Snailman
Tror ingen nämnt att man slipper mycket buller om man inte behöver ha ett hål i ytterväggen i varje rum?
 
olotor skrev:
I vårt gamla system, en Rexovent, tvättade vi filtren vår och höst. Bytte lite då och då.
Nu har vi en Heru och har satt förfilter som tvättas två ggr per år. Byter vartannat år. Detta efter rekommendation av den som investerade Herun.
Har du satt ett extra förfilter utöver filtret i Herun?
Hur ser förfiltret ut?
 
Motsvarande de som satt i Rexoventen
 
Hur ser dom ut? Fungerar det bra?
 
Som fläktfilter och det fungerar bra
 
KnockOnWood skrev:
Jag köper filtermatta och kapar till
2 m2 matta kostar 410 kr inkl. frakt, och räcker till 16 filter.
Vid två filterbyten x två filter om året ger det 100 kr per år i filterkostnad.

[länk]
Så kan man absolut göra, men filterytan i ett påsfilter blir betydligt större....

Sen är det här med filter av olika typer och kvaliteter, både för filtermatta och påsfilter, en hel vetenskap.
Det är lätt att dribbla bort sig själv, som privat husägare, vid val och köp av nya filter.
 
Redigerat:
Enig, det finns pollenfilter till väggventilerna och när man byter filter kan man enkelt torka insidan av kanalen.
 
B
Räkna inte så mycket! FTX kommer ge fantastiskt inneklimat, och för ev allergiker är det fantastiskt under pollensäsongen. Som övriga skriver, det ger ett bra stabilt inneklimat, hjälper till att hålla temperaturen nere under varma dagar också. (dra så mycket som möjligt av rören innanför takets isolering, så slipper du isolera rören samt att det inte värms upp under varma sommardagar)

Vi köpte ett hus utan att egentligen veta vad FTX var ,det var ett gammalt system med luftvärme, konverterade till vattenburen med bergvärme, och visst, skulle ju kunnat satt in en frånluft bara, men ångrar inte en sekund att vi bytte till ett nytt FTX aggregat istället, det handlar inte om ekonomi, då kan man spara på enklare kakel, eller billigare blandare osv.

så överväg inte ens bara frånluft, sätt in FTX, den dagen energipriserna är tre gånger så höga så kanske det lönar sig, men fram tills dess är det en fantastisk komfort. inget kalldrag, spelar ingen roll om det blåser mycket osv..
 
Hej

Nej jag blandar inte ihop ventilation och uppvärmning.

Kan konstatera att om man investerar i en luft/vatten vp då lönar det sig inte att installera en FTX samtidigt. Känns dock konstigt att skicka ut luften utan återvinning

Kristoffer
 
Krypstocken skrev:
Pris per kWh 1kr
l]
Jag tror iofs att 1 kr per kWh är i underkant. Det finns ju olika avtal men du ska i kalkylen ha en viss höjd för framtida kostnadsökningar också.
T.ex dagens energipriser (inkl. skatter, moms mm) 1,30 och kanske 10% höjning per år.
I andra vågskålen ska du ha aggregatets avskrivning. Räkna med den är värd t.ex 0 kr efter 10 år och det då är dag att köpa en ny.
 
B
det lär hålla längre än 10 år, men som sagt, räkna inte så mycket.

då kanske man inte skulle bo i ett mindre hus?

menar, varför ska det alltid var ekonomi när det gäller värme och ventilation och inte komfort? när badrum och kök renoverars är det ju 100% känsla som styr, inte ekonomi...
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Ja du Boan, håller med dig. Det ska effektiviseras å sparas och räknas på varje öre då det gäller uppvärmning. Fler borde tänkte hälsa och nytta, snåla/spara på annat med andra ord.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Boan skrev:
det lär hålla längre än 10 år, men som sagt, räkna inte så mycket.

då kanske man inte skulle bo i ett mindre hus?

menar, varför ska det alltid var ekonomi när det gäller värme och ventilation och inte komfort? när badrum och kök renoverars är det ju 100% känsla som styr, inte ekonomi...
Avskrivningstiden i en kalkyl är inte samma sak som hur många år den håller.
Detta vet man aldrig i förväg . Det kan vara ett måndagsexemplar som bara håller i 7 år och
det kan vara ihopsatt av fabrikens skickligaste montör och hålla i 15 år.
Sådant vet man inte förrän i efterhand.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.