Snyggt jobbat, jag tar med mig dina reflektioner. Låter som något även en idrottslärare (som hade sett fram emot att göra detta under sommarlovet...) borde kunna trixa fram.M MrDizzy skrev:Jag installerade FTX själv i min självdragskåk från 64
Jag jobbar med linux och datorer och att "projektera" och rita beställa och installera var inte ens ett problem och då klassar jag mig själv som kontorsråtta i den digitala saltgruvan.
Skulle jag göra om det idag skulle jag
1) planera för att hänga upp spiro rören i takstolarna även om det innebär mer jobb.
Enklare underhåll framöver ... nu blir det lite jobbigare då jag bara la dem ned på isoleringen. (isolerade givetvis)
2) Troligen välja ett annat aggregat(om det finns) även om jag är toknöjd med det jag valde.
Kraven har ökat helt enkelt. Värt de extra kronorna som man anser det perfekta agget är.
minst dubbel prestanda mot planerat flöde är. (tar ned ljudvolymen, liggerppå 65% idag vilket låter lite väl mycket) , Lokal wifi access utan krav på internet access för FTXn (har idag), bra mobil app för styrning(har idag) , lätt servad (idag för vissa delar ja), Tror dock inte att det finns något annat FTX agg än det jag valde (Flexit Nodic CL4) pga dels kraven o dels att kunna fysiskt få upp FTXn på kallvinden utan att förstöra luckan i taket.
Kom även ihåg att har du eldstad ( öppenspis / braskamin/ etc ) att välja ett FTX agg med eldstadsläge.
Tips är även (om du har kallvind) att inte installera under vinter eller eller högsommar. Antingen fryser du både röven och händerna av dig eller så pllågar du dig i värme värre än finsk bastu
Skulle dock utan att tveka göra om igen själv.
Vid installation kan det passa på många mindre utsatta ställen att använda flexibla isolerade ventilationskanaler. Väldigt smidigt att dra under isolering på vinden tex. https://sterr.se/products/sterr-ial...19036&pr_ref_pid=9061766725820&pr_seq=uniform
Aldrig sett förut men det där gör ju livet mycket enklare. Fattade jag rätt att dessa kan jag koppla på på aggregatet på vinden o behöver inte isolera mer än den isoleringen som redan är på?PFO skrev:
Bara en mindre synpunkt: Att ha frånluft i sovrum baseras på detta att en person svettas några deciliter på en natt, så att t o m sovrummen kan betraktas som "våta rum". Som kök, tvätt, bad. Så beskrevs det i vårt hus med Nibe Fighter (FLVP) och undertrycksventilation. Ett mycket friskt och bra hus f ö.Ossian K Olsson skrev:
Skaffa ett riktigt FTX med tilluft i rätt rum (sovrum) och frånluft i rätt rum (kök-, och badrum). Du ska inte ha frånluft i sovrummet. Där vill du ha in frisk luft. Vad pysslar försäljaren med egentligen?
Sen är det bra om det drar runt luft hela tiden även om ingen är i rummen.
Jag har FTX och det är utan tvekan den bästa investeringen jag gjort i mitt hus.
Annars som alla säger: FTX är vad man bör satsa på med bra filter och ljuddämpare. Ett friskt hus ger friska invånare. Kan nästan inte värderas högt nog.
Jag använde mig av dessa direkt från aggregat och alla tilluft kanaler när jag konverterade från flvp till bvp+ftx. Begravde dem i lösullsisoleringen på vinden utöver den inbyggda isoleringen. Som skrevs tidigare i tråden dimensionera upp kanalerna så det minimerar tryckfall och blåsljud. Dessa flexibla kanaler dämpar ljud från fläktar också. Men de är inte så tåliga som Spiro är. På utsatta ställen och i vertikala schakt är Spiro bättre. Rätt produkt på rätt ställe. Jag hängde upp ventilationsaggregatet med gummibussningar i takstolarna för att minimera stomljud i innertak. Har ett tyst och bra ventilationssystem.A-Kha skrev:
Frånluft (ur unkna, fuktiga rum) som värmepumpen använder till att värma tappvarmvatten och/eller varmvatten för det vattenburna systemet. Denna lösning ger möjlighet till verklig undertrycksventilation för ett komplett fuktsäkert hus (tilluft är således väggventiler), men är mer komplicerat och möjligen mindre effektivt än rak FTX. Båda ventilations - uppvärmningssystemen har jag prövat i mina hus och de är bra. Ärligt talat skulle jag inte vilja ha ett hus utan FTX nästan. Som sagt: Husets och familjens hälsa är ovärderliga. För FTX behöver kondensvattenfenomenet tas omhand, och moderna rotationstyper klarar detta. Lite mek och underhåll finns alltid med allt.A-Kha skrev:
Snyggt! Det ska jag absolut ta med mig!PFO skrev:
Jag använde mig av dessa direkt från aggregat och alla tilluft kanaler när jag konverterade från flvp till bvp+ftx. Begravde dem i lösullsisoleringen på vinden utöver den inbyggda isoleringen. Som skrevs tidigare i tråden dimensionera upp kanalerna så det minimerar tryckfall och blåsljud. Dessa flexibla kanaler dämpar ljud från fläktar också. Men de är inte så tåliga som Spiro är. På utsatta ställen och i vertikala schakt är Spiro bättre. Rätt produkt på rätt ställe. Jag hängde upp ventilationsaggregatet med gummibussningar i takstolarna för att minimera stomljud i innertak. Har ett tyst och bra ventilationssystem.
