Byggahus.se
Jag har haft en lång historia på forumet (https://www.byggahus.se/forum/threa...nkallt-pa-vintern.479368/page-22#post-5143044) med min ganska nysinstallerade FTX anläggning. Efter många och långa bråk med leverantören (som är en känd firma i södra Sverige) gick de till slut med på att justera anläggningen så att frånluften som tidigare kunde gå upp till en bra bit över 3 000 rpm nu ligger relativt konstant på 2 340 rpm. Sedan de justerade ligger även tilluften konstant och då på 1 800 rpm. Jag har uppfattat att det inte är så anläggningen ska fungera, utan den ska vid kall väderlek strypa flödet av tilluft (men gör det alltså inte). Tidigare (när frånluften gick upp till 3 200 rpm) ströps tilluften så gissar att det har med det att göra. Som det nu är försöker vi desperat att reglera med schema och stänga av den vissa tider. Vi har skulle jag säga OK ventilation i huset. PROBLEMET (som vi fortsatt har) är att på vintern (och vi pratar då skånsk vinter med 0 C) drar det svinkallt från anläggningen i hela huset...Jag har i den fg tråden kunnat konstatera att verkningsgraden trots allt är OK och att det inte är isoleringen av rören på vår kallvind som är "felet". I tråden nämns eftervärmare, som är något som inte finns på vår anläggning. Åsikterna om huruvida det behövs går isär. Jag är inte speciallet frusen av mig, däremot lider min fru svårt av det kalla draget och det är faktiskt väldigt kallt...Är det en eftervärmare som ska till? finns ens en sådan till alla aggregat? och vad kostar en sådan (ca...). Alla tips mycket välkomna


https://www.byggahus.se/forum/threa...nkallt-pa-vintern.479368/page-22#post-5143044
 
Vad ligger tempen på för tilluften? Normalt sett ska du inte ändra flödet efter säsong. Vid resor när huset står tomt kan du ställa in på ”borta-läget” dvs lägre flöde.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ligger tempen på för tilluften? Normalt sett ska du inte ändra flödet efter säsong. Vid resor när huset står tomt kan du ställa in på ”borta-läget” dvs lägre flöde.
Här är värdena som de ser ut nu. Och jag har inte gjort någon ändring från sommar till vinter.

Skärmdump av en app för temperaturstyrning med aktuella värden och inställningar för uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sthlm idag
Digital termostat visar olika temperaturer, ganska suddig bild, batteriindikator, komfortsymboler, uppvärmningsikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sthlm idag
[bild]
Inte säker på slutsatsen - du har betydligt kallare men trots det samma verkningsgrad? Ingen för- eller eftervärmare? upplevt kalldrag från FTX?
 
S sepani skrev:
Inte säker på slutsatsen - du har betydligt kallare men trots det samma verkningsgrad? Ingen för- eller eftervärmare? upplevt kalldrag från FTX?
Inga värmare nej, jag tycker ni har normala värden. Inte säkert att givarna är 100% korrekta. Luft kan kännas kall trots 15 grader varm. Betydligt bättre än 0.

Läste du tråden förra veckan där en person upplevde 21 grader som kallt? Termometern var upp och ner och ”visade” 12 grader, hjärnan luras ibland :) God Jul!
 
  • Gilla
PeterOlausson och 2 till
  • Laddar…
@sepani

Jonatan har större verkningsgrad. 15 - (-5)/ 19 - (-5) = ca 80%.
Du ligger på ca 75%.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
B
Är det inte bara att sätta in en eftervärmare då? Har du ett vattenburet system i huset kan man ju sätta in en vattenburen eftervärmare, för bättre driftkostnad.

Det är ganska vanligt att ha eftervärmare, sen ska ju tänka både en och två gånger innan man sätter in en med direktverkande el, för det känns inte speciellt hållbart i längden.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Är det inte bara att sätta in en eftervärmare då? Har du ett vattenburet system i huset kan man ju sätta in en vattenburen eftervärmare, för bättre driftkostnad.

Det är ganska vanligt att ha eftervärmare, sen ska ju tänka både en och två gånger innan man sätter in en med direktverkande el, för det känns inte speciellt hållbart i längden.
Jo, det får nog bli en eftervärmare, kanske kopplat till vattenburet systemet. Vad kan en sådan kosta?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inga värmare nej, jag tycker ni har normala värden. Inte säkert att givarna är 100% korrekta. Luft kan kännas kall trots 15 grader varm. Betydligt bättre än 0.

Läste du tråden förra veckan där en person upplevde 21 grader som kallt? Termometern var upp och ner och ”visade” 12 grader, hjärnan luras ibland :) God Jul!
Tack dsm! givarna är nog rätt. Tror vi tappar lite på att "längsta" tilluften är 30 meter ca men har mätt och inte så stor skillnad
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@sepani

Jonatan har större verkningsgrad. 15 - (-5)/ 19 - (-5) = ca 80%.
Du ligger på ca 75%.
Ja. Jag gissar att han har t ex Systemair, medan jag blev lurad på ett annat system (Heru tror jag…🙀🙀)
 
S sepani skrev:
Ja. Jag gissar att han har t ex Systemair, medan jag blev lurad på ett annat system (Heru tror jag…🙀🙀)
Jag tror inte du har skillnaden där.
Kikar själv på att installera ett FTX-system och Östberg och Systemair är väldigt likvärdiga.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du bor tydligen i Stockholm?
Jag med och har ett Heruaggregat sedan 8 år. Jag har aldrig haft någon eftervärmare på och har aldrig upplevt att det blivit kallt av ventilationen. Inte ens när det varit 16 minus. Jag är inte hemma och kan inte ge några värden men jag kan kolla när jag är hemma.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
O olotor skrev:
Du bor tydligen i Stockholm?
Jag med och har ett Heruaggregat sedan 8 år. Jag har aldrig haft någon eftervärmare på och har aldrig upplevt att det blivit kallt av ventilationen. Inte ens när det varit 16 minus. Jag är inte hemma och kan inte ge några värden men jag kan kolla när jag är hemma.
Gärna! Känns ju tyvärr som något är fel hos mig…och Edit bor i södra Skåne. Har tyvärr haft stort uppträde med min leverantör som hävdar att de installerar 450 aggregat per år och aldrig någon missnöjd…jag valde till slut att inte ta det vidare men nu sitter vi med vinter igen och helt förfrusna….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.