2 026 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
FTX & FVP - varför går det ej kombinera?
Det finns lite olika lösningar på det.
https://www.flexit.no/sv/produkter/klimatvarmepump/klimatvarmepump_econordic_wh4/
Dock är det en nackdel, det är relativt lite energi som går att plocka ut ur luften på vägen ut
https://www.flexit.no/sv/produkter/klimatvarmepump/klimatvarmepump_econordic_wh4/
Dock är det en nackdel, det är relativt lite energi som går att plocka ut ur luften på vägen ut
En klassisk FLVP som jag antar att du menar använder energin i frånluften till att producera varmvatten. Det bildar ett helvetes undertryck i huset och ny, kall luft sugs in på lämpliga ställe av undertrycket.B byggsvets skrev:
En FTX gör samma sak, den tar också frånlyften och suger ut den, men istället för att göra varmvatten så växlar den energin i frånluften till inluft istället som mekaniskt trycks in med fläktar.
Man kan generellt inte använda frånluften till två saker, man får välja. En FTX är mer sofistikerad, kräver en seprat värmekälla och blir betydligt eller åtminstone totalt dyrare.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Gammal tråd, men lite fördjupning.
FTX tar värme ur frånluften och växlar till tilluften. Ju kallare det är ute, desto mer effekt sparar man. När ute har samma temperatur som ute sparar man alltså ingenting. Hela tiden drar dock fläkten lite extra el flö att dra luft genom värmeväxlaren, men det brukar vara ganska liten del av totalen.
FVP tar också värme ur frånluften, men växlar mot en värmepump, som i sin tur värmer varmvattnet och/eller radiatorvattnet. I en FTX kan frånluften kylas ner till ca -10 C, och fukten i luften kan då bli is och täppa igen växlaren. Då körs en förbigång så att kall luft går förbi, och varm frånluft smälter isen. I en FVP styr man istället så att man begränsar kylningen till +2 C. På vintern tar man alltså inte vara på lika mycket effekt, men hela sommaren kan man fortsätta att kyla till +2 C, så länge det finns varmvattenbehov.
Räknat på årsbasis brukar FVP löna sig bättre än FTX i bostäder just p.g.a. varmvattenbehovet. Nackdelen är att man riskerar kalldrag ftån friskluftventilerna vintertid.
FTX tar värme ur frånluften och växlar till tilluften. Ju kallare det är ute, desto mer effekt sparar man. När ute har samma temperatur som ute sparar man alltså ingenting. Hela tiden drar dock fläkten lite extra el flö att dra luft genom värmeväxlaren, men det brukar vara ganska liten del av totalen.
FVP tar också värme ur frånluften, men växlar mot en värmepump, som i sin tur värmer varmvattnet och/eller radiatorvattnet. I en FTX kan frånluften kylas ner till ca -10 C, och fukten i luften kan då bli is och täppa igen växlaren. Då körs en förbigång så att kall luft går förbi, och varm frånluft smälter isen. I en FVP styr man istället så att man begränsar kylningen till +2 C. På vintern tar man alltså inte vara på lika mycket effekt, men hela sommaren kan man fortsätta att kyla till +2 C, så länge det finns varmvattenbehov.
Räknat på årsbasis brukar FVP löna sig bättre än FTX i bostäder just p.g.a. varmvattenbehovet. Nackdelen är att man riskerar kalldrag ftån friskluftventilerna vintertid.
Redigerat:
Kalldrag kan upplevas även från FTX, om man inte tillför värme med en inuti FTX placerad luftvärmepatron eller värmeslingor.
Dessa jobbar på liknande sätt som en elradiator, typ direktel.
Drar ca 8 A. (1-fas 230V).
Har givetvis stängt av denna, då jag eldar med ved.
Dessa jobbar på liknande sätt som en elradiator, typ direktel.
Drar ca 8 A. (1-fas 230V).
Har givetvis stängt av denna, då jag eldar med ved.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden