Nytt kök snart. Har tagit fram kanalen i murstocken som tidigare använts för oljepannan som varit i källaren. Nu är det så att den är nog bara motsvarande 125mm diameter. Tänker: kopplar jag på från fläkten ett 150mm spiro så är det väl helt meningslöst? Kan väl lika bra då ha 125mm. Dvs påverkat luftflöde… inte bra. Eller kommer kanalen i murstocken ”lufta” sig själv bra.
Andra alternativet är att dra ut 150mm ut genom fasaden men känns onödigt o dumt trots allt när jag nu har murstocken.
Vad tycker ni som kan?

Murstocken skulle jag välja om ledig kanal finns. Ska inte vara några problem med draget. Tar man det genom yttervägg åker man nog på regler kring rörlängder och brandskydd etc.

Edit. Genom fasad (trä) krävs brandspjäll.
Kan dock vara trevligt att släppa ut matos så högt upp som möjligt på huset.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Murstocken skulle jag välja om ledig kanal finns. Ska inte vara några problem med draget. Tar man det genom yttervägg åker man nog på regler kring rörlängder och brandskydd etc.
Tack!
Men tror du det är av värde att ha 150mm fram till den mindre kanalen i murstock?

Tror inte det spelar någon roll. Har du hög kapacitet så kanske den låter och får jobba lite mer med smalare kanal när man slår på fullt ös.

namnbyte
oskar alexandersson oskar alexandersson skrev:
Tack!
Men tror du det är av värde att ha 150mm fram till den mindre kanalen i murstock?
Det är ingen idé att ha en diameter någonstans som är större än rörets minsta diameter på sträckan. Luften kommer inte att komprimeras och expandera, du kommer aldrig få bättre flöde än genom minsta diametern

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.