FTX och ljud - så blir du av med bullret

11k läst  34 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Har ännu inget eget ventilationssystem, men som jag har förstått det.
    Man kan ha flexdämpare mellan aggregat och det fasta rörsystemet för att förhindra/dämpa att vibrationer från själva aggregatet fortplantar sig i det relativt stela rörsystemet.

Flexdämpare dämpar låga frekvenser bättre än höga, och verkar bli ännu mer effektiv om man formar den till en böj, men det måste ju i så fall vara lämpligt i den egna installationen. Om det är vibrationer från aggregatet man vill åt, så funkar det nog även om den är rak.

För fasta dämpare så verkar de fyrkantiga ha bättre dämpning än de runda, du kan t.ex jämföra datablad för de båda på www.soliduct.se

2. V
    Medlem · Nivå 6
    Har läst någonstans att det är problem att rensa ventilationsanläggningar med flexdämpare. Problemet skulle vara att rensutrustningen skulle skada ljuddämparen. Och om man då sätter flexljuddämpare vid donen. Hur skall man då rensa anläggningen utan att sätta rensluckor?

Jag vill inte lägga in flexdämpare i bjälklaget om det är stor risk att de går sönder när vi rensar kanalerna. Då skulle jag vilja sätta dämpare på stigarna som ligger i väggen istället. Detta då det är lättare att slita upp och återställa en vägg än ett tak eller golv. Men det skulle innebära att ljuddämparna sitter 2 st 90 gradersböjar och några meter kanal från donen. Antar att det inte är lika effektivt, men ungefär hur stor skillnad gör det? Rummen som påverkas är lekrum, kök, vardagsrum och ett gästrum.

Jag väntar på att få en FTX dimensionerad av en onlinefirma. Men pga semestrar kan jag inte fråga de hur jag skall göra. Jag har fått dimensioner på kanaler men inte några ljuddämpare nära donen. Jag tänkte börja dra kanalerna till nedervåningen i vårt 1,5 plans hus under semestern (nu).

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vår FTX-installation som monterades i vårt nybygge år 2010.
    Det konstruerades/dimensionerades anläggningen av en ingenjörsfirma,
    som rekommenderades av Soliduct, som sedan levererade materialet
    (utom själva aggregatet, som de inte hade i sitt sortiment).

Vi har flexdämpare på anslutningarna till/från själva värmeväxlaren, men inga dämpare vid till- och frånluftsventilerna. Har flera gånger stängt av och satt på ventilationen, men inte kunnat höra någon skillnad på ljudet i något rum. Utom i tvättstugan förstås, där själva aggregatet är monterat.

Nu kör vi iofs inte med fullt blås, då vi bara är två personer i hushållet :)

4. I
    Medlem Nivå 1
    Bra info, tack för att du delar med dig!.
    Jag räknar också med 125 mm spiro och don, men har fått höra att man kan få svårt att justera flödet i donet då det är för svag luftström.
    Vad har du räknat med för tilluftsflöde?

• Laddar…
  5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hej Micke, om det är mig du riktar frågan till, så kör vi på 80 m3/h. Huset är på 108 m2 boyta.
    Det är hälften av vad det är injusterades till, 160 m3/h.
    Men då vi bara är två gamlingar ombord, och inte diskar, tvättar och duschar mer än nödvändigt så tyckte jag att det räckte med halva luftväxlingen.
    Ett tag frågade jag besökare vad de tyckte om inomhusluften, och fick inga negativa synpunkter.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: