7 917 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
FTX sommaravstängning
Jag har en FTX och tänker att nu på sommaren när alla dörrar o fönster är öppna dygnet runt.
Skall man stänga av sin FTX då?
Min tanke är också att filtren (som är jättedyra) renar ju i onödan, när allt ändå står öppet.
Tänker även att det drar ström.
Är det till nån nackdel för FTX:n att bli avstängd?
Eller tänker jag helt fel, och bara skall köra på???
Tacksam för svar
Skall man stänga av sin FTX då?
Min tanke är också att filtren (som är jättedyra) renar ju i onödan, när allt ändå står öppet.
Tänker även att det drar ström.
Är det till nån nackdel för FTX:n att bli avstängd?
Eller tänker jag helt fel, och bara skall köra på???
Tacksam för svar
Jodå, den är jättebra ger underbart inomhusklimat övriga året.
Men på sommaren är det skönt att ha in sommar luft liksom, och man springer ut o in...
Men känslan är att den renar ”hela bygden” liksom till ingen nytta.
Och bara drar ström och smutsar ner filtret.
Men jag kanske tänker helt fel
Men på sommaren är det skönt att ha in sommar luft liksom, och man springer ut o in...
Men känslan är att den renar ”hela bygden” liksom till ingen nytta.
Och bara drar ström och smutsar ner filtret.
Men jag kanske tänker helt fel
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, du tänker helt rätt tycker jag!Fillin skrev:
Stänger själv av vårt FTX när det är sommarvärme och vi har dörren öppen hela dagarna och bara har en nätdörr som insektsskydd.
Och hustrun har sovrumsfönstret på glänt för att få in den svala nattluften.
Ett fel jag gjorde när vi valde FTX-aggregat var att jag inte valde "Summer-By-Pass".
Så nu går det inte att ventilera ut värmen, utan frånluften värmer tilluften.
Det är alltså en motströmsvärmeväxlare vi har, inte ett sånt därr snurr-aggregat.
Men hur blir det med duschen om man stänger FTX-ventilationen på sommaren? Luftfuktigheten ökar rejält även vid en snabb dusch. Handdukarna blir också ganska fuktiga. Mycket av frånluften kommer just från badrummet. Det utsuget vill jag inte vara utan. Dessutom hjälper frånluftsventilerna också till att sprida den friska luften från öppna fönster. Just detta att sprida friskluft och temperatur är FTXar ju så duktiga på. (Men så klart att de kan fungera olika. Vi har ett snurr-aggregat.)
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag kör min konstant, på dagarna är det ändå varmare ute än inne och då är det bra med FTX ventilationen. På kvällen ställer jag upp fönster och dörr så det kyler ner för natten
Man har sommar och vinter i dom , stänga av ventilation gör man inte , för. Du stänger väl inte elen
Klicka här för att svara
