Vi bor i en villa med självdrag med sutteräng, entréplan och en övervåning som är mer av ett loft (ett rum 20 m2). Vi har fläktar i badrum och kök och tilluftsventiler i sutterängplanet och entréplanet. Övervåningen/loftet har ingen luftventil och där blir det väldigt varmt på sommaren. Jag tror att loftets värme gör att resten av huset också är för varmt. På vintern är där kallt.

Min fråga är hur jag löser bättre ventilation på loftet så det inte är så varmt på sommaren? Ska jag bara installera en luftventil som troligtvis blir frånluft pga lufttrycket? Eller har någon ett bra förslag på lösning?

Enklast är ju att öppna fönstret!

Mer seriöst kanske vore att sätta en mekanisk frånluftsfläkt i klädkammaren eller toan om du har sådan på övervåningen och en tillluftsventil i ytterväggen eller spaltventil i fönstret

• Gilla
DavidSegersminne
  • Laddar…
Installera en intelligent frånluftsfläkt på loftet. Den kan ställas in så att den bara drar ut luft om det är varmare än ett inställt antal grader. Är det kallare står fläkten still. Monteras lämpligen genom yttervägg med ett kallrasspjäll på utsidan.

(Om annonsalgoritmen nu är lika intelligent som den nämnda fläkten, kommer det att dyka upp reklam för precis den fläkt jag avser 😉 .)

Tillägg: nähä, ingen fläktreklam. OK bövla algoritmhärke, fläkten heter Intellivent 🙄.

• Gilla
DavidSegersminne
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag slänger med två bilder på hur loftet ser ut. Bakom skorstenen ser ni en dörr som går till kallvinden.

• IMG_3315.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3316.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är ju 2 fönster så bästa sättet att få det svalare på sommaren är att öppna dem. Markiser eller liknande är bra för att hindra solstrålar att nå in och värma upp luften. Det går inte att sänka temperaturen mer än bara lite genom vanlig ventilation.

Är dörren tät mot kallvinden?
Jag tänker att man inte vill ha in fuktig rumsluft in på den.

Det finns s.k. mini-FTX som fungerar som både till- och frånluft.

• Gilla
DavidSegersminne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.