Jag har en FTX och tänker att nu på sommaren när alla dörrar o fönster är öppna dygnet runt.
Skall man stänga av sin FTX då?
Min tanke är också att filtren (som är jättedyra) renar ju i onödan, när allt ändå står öppet.
Tänker även att det drar ström.
Är det till nån nackdel för FTX:n att bli avstängd?
Eller tänker jag helt fel, och bara skall köra på???
Tacksam för svar
 
Skall inte ditt FTX klara av att ventilera huset på egen hand utan öppna dörrar och fönster?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jodå, den är jättebra ger underbart inomhusklimat övriga året.
Men på sommaren är det skönt att ha in sommar luft liksom, och man springer ut o in...
Men känslan är att den renar ”hela bygden” liksom till ingen nytta.
Och bara drar ström och smutsar ner filtret.
Men jag kanske tänker helt fel
 
  • Gilla
polarhund
  • Laddar…
Fillin Fillin skrev:
Men jag kanske tänker helt fel
Nej, du tänker helt rätt tycker jag!
Stänger själv av vårt FTX när det är sommarvärme och vi har dörren öppen hela dagarna och bara har en nätdörr som insektsskydd.
Och hustrun har sovrumsfönstret på glänt för att få in den svala nattluften.

Ett fel jag gjorde när vi valde FTX-aggregat var att jag inte valde "Summer-By-Pass".
Så nu går det inte att ventilera ut värmen, utan frånluften värmer tilluften.
Det är alltså en motströmsvärmeväxlare vi har, inte ett sånt därr snurr-aggregat.
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Tack, då gör jag likadant

Jag har en komfovent, köpte huset för 4 månader sen och har inte riktigt fått kläm på de olika inställningarna.
Men det verkar inte som jag heller har nåt fiffigt sommar val
 
Men hur blir det med duschen om man stänger FTX-ventilationen på sommaren? Luftfuktigheten ökar rejält även vid en snabb dusch. Handdukarna blir också ganska fuktiga. Mycket av frånluften kommer just från badrummet. Det utsuget vill jag inte vara utan. Dessutom hjälper frånluftsventilerna också till att sprida den friska luften från öppna fönster. Just detta att sprida friskluft och temperatur är FTXar ju så duktiga på. (Men så klart att de kan fungera olika. Vi har ett snurr-aggregat.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Kludden33
  • Laddar…
Slå aldrig av helt, kör på lägre fart så fukten kan hitta ut. Inga pengar att spara!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mycket bra tips.
Tack :D
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Slå aldrig av helt, kör på lägre fart så fukten kan hitta ut. Inga pengar att spara!
Ja, vi kör på halvfart jämt (utom när jag stänger av det, men det är rätt sällan).
Två gamlingar som inte duschar, tvättar och kokar i onödan behöver mindre ventilation än en fempersonersfamilj.
 
Jag kör min konstant, på dagarna är det ändå varmare ute än inne och då är det bra med FTX ventilationen. På kvällen ställer jag upp fönster och dörr så det kyler ner för natten
 
Låter vårat aggregat gå året runt.
Har ett Heru aggregat så det slutar "återvinna" värmen när det inte behövs så det är bara ventilation.
 
Man har sommar och vinter i dom , stänga av ventilation gör man inte , för. Du stänger väl inte elen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.