1 817 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
FTX övertryck
Flyttade in i ett nybygge för någon vecka sedan. Står i bopärmen att man ska rengöra tilluftsventilerna så fort de är smutsiga, såklart lossnar den och flyger i marken. Ventilen trycktes då ihop och stängdes. Satte upp den igen och öppnade ventilen så som jag tror att den var öppen.
Stekte ordentligt idag på spisen, och känner nu hur det blev halare på golvet. Öppnade då ett fönster, men upptäcker att jag inte får in någon luft om jag inte slår igång köksfläkten. Annars blåser det ut genom fönstret. De måste således betyda att jag har övertryck.
I lägenheten har jag två tilluftsventiler och två frånluftsventiler, försökte då stänga till tilluftsventilerna lite mer eftersom jag kanske satt dem fel, men nu är de nästan stängda och har fortfarande övertryck. Är det normalt med övertryck i nybyggen, eller borde jag ringa fastighetsskötaren och be dem komma och justera?
Stekte ordentligt idag på spisen, och känner nu hur det blev halare på golvet. Öppnade då ett fönster, men upptäcker att jag inte får in någon luft om jag inte slår igång köksfläkten. Annars blåser det ut genom fönstret. De måste således betyda att jag har övertryck.
I lägenheten har jag två tilluftsventiler och två frånluftsventiler, försökte då stänga till tilluftsventilerna lite mer eftersom jag kanske satt dem fel, men nu är de nästan stängda och har fortfarande övertryck. Är det normalt med övertryck i nybyggen, eller borde jag ringa fastighetsskötaren och be dem komma och justera?
Nä, var rädd för det. Trodde jag hade gjort fel först. Men när jag nu testat att nästa hålla båda tilluftsventilerna stängda samtidigt som jag inte rört frånluften, och samma problem kvarstår. Då börjar man ju fundera för ventilerna var garanterat öppna innan.
Klicka här för att svara