Skrev för några månader sedan om detta problem i Bastuforumet men fick inte riktigt något svar så jag prövar här också då det främst gäller vedbastu och FTX.
Jag funderar på att installera ett vedeldat bastuaggregat i ett hus med FTX-ventilation.
I bastun finns en tilluftsventil i taket, och frånluften sitter i duschrummet utanför. Luften mellan bastun och duschen cirkulerar fritt under bastudörren.
Problemet är att huset alltid hålls i undertryck av FTX-systemet. Om jag sätter in en vanlig vedspis för bastu innebär det att skorstenen kommer att dra in kall luft när jag inte eldar, eftersom spjäll aldrig får stänga helt tätt. Det känns både som en energiförlust och som något som stör hela ventilationsbalansen.
Det jag egentligen skulle behöva är ett vedbastuaggregat med extern tilluftsanslutning, så att jag kan dra in ett separat rör genom ytterväggen. På så sätt skulle kaminen kunna få all förbränningsluft direkt utifrån och vara helt isolerad från FTX-systemet.
Men trots många samtal till både butiker och tillverkare verkar det inte finnas några bastuugnar på marknaden med den funktionen. I kaminer är det nästan standard men vedbastun verkar ligga långt efter?
Hur har ni som har både FTX och vedeldad bastu löst detta problem i praktiken?
Tar tacksamt emot erfarenheter, tips och lösningar.