Jag undrar vad man ska tänka på när man installerar ljuddämpare i ett ventilationssystem. Det finns ju både ljuddämpare och flexibel ljuddämpare. Vad är för respektive nackdelen med den ena vs den andra och ska man undvika någon av dem vid något specifikt tillfälle?

Flexibla ljuddämpare verkar ju onekligen smidiga.

Flexibla ljuddämpare är bra vid anslutning av don etc (ersätta böjar).
Nackdelen med flexibla är att dom dämpar sämre (läcker ut ljud genomn höljet) och är inte dom bästa att köra en rensviska igenom.
"Riktiga" ljuddämpare dämpar bättre, fungerar som en del av kanalen och är därmed lättare att rensa med viska.

Bara mina tankar.

Det där med att dom dämpar sämre är något man kan diskutera. En traditionell ljuddämpare kan måhända dämpa bättre mot omgivningen, men generellt sett (och det stöds av datablad för de flesta fabrikat) dämpar en flexdämpare bättre i luftflödet. Dvs. om du har en som sista dämpare innan ett don flexdämpare så låter det mindre från donet än om du haft en traditionell dämpare.

• Gilla
jjoo
  • Laddar…
Problemet jag märkt på en del ställe är just det att flexdämparen "släpper ut" ljud.
En del har sagt att dom hör fläkten genom väggen och judet har då ofta kommit från "flexdämparen", alltså inte via kanalsystemet.
Men dom är perfekta att använda vid donanslutning, slippa krångla med böjjar på slutet ibland.

Tolkar jag det rätt om man då ska ha en traditionell dämpare direkt på aggregatet (till resp frånluft) och flexdämpare in mot, och från i varje ventil/don?

Jag kanske är jobb skadad och hör som de blinda slåss , men om man sätter ordentliga ljuddämpare vid aggregatet och det är rätt dimensionerat och rätt inställt, så har jag aldrig behövt sätta flexljuddämpare vid donet.

Enda gången jag har fått komplettera med flex är när man varvar upp aggregat i efterhand så dom verkligen går på max. och då är det i dom fall man inte kan sätta en extra eller förlänga aggregat ljuddämparen.

Hur fan skulle det se ut om man var tvungen att sätta flexdämpare på alla don?...sista objektet jag justerade in var på ca 200 frånluftsventiler... skulle ju va absurt om man satte 200 flexdämpare på ett sånt bygge.
Och det var en skola med specifika ljudkrav i klassrummen.

Men det är klart, vill man ha ljudnivå så man kan höra en fluga dra en brakskit så kan man ju sätta flexdämpare på varje don.

• Gilla
fredrik_sve
  • Laddar…
sampan skrev:
Det där med att dom dämpar sämre är något man kan diskutera. En traditionell ljuddämpare kan måhända dämpa bättre mot omgivningen, men generellt sett (och det stöds av datablad för de flesta fabrikat) dämpar en flexdämpare bättre i luftflödet. Dvs. om du har en som sista dämpare innan ett don flexdämpare så låter det mindre från donet än om du haft en traditionell dämpare.
En liten kommentar/djupare förklaring om det du skrev.

Lågfrekvent buller som kommer från fläktar är svårt att stoppa. Fördelen med en vanlig dämpare är att den stoppar lågfrekvent buller bättre än flexdämpare då den bryter ljudvågorna effektivare.

Tex. det lågfrekventa ljudet stoppas i kanalen som flexdämparen sitter i, men kommer då om man har otur gå vidare in i en kanal som ligger jämte tex frånluften, eller som fritt drag skrev genom väggen och in i rummet.
Titta även i diagrammen på dba ljud och dbc ljud...skiljer en del mellan dom.
dba är vardagliga ljud, tex pratande människor, radio tv.
dbc är lågfrekventa ljud, tex fläktljud, basljud, ljud från tunga fordon.

Hehe...ja man är ju ingen expert men försöker bli smartare i alla fall. Hade man vetat allt hade ju den här typen av forum inte varit något att ha :)

Okej nytt försök med ny tolkning. Inga flexdämpare vid respektive don utan endast dämpare (ej flex om man vill undvika lågfrekventa ljud) intill aggregatet som man sätter på frånluftskanalen och en på tilluftskanalen.

Låter det som att jag förstått då eller?

Japp, det blir nog inga problem!
Nu vet jag inte vad du har för aggregat men för en normal villa räcker det i normalfallet med en dämpare för resp kanal. Använd så långa ljuddämpare du kan vid aggregatet, Swegons lågbyggda dämpare är bra.
En annan sak som i o f s inte brukar vara några problem för villaaggregat, det är att man kan få stomljud i huset. Särskilt i trähus. Det är lämpligt att ställa aggregatet på vibrationsdämpande plattor, det finns hos återförsäljaren.

Aggregatet jag har är ett Enervent LTR-85 ECE. Jag har ingen aning om hur Enerventaggregaten är men jag hoppas dom fungerar och är bra.

Mikael_L
T Tjoa skrev:
Jag kanske är jobb skadad och hör som de blinda slåss , men om man sätter ordentliga ljuddämpare vid aggregatet och det är rätt dimensionerat och rätt inställt, så har jag aldrig behövt sätta flexljuddämpare vid donet.
Kan det inte behövas/vara bra, ifall man vill dämpa överhörning mellan rum via ventilationskanalerna?

• Gilla
Luugen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan det inte behövas/vara bra, ifall man vill dämpa överhörning mellan rum via ventilationskanalerna?
Tio år gammal tråd men vad jag förstått av min "vent-kompis" så är överhörning mellan rum största anledningen till ljuddämparna vid varje nergång i rummen. Frånluft bukar man inte sätta dämpare på till varje rum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.