Kul med engagemang men ni missar poängen, det lönar sig inte på långa vägar,inte ens med 3kr/kWh.
Det var hela frågan... :-)
Komforten med tilluft genom vägg kan diskuteras men jag har det som sagt i boningshuset från 2005 och upplever luften som ren, inga kallras som stör.

Kanske skall nämna att det är ett fritidshus som renoveras...

• Gilla
Boan
  • Laddar…
I vår tillbyggnad på 120 kvm har vi bergvärme, golvvärme å väggventiler. Vi satte Fresh TL98F som har en luftspridning anpassad för golvvärme, funkar kanon. Sen köpte vi en lite överdimensionerad EC fläkt, så räcker att den går på halvfart å därmed knappt hörs.

• Gilla
EmilÖrn
  • Laddar…
B
ok, fritidshus... ja då var nog situationen en annan :)

då hade nog inte ens jag satt in FTX....

roland53 skrev:
Så kan man absolut göra, men filterytan i ett påsfilter blir betydligt större....

Sen är det här med filter av olika typer och kvaliteter, både för filtermatta och påsfilter, en hel vetenskap.
Det är lätt att dribbla bort sig själv, som privat husägare, vid val och köp av nya filter.
Jag resonerar lite enklare :)

Förr ventilerade vi genom att ställa fönster på glänt, eller bara genom springor och otätheter.
Och många var faktiskt utomhus större delen av dagen, i lagårdar, svinstior och på åkrar och ängar.
Och tänk, våra förfäder överlevde faktiskt utan pollen- och partikelfilter.
Har du sett en bonde bakom en plog med gasmask?
Och vi älskar att leva friluftsliv när vi är lediga.

Så den luft vi tål utomhus borde duga inomhus också.
Alltså skall man inte överdriva behovet av "filterklasser".

Har du förresten läst det här?
Att barn som vuxit upp på bondgårdar sällan är allergiska är känt sedan tidigare
http://www.atl.nu/lantbruk/fet-fisk-kan-skydda-barn-mot-allergi/

Att skapa en helt steril miljö kan alltså helt enkelt vara skadligt!

• Gilla
exerg och 2 till
  • Laddar…
Håller med dig fullständigt i detta KnockonWood men om man nu har ett filter så ska man vara medveten att om man väljer fel filtertyp så kan det drastiskt ändra flödet i systemet och därmed får man inte den avsedda effekten att ventilera med ett visst inställt värde.

P
När jag skulle installera bergvärme ville en installationsfirma som tittade på jibbet slänga ut min FTX och borra ventiler i varje rum istället med motiveringen att FTX inte lönar sig. Jag ville ha kvar FTX:en just av alla fördelar med ventilationen, spridning av brasvärme m.m.

PS. Ett bubbelbadkar eller granitskivor i köket lönar sig nog inte heller...

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
När det gäller avskrivning, så är det ju bara själva aggregatet (dyrast), som har den kortaste avskrivningstiden. För rörinstallationen och ventiler, så är det ju betydligt längre hållbarhetstid. Själv har jag bytt ett lager och en fläkt (+filter förstås) i aggregatet sedan 1978. Den anläggningen är ju normalt redan avskriven, men även om jag skulle byta aggregat, så kommer ju rörinstallationen att kunna användas länge än.

roland53 skrev:
Jag tror iofs att 1 kr per kWh är i underkant.
Låt mig gissa... 1 kr/kWh i kalkylen kommer från VP-försäljaren :)

Känner igen den siffran från när jag själv tog in offerter på BV-pump. Där jag bor betalar vi ganska exakt 2 kr/kWh inkl. nätavgift och skatter. Ändå använder sig de lokala VP-försäljarna sig av halva elkostnaden i sina kalkyler.

När jag frågade varför blev svaret "det är en standardsiffra". De lokala försäljarna vet mycket väl vad det totala elpriset är. De betalar ju det själva.

Fast då blir deras återbetalningskalkyler inte lika bra...

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Hej

1kr kommer från min senaste räkning 39,75 för el, 29,20 för energiskatt och 25%moms på det.

Det som förstör kalkylen är att jag byter ut en fullt fungerade elpanna och sätter in en Luft/vatten VP utan att över huvud taget räkna på det... men det beslutet är taget baserat på "magkänsla".

Men kaklylen, grovt överslag ser ut så här:

Värmebehov, 15 600 kWh
Varmvatten 5000 kWh
Besparing 13 000 kWh (från VP)

Paret som bodde där tidigare gjorde av med 11 000kWh men de hade en luft/luft pump som tillskott till elpannan.

Med ett pris på 1kr och en budget offert på 110 000kr blir återbetalningstiden ca 8,5 år men det är som sagt ett fritidshus och värmebehovet är nog mycket lägre än så.... så den kalkylen flyger nog inte heller.

I vilket fall som hellst så står elpannan i källaren och den är det sista som byts i denna "total makeover".... om det visar sig vara vettigt när jag har isolerat väggarna på insidan, vind och tillägsisolerat fasaden i samband med fasadbyte.

Här är en bild från helgen... bara så att ni förstår omfattningen på "renoveringen"
Interiör av hus under renovering med synliga golvbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, jag skulle nog väntat till efter isolering för att se vilket värmebehov som kan behövas och välja värmesystem och rätt dimensionering baserat på den nya bättre isoleringen.
Sen är det ju också så, att du kommer att använda fritidshuset annorlunda jfrt med tidigare ägare mer/mindre ? så du kan inte basera dina beslut på vad förre ägaren hade i förbrukning.

• Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
En sak som man kan räkna med i kalkylen är hur mycket huset stiger i värde. En sak är den psykologiska så klart. Tex om det står bergvärme istället för elpanna. Jag tänker även på värdeökningen som kan komma från att driftkostnaden i boendekalkylen sjunker. Dt kan säkert ha betydelse i vissa fall när en familj söker lånelöfte hos banken. Som exempel:
Värme (elpanna): 18000kWh/år
Värme (bergvärme): 6000kWh/år
Det skiljer alltså cirka 1000kr/mån. I lån ger det idag med låg ränta cirka 500tkr.
Värdeökningen tror jag inte blir 500tkr men jag menar i mitt exempel att en lägre driftskostnad ev öppnar upp för möjlighet att låna mer till bostaden. Har jag helt fel, kollar inte bankfolket på deiftkostnad när de ger lånelöfte?
Mvh

• Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Hej

Jo jag tror de tittar på driftskostnaden om man ligger på gränsen....
Köparna gör det säkert.

K

Krypstocken skrev:
Hej

1kr kommer från min senaste räkning 39,75 för el, 29,20 för energiskatt och 25%moms på det.
Om Mölndal innebär ellivo som nätägare verkar du ha missat 40 öre/kwh i överföringsavgift.

Hej

Då har jag missat det men kalkylen spricker ju ändå på att det kommer en luft/vatten VP i framtiden vilket gör besparingen till 2kr x 1000-1200 kWh (årsvärmefaktor för endast uppvärmning på 5).
=>15 år

Hej

Då har jag missat det men kalkylen spricker ju ändå på att det kommer en luft/vatten VP i framtiden vilket gör besparingen till 2kr x 1000-1200 kWh (årsvärmefaktor för endast uppvärmning på 5).
=>15 år

Läser på Ellevios hemsida(är ju ny kund) och får överföringsavgiften till 24,77kr

https://www.ellevio.se/globalassets/uploads/dokument/sakr_vk_160601.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.