25 911 läst ·
74 svar
26k läst
74 svar
FTX lönar sig inte?
Har du satt ett extra förfilter utöver filtret i Herun?olotor skrev:
Hur ser förfiltret ut?
Hur ser dom ut? Fungerar det bra?
Tyvärr är det nog allför många som glömmer sina filter se här......
https://www.byggahus.se/forum/ventilation/286907-forsta-filterbytet.html?perpage=15#post2604260
https://www.byggahus.se/forum/ventilation/286907-forsta-filterbytet.html?perpage=15#post2604260
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag köper filtermatta och kapar till
2 m2 matta kostar 410 kr inkl. frakt, och räcker till 16 filter.
Vid två filterbyten x två filter om året ger det 100 kr per år i filterkostnad.
http://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/filtermatta-g4-m2-ca20mm-tjock.html
2 m2 matta kostar 410 kr inkl. frakt, och räcker till 16 filter.
Vid två filterbyten x två filter om året ger det 100 kr per år i filterkostnad.
http://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/filtermatta-g4-m2-ca20mm-tjock.html
Så kan man absolut göra, men filterytan i ett påsfilter blir betydligt större....KnockOnWood skrev:
Sen är det här med filter av olika typer och kvaliteter, både för filtermatta och påsfilter, en hel vetenskap.
Det är lätt att dribbla bort sig själv, som privat husägare, vid val och köp av nya filter.
Redigerat:
Enig, det finns pollenfilter till väggventilerna och när man byter filter kan man enkelt torka insidan av kanalen.
Räkna inte så mycket! FTX kommer ge fantastiskt inneklimat, och för ev allergiker är det fantastiskt under pollensäsongen. Som övriga skriver, det ger ett bra stabilt inneklimat, hjälper till att hålla temperaturen nere under varma dagar också. (dra så mycket som möjligt av rören innanför takets isolering, så slipper du isolera rören samt att det inte värms upp under varma sommardagar)
Vi köpte ett hus utan att egentligen veta vad FTX var ,det var ett gammalt system med luftvärme, konverterade till vattenburen med bergvärme, och visst, skulle ju kunnat satt in en frånluft bara, men ångrar inte en sekund att vi bytte till ett nytt FTX aggregat istället, det handlar inte om ekonomi, då kan man spara på enklare kakel, eller billigare blandare osv.
så överväg inte ens bara frånluft, sätt in FTX, den dagen energipriserna är tre gånger så höga så kanske det lönar sig, men fram tills dess är det en fantastisk komfort. inget kalldrag, spelar ingen roll om det blåser mycket osv..
Vi köpte ett hus utan att egentligen veta vad FTX var ,det var ett gammalt system med luftvärme, konverterade till vattenburen med bergvärme, och visst, skulle ju kunnat satt in en frånluft bara, men ångrar inte en sekund att vi bytte till ett nytt FTX aggregat istället, det handlar inte om ekonomi, då kan man spara på enklare kakel, eller billigare blandare osv.
så överväg inte ens bara frånluft, sätt in FTX, den dagen energipriserna är tre gånger så höga så kanske det lönar sig, men fram tills dess är det en fantastisk komfort. inget kalldrag, spelar ingen roll om det blåser mycket osv..
Hej
Nej jag blandar inte ihop ventilation och uppvärmning.
Kan konstatera att om man investerar i en luft/vatten vp då lönar det sig inte att installera en FTX samtidigt. Känns dock konstigt att skicka ut luften utan återvinning
Kristoffer
Nej jag blandar inte ihop ventilation och uppvärmning.
Kan konstatera att om man investerar i en luft/vatten vp då lönar det sig inte att installera en FTX samtidigt. Känns dock konstigt att skicka ut luften utan återvinning
Kristoffer
Jag tror iofs att 1 kr per kWh är i underkant. Det finns ju olika avtal men du ska i kalkylen ha en viss höjd för framtida kostnadsökningar också.Krypstocken skrev:
T.ex dagens energipriser (inkl. skatter, moms mm) 1,30 och kanske 10% höjning per år.
I andra vågskålen ska du ha aggregatets avskrivning. Räkna med den är värd t.ex 0 kr efter 10 år och det då är dag att köpa en ny.
det lär hålla längre än 10 år, men som sagt, räkna inte så mycket.
då kanske man inte skulle bo i ett mindre hus?
menar, varför ska det alltid var ekonomi när det gäller värme och ventilation och inte komfort? när badrum och kök renoverars är det ju 100% känsla som styr, inte ekonomi...
då kanske man inte skulle bo i ett mindre hus?
menar, varför ska det alltid var ekonomi när det gäller värme och ventilation och inte komfort? när badrum och kök renoverars är det ju 100% känsla som styr, inte ekonomi...
Avskrivningstiden i en kalkyl är inte samma sak som hur många år den håller.Boan skrev:
Detta vet man aldrig i förväg . Det kan vara ett måndagsexemplar som bara håller i 7 år och
det kan vara ihopsatt av fabrikens skickligaste montör och hålla i 15 år.
Sådant vet man inte förrän i efterhand.
