Jo, men jag har antagit att även frånluften ökar, annars skulle du få övertryck i bostaden (det kan du testa med att öppna en ytterdörr så att det bara blir en smal springa och känna med näsan om det strömmar in eller ut luft).
Och övertryck är inte bra.

Men mitt resonemang bryr sig inte så mycket om rotorns temperatur, utan överförd effekt.
Det som ingår i den beräkningen är massflödet av luft, luftens förmåga att hålla värme och temperaturskillnad.

Ökar du flödet på frånluften, dvs massflödet så kommer energin du "stjäl" från huset bli större. ( Q = m * cp * dt ).
Den ökade energimängden kan då flyttas över till tilluften, som då blir varmare.
Detta skulle jag anta regleras genom att en roterande växlaren roterar snabbare.

Därför, om du skulle sänka till börvärde på tillufttemperatur när detta sker, borde aggregatet varva ner fläktarna, för lika stor energi behöver inte "stjälas" från huset för att värma upp tilluften.
Dvs om det är byggt för att fungera på det sättet.

Detta är alltså för att verifiera att funktionen är så, dvs ett test och ev. en förklaring om så är fallet.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Nilsson2 skrev:
Nä, man kan tyvärr inte se något varvtal i kontrollpanelen. Man kan se den inställda fläkthastigheten (låg, medium, hög) men den verkar inte spegla varvtalet just nu. Annars när det inte är -20 så brukar det fungera. Aggregatet är ett Villavent VR 700 DCV. Filtren är bytta för två månader sedan.
Upplever samma "problem" (eller ska det vara så?) med vårt FTX hemma. Samma aggregat, men vårt är placerat på vinden, kallt. När det blir kallt, uppskattningsvis runt -10 och kallare tycker jag det blåser mer i tilluften, och upplever ökat sug i frånluften. Det låter mer helt enkelt om ventilationen när det är kallt ute, nåt jag stör mig på.
Det har bara varit igång i 2 månader sedan injustering, inga filter är bytta.

En annan notis är ett markant kallras från köksfläkten, vid ungefär samma väderlek, -10 grader och kallare. Kallrasskyddet är "ihopslaget", men det rasar verkligen kalluft från fläkten. Och grejen är att raset sker innan skyddet, eller hur man säger. Hela kåpan blir iskall, ca 50 cm ovan kallrasskyddet.
Kan det bero på ökad luftström, felaktigt under/övertryck i huset vid kall väderlek?

Jag väntar fortfarande på att det skall bli tillräckligt kallt så jag kan undersöka vidare. Får se om ventilationen får spatt i helgen när det skall bli -11 som kallast.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.