Jag har nu fått igång mitt öppna system, med expansion ovan den ombyggda oljetanken.
Jag har inte lyckats räkna ut hur pumpen skulle påverka nivån i ångblåsningen, som sitter direkt i utloppet från pannan. Nu har jag provkört, och det visar sig att nivån i sitt högsta läge ligger ca: 15cm ovan innertak i källaren.
Om jag bara drar det rakt ut och vinklar upp det på utsidan misstänker jag att det kan att frysa....
Någon som säger emot?

Alternativet blir att dra upp det genom vardagsrummet, eller försäka gå ut strax under golvet, lite trixigt i ena fallet och skitfult i det andra....
 
Frysrisken måste beaktas, och även max höjd (=tryck) du vill tillåta, drar du röret uppåt kommer maxtrycket att öka med 0,1 bar per meter. Det problemet kan du ta hand om genom att sätta ett T-rör på lämplig höjd och dra ett rör nedåt och ett uppåt från T-röret
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.