8 925 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
FTX - kall-luft blåser ut
Vi har ett aggregat som är snart tre år gammalt, vi upplever att det blåser ut iskall luft i samtliga rum, vi har mycket kondens på övervåningens samtliga fönster. Tror att aggregatet heter VM2 från Villavent. vad ska jag felanmäla? Service?
Hej och välkommen till forumet.
Har det fungerat som det ska tidigare?
Jag kan ha sett fel, eller förstått fel, men vad jag lästa i ett PDF jag tror var rätt så har VM2 korsströmsväxlare, vilket bör betyda att problemen inte beror på att någon motor till värmeväxlaren har stannat.
Har det fungerat som det ska tidigare?
Jag kan ha sett fel, eller förstått fel, men vad jag lästa i ett PDF jag tror var rätt så har VM2 korsströmsväxlare, vilket bör betyda att problemen inte beror på att någon motor till värmeväxlaren har stannat.
Tack för att du tar dig tid! Svår fråga, vi har golvvärme och även förra vintern upplevde vi att en del rum hade mycket kondens samt att det var en kall luftström utmed golvet från till-luften i rummen, men inte så tydligt som nu. Det var dock ännu kallare förra vintern. Det är så pass mycket kondens, så att jag igår fick ihop ca 3 dl vatten från 9 fönster på övervåningen. Vi bor i ett hus som är tre år gammalt, men har haft en klåpare som ha byggt det, så allt med rör har varit fel...fem vattenskador...så tänk i banorna att något är missat eller felgjort 
Om kondens fungerar inte ventilationen på övervåningen. Gissningsvis felinstallerat. Mät även temperaturen på tilluften vid några olika utetemperaturer. Kontakta sedan en ventilationsfirma som kan denna produkt.
VM2 har en hög återvinning och har du då hög (onormal/ej dimensionerad) fuktighet i huset så kommer aggregatet behöva frosta av växlarpaketet väldigt ofta. I värsta fall måste avfrostningscykeln utföras hela tiden och ibland räcker inte det och då fryser växlarpaketet ihop.
=om detta uppstår så kommer det kalluft
=om detta uppstår så kommer det kalluft
Redigerat:
Ja tilluften till rummen där den strömmar ut nere nära golvet eller om det är i taket. Bör vara nästan exakt samma temp oavsett rum. Med uppåt 90% verkningsgrad bör således tilluften hålla ca 16-18 grader om 0-gradigt ute och +20C inomhustemp/frånluftstemp även om ingen extra elektrisk luftvärmare används. När det är -10C ute bör tilluften vara ca 14-17 grader utan extra för- eller eftervärmare. En riktig ventilationsfirma behöver kontrollera installationen och justera ventilerna/luftdonen rätt.
OK, för mig som lekman verkar det extremt konstigt att luftdonen med tilluft sitter vid golven, det blir ju +- noll i verkan i mina ögon, eftersom vi har golvvärme...det kyls ju innan det hinner att sprida sig uppåt. Hur ser det eg ut i väggen? är det kanaler så att man eg skulle kunna öppna längre upp? (ledsen om jag ställer puckade frågor, men detta är inte mitt område alls...):blushing:
Växlarpaketet sitter i aggregatet som kan sitta på lite olika ställen, oftast på vinden eller i någon skrubb.
Varm luft stiger uppåt, värmen från golvet tillförs den nya tilluften som sen stiger uppåt. Frånluften tas alltid uppe vid innertaket. Tilluften kan även placeras i innertaket och det beror mycket på husets konstruktion vilket som blir bäst. När tilluften sitter nära golvet är det särskilt viktigt att ventilationsgallren/luftutloppen är stora och många så lufthastigheten blir låg framför dessa så det inte upplevs som ett kalldrag. Finns regler för denna lufthastighet i vistelsezonen.
Varm luft stiger uppåt, värmen från golvet tillförs den nya tilluften som sen stiger uppåt. Frånluften tas alltid uppe vid innertaket. Tilluften kan även placeras i innertaket och det beror mycket på husets konstruktion vilket som blir bäst. När tilluften sitter nära golvet är det särskilt viktigt att ventilationsgallren/luftutloppen är stora och många så lufthastigheten blir låg framför dessa så det inte upplevs som ett kalldrag. Finns regler för denna lufthastighet i vistelsezonen.
Klicka här för att svara
