Hej
Jag bor i tvåplansvilla på 150 kvm med källare (där det även finns badrum) på runt 80 kvm.
Jag har fått offert på FTX-installation och de föreslår Domekt R 600 H.
1. Vad tror ni om den FTX-n?
2. Vad bör jag tänka på vid val av FTX-aggregat?
Med vänlig hälsning,
Peter
Jag bor i tvåplansvilla på 150 kvm med källare (där det även finns badrum) på runt 80 kvm.
Jag har fått offert på FTX-installation och de föreslår Domekt R 600 H.
1. Vad tror ni om den FTX-n?
2. Vad bör jag tänka på vid val av FTX-aggregat?
Med vänlig hälsning,
Peter
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag skulle säga NEJ, enbart för att den har ganska låg verkningsgrad på 83%
Vad som egentligen är viktigast är tillgång på reservdelar och hur den placeras. På vinden är det lite bökigare att byta filter. Medans om den sitter inne i t.ex. tvättstugan får den inte vara för ful.
Vad som egentligen är viktigast är tillgång på reservdelar och hur den placeras. På vinden är det lite bökigare att byta filter. Medans om den sitter inne i t.ex. tvättstugan får den inte vara för ful.
Vad innebär verkningsgrad och hur hög borde den vara?Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Hur mycket av värmen i frånluften som går över till tilluften. Dvs energibesparing. Dom bättre ligger vid ca 90%
Ett exempel:
Temp inne 20 grader, ute 0 grader. Frånluften är 20 grader och tilluften 0 grader innan FTX aggregatet. Skillnaden DT är alltså 20 grader.
Frånluften värmer i aggregatet tilluften genom angränsande lameller när luften går motströms mot varandra samtidigt som tilluften kyler frånluften.
Med 100% verkningsgrad menas att all temperaturskillnad är överförd, tilluften har då samma temperatur som frånluften.
80% ger
DT20×0,8=16 grader överförs
Dvs
Frånluft går från 20 till 4 grader
Tilluft går från 0 till 16 grader
90% ger
DT20×0,9= 18 grader överförs
Frånluft går från 20 till 2 grader
Tilluft går från 0 till 18 grader
Ett exempel:
Temp inne 20 grader, ute 0 grader. Frånluften är 20 grader och tilluften 0 grader innan FTX aggregatet. Skillnaden DT är alltså 20 grader.
Frånluften värmer i aggregatet tilluften genom angränsande lameller när luften går motströms mot varandra samtidigt som tilluften kyler frånluften.
Med 100% verkningsgrad menas att all temperaturskillnad är överförd, tilluften har då samma temperatur som frånluften.
80% ger
DT20×0,8=16 grader överförs
Dvs
Frånluft går från 20 till 4 grader
Tilluft går från 0 till 16 grader
90% ger
DT20×0,9= 18 grader överförs
Frånluft går från 20 till 2 grader
Tilluft går från 0 till 18 grader
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för pedagogisk beskrivning.
Vilka varumärken bör jag välja mellan för att vara säker på att ha tillgång till reservdelar och serviceorganisation för reparationer? Jag antar att det finns några större leverantörer på marknaden.
Jag bor i Stockholm.
Vilka varumärken bör jag välja mellan för att vara säker på att ha tillgång till reservdelar och serviceorganisation för reparationer? Jag antar att det finns några större leverantörer på marknaden.
Jag bor i Stockholm.
Varumärke som funnits ett tag och nog inte kommer försvinna är Östberg, Systemair, Flexit, Fläktwoods, Swegon.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Något av nämnda är bra, jag kör med REC RT Blue 4, 89% verkningsgrad. Nibe har en FTX också som ska ligga bra till
Hur ser det ut med serviceorganisation och tillgång till reservdelar för de olika fabrikaten?. Aggregat som sitter i många hem i Sverige borde leda till störra marknad flr servicetekniker och lättare att få hjälp om det blir något fel i framtiden.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Många här på byggahus verkar ha Östbergs iallafall, vet inte hur marknadsfördelningen ser ut dock
Har haft en Kantherm i 43 år, som i princip fungerat utan problem. Bytt spjällhus 1 ggr och fläktmotorer 2 ggr. Installerad utan kondensavledning. Lite rost i anslutande kanaler, men ej noterat fukt i underliggande isolering. Funderar på att byta aggregat till roterande växlare, typ Östberg, men blir tveksam till drift problem med rotorers och motorlager. Undrar varför inte fler medlemmar reagerar på det myckna arbetet och problem med driften av ftx.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Troligtvis för att det är ett litet problem. Majoriteten verkar inte ha några bekymmer och är nöjdaF FolkeF skrev:Har haft en Kantherm i 43 år, som i princip fungerat utan problem. Bytt spjällhus 1 ggr och fläktmotorer 2 ggr. Installerad utan kondensavledning. Lite rost i anslutande kanaler, men ej noterat fukt i underliggande isolering. Funderar på att byta aggregat till roterande växlare, typ Östberg, men blir tveksam till drift problem med rotorers och motorlager. Undrar varför inte fler medlemmar reagerar på det myckna arbetet och problem med driften av ftx.
Av tråden att döma är det ett stort problem för de som har roterande vvx. Se Heru 100. Osäker drift, krångligt byte av motor/lager, drivrem. Har du erfarenhet och förslag till bra kvalitetsprodukt. Hälsningar FolkeJohannes Carlsson skrev:
Klicka här för att svara