Hej på er!
Håller på med tottalrenovering av en 60 tals villa på ca 120 m2 med källare.
Tänker montera en FTX i den , har nog valt en HERU 160 T EC.
Den enheten har ingång för imkanal.
Min fråga är , är det bra att använda den ingången eller är det bätre med separat imkanal rakt ut??
imkanalen går ut via fläkten inte via värmeväxlaren så matos ska inte vara problem men jag tror att det måste bli mer skit i från luftskanalen med denna lösning.
Fins den någon som kör så ?? funkar det ok??
tänkte köra in/ut luft via kombidon.
Heru 160 ska ha inbyggda dämpare, räcker det med de och med flexibla dämpare på tilluftdonen, eller måste man sätta vanliga dämpare på agregatet ??
tack för all info.
Har ritat upp systemet så här, allt är i 160 och 125mm spiro. agregatet blir i badrummet och det mesta draget på kallvind med sprutat isolering, borrar ner mig till källaren på några ställen.
tacksam för synpunkter om något ser tokigt ut.
MVH Tomas
Håller på med tottalrenovering av en 60 tals villa på ca 120 m2 med källare.
Tänker montera en FTX i den , har nog valt en HERU 160 T EC.
Den enheten har ingång för imkanal.
Min fråga är , är det bra att använda den ingången eller är det bätre med separat imkanal rakt ut??
imkanalen går ut via fläkten inte via värmeväxlaren så matos ska inte vara problem men jag tror att det måste bli mer skit i från luftskanalen med denna lösning.
Fins den någon som kör så ?? funkar det ok??
tänkte köra in/ut luft via kombidon.
Heru 160 ska ha inbyggda dämpare, räcker det med de och med flexibla dämpare på tilluftdonen, eller måste man sätta vanliga dämpare på agregatet ??
tack för all info.
Har ritat upp systemet så här, allt är i 160 och 125mm spiro. agregatet blir i badrummet och det mesta draget på kallvind med sprutat isolering, borrar ner mig till källaren på några ställen.
tacksam för synpunkter om något ser tokigt ut.
MVH Tomas
Kolla om det förutsätter kolfilterfläkt det skulle inte överaska mig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 626 inlägg
Kan inte dra till minnes att jag sett att den ska ha en kolfilterfläkt.
Fördelen med en sådan lösning är att du behåller balansen med luft in och ut.
Med en vanlig imkanal så kommer du få ett rejält undertryck i huset.
Har inte heller sett att de väggmonterade modellerna ska ha inbyggda ljuddämpare, utan du bör nog ha dämpare på alla rör till aggregatet.
Sen skulle jag satt en flexdämpare från stam till donen på åtminstone tilluftssidan.
Har inte heller sett att de väggmonterade modellerna ska ha inbyggda ljuddämpare, utan du bör nog ha dämpare på alla rör till aggregatet.
Sen skulle jag satt en flexdämpare från stam till donen på åtminstone tilluftssidan.
Det är bättre med separat imkanal än att använda frånluftsfläkten samt avluftskanalen i FTX-systemet.
Imkanalen på FTX-aggregat brukar vara ansluten efter värmeväxlaren men innan frånluftsfläkten.
En imkanal ska alltid vara brandisolerad i hela dess längd från att den lämnar köket tills den passerat ut genom yttervägg/yttertak.
Imkanalen på FTX-aggregat brukar vara ansluten efter värmeväxlaren men innan frånluftsfläkten.
En imkanal ska alltid vara brandisolerad i hela dess längd från att den lämnar köket tills den passerat ut genom yttervägg/yttertak.
tack för svaren,
det står att Hero 160 har
- har integrerade ljuddämpare på till- och frånluftssidan.
imkanal luften går inte genom värmevexlaren.
jag ska ha 0,5 fex dämpare böjda 90 grader på alla don upptil för ljuddämpning.
Brandisololring av imkanal: Måste fråga hur de har tänkt sig det , jag tänkte brand isolera imkanalen men om man ska hård dra detta så borde frånluft kanalen också vara brandisolerad då den blir imkanal då den kör i det läget , men då behöver HERU skåpet också vara det.
Brandisololring av imkanal: Måste fråga hur de har tänkt sig det , jag tänkte brand isolera imkanalen men om man ska hård dra detta så borde frånluft kanalen också vara brandisolerad då den blir imkanal då den kör i det läget , men då behöver HERU skåpet också vara det.
Måste vara fel imkanalen kan väl inte gå i samma som frånluften?Olafsson skrev:
tack för svaren,
TS benämner egentligen kanalen från FTX-aggregatet ut i det fria fel.Rejäl skrev:
Det TS benämner som frånluft heter egentligen avluft, och ja, kopplar man fläktkåpan till FTX-aggregatet så används avluftkanalen som imkanal.
Följande bilder är från Flexit SL4R,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 626 inlägg
Där ser man, hade inte kikat så noga då jag behöver ett som kan monteras på vindOlafsson skrev:
tack för svaren,
Vid matlagning så kan man enkelt ställa in för övertryck om man vill slippa allt för mycket undertryck. Sedan så är det väl inte allt för farligt med ett kortvarigt undertryck och då räknar jag med att man inte lagar mat från 7 på morgonen till 11 på kvällen.13th Marine skrev:
Kan inte dra till minnes att jag sett att den ska ha en kolfilterfläkt.
Klicka här för att svara