FTX fanns här när vi köpte huset. Det var en gammal modell, som vi senare bytte ut mot en modern Heru. Det gjorde vi inte själva, utan anlitade en välrenommerad ventilationsfirma.
Tilluft i vardagsrum, 3 sovrum, farstun (som gränsar till köket)
Frånluft i badrum, gästtoalett, tvättstuga, garderobsrum
Ingen FTX-ventil i köket, men flödena fungerar ändå.
Köksfläkt finns med eget rör direkt till en klafflucka i närmaste husgavel.
Flödena justerades av en ventilations-tekniker som höll en stor tratt mot varje ventil, mätte och justerade. Han gjorde ett perfekt jobb och jag vill då aldrig rubba ventilernas inställningar. Jag rengör ventilerna 2 gånger om året.
Jag är mycket nöjd med luftkvaliteten. Jag känner skillnaden när jag kommer hem från ett mindre välventilerat hus.
Tilluft i vardagsrum, 3 sovrum, farstun (som gränsar till köket)
Frånluft i badrum, gästtoalett, tvättstuga, garderobsrum
Ingen FTX-ventil i köket, men flödena fungerar ändå.
Köksfläkt finns med eget rör direkt till en klafflucka i närmaste husgavel.
Flödena justerades av en ventilations-tekniker som höll en stor tratt mot varje ventil, mätte och justerade. Han gjorde ett perfekt jobb och jag vill då aldrig rubba ventilernas inställningar. Jag rengör ventilerna 2 gånger om året.
Jag är mycket nöjd med luftkvaliteten. Jag känner skillnaden när jag kommer hem från ett mindre välventilerat hus.
Redigerat:
Håller med många tidigare, FTX vore toppen! Gällande flexslang är ett tipa bara att max använda det på sista biten mot donen (för ljudets skull). Kör du det överallt går det inte att rensa rören sen och flödet blir sämre. Kör vanliga spiro på sträckorna om möjligt.
Kör hårt, det är inte så svårt som det verkar!
Kör hårt, det är inte så svårt som det verkar!
Ser smidigt ut ja, om man har dem på en skyddad plats som du skriver. Det man måste ha koll på med isolering förstås är om det behöver vara lufttätt eller ej, så man inte får kondens på själva inner-röret.PFO skrev:
Jag använde mig av dessa direkt från aggregat och alla tilluft kanaler när jag konverterade från flvp till bvp+ftx. Begravde dem i lösullsisoleringen på vinden utöver den inbyggda isoleringen. Som skrevs tidigare i tråden dimensionera upp kanalerna så det minimerar tryckfall och blåsljud. Dessa flexibla kanaler dämpar ljud från fläktar också. Men de är inte så tåliga som Spiro är. På utsatta ställen och i vertikala schakt är Spiro bättre. Rätt produkt på rätt ställe. Jag hängde upp ventilationsaggregatet med gummibussningar i takstolarna för att minimera stomljud i innertak. Har ett tyst och bra ventilationssystem.
Vårt bygge blev vanliga ljuddämpare närmst aggregatet, sen rör med dubbel isolerstrumpa där det är kallt och sen flexibel 1m ljuddämpare vid anslutning till varje don. Förenklar enormt att ha lite rörelsefrihet på sakerna som ska kopplas till donet.
Så här i efterhand hade jag satt flexibla dämpare vid aggregatet också, går inte att höra något alls vid donen. Det enda som hörs är den roterande växlaren som låter något i rummet strax nedanför där det står (badrum uppe).
Höst, vinter och vår, kommer jag att ta tilluft till vår FTX från sydväst sidan av huset. Solen värmer gott mot husväggen. Alternativ solpanel.
På sommaren från norra sidan. Svalaste sidan, så som nu.
Har Heru 100 EC.
Större täljstensugn som enda uppvärmning. Helt tät, förbränningsluft tas in från utsidan av grunden, rakt in i ugnen, via asklådan och roster.
Stänger spjäll mellan ugn och skorsten när elden falnat. En ursparning finns i spjället, så det aldrig kan bli helt stängt.
FTX påverkar ej av eldandet.
På sommaren från norra sidan. Svalaste sidan, så som nu.
Har Heru 100 EC.
Större täljstensugn som enda uppvärmning. Helt tät, förbränningsluft tas in från utsidan av grunden, rakt in i ugnen, via asklådan och roster.
Stänger spjäll mellan ugn och skorsten när elden falnat. En ursparning finns i spjället, så det aldrig kan bli helt stängt.
FTX påverkar ej av eldandet.
Redigerat:
Dubbel isolerstrumpa, alltså 200mm? Räcker det inte med 100mm på t ex kallvind?Tomtom79 skrev:
Ser smidigt ut ja, om man har dem på en skyddad plats som du skriver. Det man måste ha koll på med isolering förstås är om det behöver vara lufttätt eller ej, så man inte får kondens på själva inner-röret.
Vårt bygge blev vanliga ljuddämpare närmst aggregatet, sen rör med dubbel isolerstrumpa där det är kallt och sen flexibel 1m ljuddämpare vid anslutning till varje don. Förenklar enormt att ha lite rörelsefrihet på sakerna som ska kopplas till donet.
Så här i efterhand hade jag satt flexibla dämpare vid aggregatet också, går inte att höra något alls vid donen. Det enda som hörs är den roterande växlaren som låter något i rummet strax nedanför där det står (badrum uppe).