Du får väl tejpa fast en trådlös termometers givare på ett metspö.
Och placera i utblåsen.
Nu när det är kallare ute.

• Haha
jawen
  • Laddar…
Snyggt☺️

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Maertinh Maertinh skrev:
Hur har det gått för dig? Har läst igenom hela tråden och konstaterar att du har/hade samma problem som mig. Har ett recovent ERU 350 installerat hösten 2021. Ofta problem med att tilluften sjunker ner mot 12 grader när det blir -10 grader ute. Aggregatet står i garaget som ja håller minst 5 grader i. Själva värmeväxlingen är ok men tappar flera grader från frånluftsdonen till aggregatet, framförallt när det blir kallare ute. Tilluft 15-16 grader tycker jag känns ok men ner mot 12 blir kallt. Har ingen eftervärmare installerad heller, bara fått till mig av installatören att jag måste öka inomhustemperaturen istället. Har en luft luftvärmepump och funderar på att installera en till, kanske i tvättstugan där FTX drar frånluften så att jag får upp temperaturen där. Man blir lite smått besatt av det här till slut..
Vi har åter frusit i vinter. Min tilluft på den kanal som är "längst" är ca 30 meter, mynnar ut i vårt tv rum och håller ca 12C vid några minusgrader utomhus. Det jag till slut har gjort är att skruva till ventilen samt vrida luftflödet in i rummets hörn istället för som tidigare styrt ut från hörnet. Har funderat på värmare, men då nästan alla säger att det inte ska behövas samt energikrävande har jag lagt ned det....trots att det möjligen hjälpt i vårt fall... Det jag är inne på är att få hit någon för en oberoende kontroll av anläggningen. Tyvärr skar det sig rejält med leverantören av anläggningen, så måste hitta någon annan. Jag tror att den sista inställningen leverantören gjorde var fullständigt okontrollerad och bara för att få tyst på oss...de sänkte t ex högsta varv på frånluften från 3300 rpm till 2300 rpm.... Tips på kunnig ventilationsfirma för området kring Lund intressant.

• Ledsen
bjornswensson och 1 till
  • Laddar…
Låter som för dålig isolering runt ventilationsrören helt enkelt

DennisCA DennisCA skrev:
Låter som för dålig isolering runt ventilationsrören helt enkelt
Ja fast det har diskuterats mycket i tråden och slutsatsen vill jag minnas var att cellgummi ska vara ett väldigt bra alternativ. Det hävdar (självklart) även leverantören…

S sepani skrev:
Vi har åter frusit i vinter. Min tilluft på den kanal som är "längst" är ca 30 meter, mynnar ut i vårt tv rum och håller ca 12C vid några minusgrader utomhus. Det jag till slut har gjort är att skruva till ventilen samt vrida luftflödet in i rummets hörn istället för som tidigare styrt ut från hörnet. Har funderat på värmare, men då nästan alla säger att det inte ska behövas samt energikrävande har jag lagt ned det....trots att det möjligen hjälpt i vårt fall... Det jag är inne på är att få hit någon för en oberoende kontroll av anläggningen. Tyvärr skar det sig rejält med leverantören av anläggningen, så måste hitta någon annan. Jag tror att den sista inställningen leverantören gjorde var fullständigt okontrollerad och bara för att få tyst på oss...de sänkte t ex högsta varv på frånluften från 3300 rpm till 2300 rpm.... Tips på kunnig ventilationsfirma för området kring Lund intressant.
Är det Lindsells i Löddeköpinge som är installatör?

Som referens. Vi har ett heru 160s på vinden. 200kvm i två plan, västerbottensgård. Ingen eftervärmare.

Under vintern drar jag ner hastigheten motsvarande bortaläge när det är som kallast.

Jag har inte sett temperaturen på tilluften under 12 grader i vinter och inte fått någon kommentar om att det skulle kännas som det drar kallt från ventilerna. Vi har haft ner mot -40. På lägre hastighet klarar den av att växla bra.

Enda gången den fastnat jag kommer ihåg var vid ett ordentligt väderomslag för något år sedan.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
S sepani skrev:
Ja fast det har diskuterats mycket i tråden och slutsatsen vill jag minnas var att cellgummi ska vara ett väldigt bra alternativ. Det hävdar (självklart) även leverantören
Cellgummi som du skriver heter för yrkesmän Armaflex, och precis som all annan isolering krävs en viss tjocklek för ett visst ändamål.

Vilken tjocklek har används i ditt fall ?

MvH Jawen

Då jag googlar på det får jag nånting som ser ut som det tunna skikt som var runt våra rör, men det vlev inte fason på FTX systemet innan vinden fylldes med lösullsisolering och begravde rören. Vilket var en miss av husbyggaren.

J jawen skrev:
Cellgummi som du skriver heter för yrkesmän Armaflex, och precis som all annan isolering krävs en viss tjocklek för ett visst ändamål.

MvH Jawen
För yrkesmän heter möjligtvis Armaflex cellgummi och inte omvänt. K-Flex, Kaiflex, Armaflex är varumärken cellgummi är isolationstypen.

DennisCA DennisCA skrev:
Då jag googlar på det får jag nånting som ser ut som det tunna skikt som var runt våra rör, men det vlev inte fason på FTX systemet innan vinden fylldes med lösullsisolering och begravde rören. Vilket var en miss av husbyggaren.
Det förstår jag Dennis, själv ligger mina vent-rör ( nästan 50 m totalt) mitt i min lösullsisolering, med början 31,5 ner i isoleringen då jag har 63 cm lösull 👍

Better safe then sorry är ett bra sätt att tänka vid tveksamheter inom byggnation.

/Jawen

A Antemoo skrev:
För yrkesmän heter möjligtvis Armaflex cellgummi och inte omvänt. K-Flex, Kaiflex, Armaflex är varumärken cellgummi är isolationstypen.
Så dina polare brukar säga......Här måste vi sätta cellgummi eller hahahaha.

Alla i branschen känner till armaflex, och 95% av yrkesmännen jag arbetat med använder ordet armaflex som ett samlingsnamn för denna typ av isolering, oavsett om själva märket heter K-flex ( vad nu byggaren har bäst inköpspris på )

Och att märka ord kommer vi inte framåt med i tråden.

Cellplast, skumplast, frigolit, ecoprim,, Expanderad PolyStyren, Jackopor, Extruderad PolyStyren ????

Vilket namn använder du på dessa Antemoo ? 😉

Går det att komma åt att mäta temperaturen på "tilluften" vid aggregatet och vid någon tilluftventil längst ifrån? Visar det en stor skillnad är det isoleringen av kanalerna som brister.

J jawen skrev:

MvH Jawen
2cm skulle jag gissa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.