kyla på luften, men inte så många ÅF i Sverige
Nilan har en BVP med inbyggd FTX och även inbyggd värme/kyla på luften, men inte så många ÅF i Sverige
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Nej det är en motströms som majoriteten, varför vill du ha roterande? Roterande har ju generellt sett lägre verkningsgrad
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Har en korsströms? idag, och tycker det blir för torr luft, ska ju bli lite fuktigare med en roterande. Samt att man slipper kondensslang.Johannes Carlsson skrev:
Och åtminstone på heru, så blir det på sommaren nattkyla helt automatiskt. (på min nuvarande ftx med värmeväxlare så måste man öppna en sommarlucka och lägga en pappbit över en del av värmeväxlaren)
Redigerat:
Hej,
Sitter i samma sits med enplansvilla på ca 185kvm och bergvärme, funderar på FTX vägghängt. Vad blev det för FTX lösning för dej #snailman?
Sitter i samma sits med enplansvilla på ca 185kvm och bergvärme, funderar på FTX vägghängt. Vad blev det för FTX lösning för dej #snailman?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Har nyligen fått vent ritningarna på ett heru 130, men blev lite tveksam när nåm här skrev att motorerna numera pajar inom garantitiden (och lär väl fortsätta att göra) sen de bytt leverantör. Men det blir nog ett sånt ändå.
Heru vägghänga har annat filter som är dyrare så tänkte ta ett vindsmonterat.
Heru vägghänga har annat filter som är dyrare så tänkte ta ett vindsmonterat.
Ok! Det var intressant! Tänkte du köra ett "vindsaggregat" fast monterat på vägg då eller?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Man undrar ju lite när de bytte från papst fläktar? Nån som vet vad det sitter för fläktar i dem nu?
annars tycks ju ösberg ha börjat med papst för rätt länge sen
http://blog.zaramis.se/2013/06/22/engstrom-systemair/
annars tycks ju ösberg ha börjat med papst för rätt länge sen
http://blog.zaramis.se/2013/06/22/engstrom-systemair/
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ajaj... vågar man köra på en Heru nu, det verkar vara fler som har problem! Vad är bästa alternativet tycker ni?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har en motströmsvärmeväxlare sedan huset byggdes sommaren 2010.
Då hette den Fresh Renovent M300.
Tror dock att Svenska Fresh har slutat att sälja den, och har för mig att den ursprungligen är en holländsk konstruktion.
http://www.fresh.se/sv/renovent/renovent-m300-v-r.php
Har för mig att jag ganska nyligen sett samma konstruktion på någon utländsk sajt.
Minns nu inte var, men det går ju att leta upp
Nåväl, en suverän konstruktion.
Sitter på väggen i tvättstugan, lågt ljud.
En motströmsvärmeväxlare, två EC-fläktar, två filter, fyra luftanslutningar, det är allt.
Och den har snurrat och gått klockrent nu i snart sju år.
Och luften i huset är härlig
Då hette den Fresh Renovent M300.
Tror dock att Svenska Fresh har slutat att sälja den, och har för mig att den ursprungligen är en holländsk konstruktion.
http://www.fresh.se/sv/renovent/renovent-m300-v-r.php
Har för mig att jag ganska nyligen sett samma konstruktion på någon utländsk sajt.
Minns nu inte var, men det går ju att leta upp
Nåväl, en suverän konstruktion.
Sitter på väggen i tvättstugan, lågt ljud.
En motströmsvärmeväxlare, två EC-fläktar, två filter, fyra luftanslutningar, det är allt.
Och den har snurrat och gått klockrent nu i snart sju år.
Och luften i huset är härlig
