Hej
Har ett problem med min FTX som jag skulle vilja få lite input på om möjligt.
När jag aktiverar min elvärmare i min Domekt så går elanvändningen upp precis som den ska till ca 1000w men inget händer i tilluftstempraturen.
Kontroller
- Överhettningsskyddet har inte löst ut.
- Har även placerat en extern tempgivare direkt på värmeelementet och den förblir iskall.
- Igensatta filter är det inte
- Igensatt luftintag i fasaden är det inte.
Får felkod "F6: Överhettning i elvärmare" (konstigt felmeddelande då den är iskall..) vilket är resultatet då värmen inte går upp i tilluften trots att effekten går upp enligt Komfovent.

Kan det vara så att värmepaketet helt enkelt gått sönder eller kan överhettningsskydds knappen fastnat i utlöst läge.
Funderar på att spraya elektronikspray runt överhettningsskydds knappen för smörja upp den lite - bra/dåligt?

Hade tidigare fuktproblem inne i FTX:n pga av trasig tilluftsfläkt (som är utbytt) som kan ha orsakat problemet.
FTX:n är 6år gammal så har ingen garanti kvar.
 
R rl skrev:
Hej
Har ett problem med min FTX som jag skulle vilja få lite input på om möjligt.
När jag aktiverar min elvärmare i min Domekt så går elanvändningen upp precis som den ska till ca 1000w men inget händer i tilluftstempraturen.
Kontroller
- Överhettningsskyddet har inte löst ut.
- Har även placerat en extern tempgivare direkt på värmeelementet och den förblir iskall.
- Igensatta filter är det inte
- Igensatt luftintag i fasaden är det inte.
Får felkod "F6: Överhettning i elvärmare" (konstigt felmeddelande då den är iskall..) vilket är resultatet då värmen inte går upp i tilluften trots att effekten går upp enligt Komfovent.

Kan det vara så att värmepaketet helt enkelt gått sönder eller kan överhettningsskydds knappen fastnat i utlöst läge.
Funderar på att spraya elektronikspray runt överhettningsskydds knappen för smörja upp den lite - bra/dåligt?

Hade tidigare fuktproblem inne i FTX:n pga av trasig tilluftsfläkt (som är utbytt) som kan ha orsakat problemet.
FTX:n är 6år gammal så har ingen garanti kvar.
Slutar tilluft fläkten att fungera under kalla dagar där man även angett att utgående temp på tilluften efter värmeväxling skall ligga högre så måste kontrollern koppla in elvärmare för att uppnå intällt resultat men blir då överhettad då fläkt ej funkar. Så överhettningsskyddet borde lösa ut men påfrestningar på elpatron kan ha fått det att pajat.
 
FTX:n är ett helt eget slutet system utan beroenden mot andra system. Båda fläktarna samt den inbyggda värmeväxlaren snurrar hela tiden utan stop oavsett tempratur.
 
Har du multimeter så kontinuitetsmät värmaren när agg är avstängt och ev. Tempsäkring om den är utlöst
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.