4 819 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
FTX med kallställda rum?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Var i landet kommer detta hus att byggas?
Och hur stort skall det vara?
Det låter som en komplex installation för ett litet fritidshus.
Och hur stort skall det vara?
Det låter som en komplex installation för ett litet fritidshus.
Så länge man bara har frånluft i varma delen så ska nog fukt inte vara något problem. Då bör ju också energin i frånluften räcka för att få en vettig till-luftstemperatur som håller kalla delen runt 12 grader.
Kalldraget kan inte vara värre än en kåk utan ftx , man kan ju säkert också dra ner på fläktarna när mindre del av huset nyttjas.
Kalldraget kan inte vara värre än en kåk utan ftx , man kan ju säkert också dra ner på fläktarna när mindre del av huset nyttjas.
Nja ljud blir det inte om du har rätt typ av spjäll.B bengtsbox skrev:
Plus i ditt fall så ska det vara fullt öppet eller nästan stängt.
När det är nästan stängt så ska också fläkten varvas ner motsvarande den delen som du har varm. Ljud lär inte vara ett problem
Jag har det så i mitt frd kombinerat med atalje. I frd är det ingen uppvärmning och i ataljen är det mellan 12 - 20 beroende på om någon jobbar där eller inte. Har ett gammalt fläktwoods rdkr som snurrar på i bortaläge för jämnan.
Det låga luftflödet gör att man inte upplever kallras. Och 20l/s bär inte ut några stora mängder värme i det kalla rummet.
Det låga luftflödet gör att man inte upplever kallras. Och 20l/s bär inte ut några stora mängder värme i det kalla rummet.
Tack för alla synpunkter och råd. De bekräftar mina egna små funderingar jag har haft. Är fortfarande lite orolig för eventuella ljudproblem som kan uppstå då man sätter in ett spjäll. Främst då då det är öppet. Om det låter lite då det nästan är stängt spelar mindre roll eftersom rummen då inte används.
Om du sätter in ett spjäll så du kan stänga till de kallställda rummen när du är borta får du ju inget oljud som jag förstått det. Det är om du stryper bort bort luft som oljudet kommer. Som jag förstod det vill du ju ha ON/OFF och kunna stänga av tilluften i de kallställdarummen när ni är borta?
Tänk på att du kan få konstiga fenomen med kondens i rören när du stänger av luftflödet vintertid. Någonstans får du ju en köldbrygga oavsett hur mycket du isolerar.B bengtsbox skrev:Tack för alla synpunkter och råd. De bekräftar mina egna små funderingar jag har haft. Är fortfarande lite orolig för eventuella ljudproblem som kan uppstå då man sätter in ett spjäll. Främst då då det är öppet. Om det låter lite då det nästan är stängt spelar mindre roll eftersom rummen då inte används.
Jag förespråkar absolut att inte strypa ventilerna i kalla delen av huset.
Dra endast ner fläkthastigheten.
Luftflödet håller kalla delen torr och du får i alla fall in all frisk tillluft i varma delen.
Utsug endast i varma delen.
Dra endast ner fläkthastigheten.
Luftflödet håller kalla delen torr och du får i alla fall in all frisk tillluft i varma delen.
Utsug endast i varma delen.
Håller med Bjober helt och hållet!B Bjober skrev:
Jag har fått instruktioner av en ventilationsexpert hur jag skall sköta min FTX-anläggning:
Filterbyte och rengöring genast när pollensäsongen är över.
FTX kallas även "balanserad ventilation". Summan av frånluften är bara en aning större än summan av tilluften. Flödena i ventilerna är noga inställda i proportion till antalet kvadratmeter i varje rum.
(Om jag skulle täppa igen utsuget i min tvättstuga, suger det för mycket den de andra frånluftsventilerna, och om jag skulle täppa till tilluften i vardagsrummet, blåser det in för mycket i de andra rummen.)
Det betyder att jag aldrig någonsin skall ändra på ventilernas inställning. (bara blåsa/torka rent).
Det går att öka eller minska fläkthastigheten totalt, men proportionerna skall bibehållas.
Bengtsbox idé är egentligen jättebra, men kruxet är att FTX och värmesystemet inte samarbetar så bra.
Därför skulle jag minska fläkthastigheten totalt (jag har ju en knapp för det). Termostaterna i värmesystemet får ta kommandot under vintern, medan fläkten ser till att luften inte står still eller bildar kondens. Då blir det kanske lite "spill" med värmen, men det är det närmaste man kan komma.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Och jag förespråkar att låta bli attkrångla till det. Du kommer få uppvärmd tilluft i de kallställda rummen som inte kommer värma speciellt mycket. Har du utsug i kalla delen kommer det sänka temperaturen på tilluften något men troligtvis kommer du inte märka något, det kommer ändå vara hyffsat tempererad tilluftså kallras är nog inte ett problem.
Har du isolering mellan varma och kalla delen?
Har du isolering mellan varma och kalla delen?
Som jämförelse tycker jag att man kan ställa sig följande fråga. I ett gammalt hus med primitiv ventilation. Hur stort är problemet med kallras när det är 12 - 15º utomhus? Jag skulle säga att problemet är obefintligt. Och varför skulle det då bli ett större problem mellan två rum inomhus där det är 12º i det ena och 22º i det andra?
Flera, men inte alla, missförstår mig lite. Det är då jag är hemma jag vill kallställa en del av huset. Då vi inte använder huset kan man ju sänka temperaturen på hela huset. Jag funderade på att strypa ventilationen i den kalla delen samtidigt som man minskar fläkthastigheten för ftx aggregatet. Detta för att bibehålla ventilationen på den varma delen. Dock håller jag med ett tidigare inlägg som säger att man inte bör strypa helt. Kanske är det inte värt besväret men jag tyckte idén var tilltalande. Kanske finns det någon som implementerat en liknande lösning....