570 läst ·
7 svar
570 läst
7 svar
FTX eller mekanisk frånluft i nybyggt fritidshus?
Hej! Planerar för ett nytt fritidshus, cirka 70 m2 (enplanshus) med en storstuga (kök/vardagsrum), ett badrum och 3 små sovrum. Den kommer användas främst på sommarhalvåret med ska ha underhållsvärme (10-15 grader) även på vintern och klara helgbesök. Primär värmekälla blir en luft-luftvärmepump som kommer sprida värmen bra till hela huset förutom sovrummen (där vi nog får komplettera med element eller eldriven golvvärme).
Huset är projekterat för mekanisk frånluft med friskluftventiler i väggarna och utsug i kök/badrum, men jag ogillar egentligen tanken att suga ut uppvärmd luft och dra in kalluft. Skulle det vara ett rimligt alternativ att installera ett FTX-aggregat och få uppvärmd tilluft i sovrummen? I så fall skulle vi nog behöva 4 tilluftdon och 2 utsug. Jag antar att detta skulle sprida värmen från luftvärmepumpen mer effektivt i hela huset?
Någon här som är duktig på ventilation som kan kommentera? Är FTX ett rimligt alternativ här eller blir det en helt orimlig återbetalningstid (huset ligger i elområde 3)? Skulle huset må bättre av FTX-lösningen? Hur hade ni tänkt vid denna typ av nybyggnation?
Huset är projekterat för mekanisk frånluft med friskluftventiler i väggarna och utsug i kök/badrum, men jag ogillar egentligen tanken att suga ut uppvärmd luft och dra in kalluft. Skulle det vara ett rimligt alternativ att installera ett FTX-aggregat och få uppvärmd tilluft i sovrummen? I så fall skulle vi nog behöva 4 tilluftdon och 2 utsug. Jag antar att detta skulle sprida värmen från luftvärmepumpen mer effektivt i hela huset?
Någon här som är duktig på ventilation som kan kommentera? Är FTX ett rimligt alternativ här eller blir det en helt orimlig återbetalningstid (huset ligger i elområde 3)? Skulle huset må bättre av FTX-lösningen? Hur hade ni tänkt vid denna typ av nybyggnation?
Jag har resonerat med ChatGPT och för mitt hus som har liknande förutsättningar som ditt (65m2, 2 sov, dock SE2) så kom vi fram till att kalkylen inte gick ihop med FTX. LLVP, kamin, elgolvvärme i hall och badrum samt elradiatorer i sovrummen blir det. Jag resonerade även kring kanaler för flytt av varm luft vid kaminen men även där var slutsatsen att avstå. Prova att mata in lite data själv så får du det svart på vitt.
Till viss del, ja. Det sprider även kylan bättre om du kyler med AC under sommaren. Så det handlar inte bara om återbetalningstid utan även komfort. Enklare att bara ha ett filter att byta om man har allergier också.J jool08 skrev:
Om det planeras rätt innan man börjar bygga behöver det inte bli så dyrt, men det beror ju på hur allt är tänkt just nu om det passar in att göra ändringar.
När det gäller kostnader för uppvärmning... Stora delar av året klarar sig FTX utan värme alls så det hjälper helt klart.
Tack! Vad kan vara en rimlig prisskillnad mellan dessa system? Jag förstår att FTX-aggregatet kostar en hel del, men övrigt material är väl inte så dyrt? Även jobbet borde vara relativt enkelt om man bygger systemet från början i ett nytt hus, eller tänker jag fel?
Jag har hittills aldrig sett någon som skriver vad den själv vill ha. Vill du ha FTX så köp det!
Jag tycker oxå att det känns piss att bara skicka ut varm inomhusluft rakt ut till fåglarna.
Ännu värre var det när vi eldade i kamin eller värmde huset med luftvärmepumpen. Kompressorn i FLVP gick inte då utan all värme gick rakt ut 😠
Haft FTX i fyra år nu och det känns riktigt bra.
Klart att du kan installera FTX själv. Har du en öppen vind är det väldigt enkelt.
Jag tycker oxå att det känns piss att bara skicka ut varm inomhusluft rakt ut till fåglarna.
Ännu värre var det när vi eldade i kamin eller värmde huset med luftvärmepumpen. Kompressorn i FLVP gick inte då utan all värme gick rakt ut 😠
Klart att du kan installera FTX själv. Har du en öppen vind är det väldigt enkelt.
Det är ju inte så stort hus, så hur mycket extra material blir de få extra kanalerna egentligen? Arbete blir billigare om det görs nu än senare.J jool08 skrev:
Ingen aning vad det kostar, men jag betalade glatt för ett nytt aggregat när min gamla FTX var på väg att ge upp efter 30 år. Ny konstruktion verkar ju köra mer på FLVP så det lär ju vara billigare att installera, men som allergiker vill jag själv ha det bästa.
Tack, det är såklart viktigt att välja det man tycker om, men det finns även en ekonomisk aspekt. En anledning till att jag inte gillar att skicka ut varm luft är att vi har betalat för den värmen till ingen nytta. Om återbetalningstiden för ett FTX-system blir orimligt lång så får jag acceptera den mekaniska frånluften även om jag inte gillar principen.R Runnis skrev:Jag har hittills aldrig sett någon som skriver vad den själv vill ha. Vill du ha FTX så köp det!
Jag tänker att det varken finns nåt stort ventilations behov eller nån direkt värme att återvinna i ett fritidshus med innertemp 10°C, alla de dagar ingen är i huset produceras knappast nån fukt eller lukt som behöver ventileras och om man så önskar kan man ju välja en Intelvent eller liknande fläkt som har ett grundflöde
När man är i huset bör fläkt i hygienutrymme och kök räcka för att få tillräckligt luftomsättning och kamin och luft/ luft värmepump bör kunna ge tillräcklig värme i princip årets alla dagar, om luftvärmepumpen inte räcker bör elelement finnas som backup.
Personligen uppskattar jag tysta enkla fritidshus och satsar hellre på ett par bra mygg fönster än en påkostad ventillationsanläggning som måste underhållas
Självklart kan ju luftvärmepumpen istället användas för kylning om man inte störs av ljudet.
När man är i huset bör fläkt i hygienutrymme och kök räcka för att få tillräckligt luftomsättning och kamin och luft/ luft värmepump bör kunna ge tillräcklig värme i princip årets alla dagar, om luftvärmepumpen inte räcker bör elelement finnas som backup.
Personligen uppskattar jag tysta enkla fritidshus och satsar hellre på ett par bra mygg fönster än en påkostad ventillationsanläggning som måste underhållas
Självklart kan ju luftvärmepumpen istället användas för kylning om man inte störs av ljudet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden