Hej!

På julafton så löste jordfelsbrytare ut i garaget. Gång på gång. Drog ut utrustning efter utrustning tills bara frysboxen var kvar. När jag drog ut den, så slutade jordfelsbrytaren att lösa ut.
I panik räddades vad som kunde räddas och sen var det bra med det.

I går när jag skulle köra den till tippen tänkte jag att jag måste testa igen. Och gissa vad. Nu har den fungerat i ett dygn utan att jordfelsbrytare löst ut.

Boxen är en 10 år gammal Elektrolux, som aldrig var avfrostad (men med mycket lite is i)

Vad kan ha orsakat detta?
Vågar jag använda boxen igen, eller ska jag räkna med att jordfelsbrytaren kommer lösa ut igen snart?
Kan man felsöka på något sätt?

Känns väldigt osäkert just nu. Men samtidigt vill jag inte köra en annars fin och fungerande frysbox till tippen.

Fukt/värme/kyla, eller en kombination av detta kan ha gjort att det har blivit överledning till jord.
Har det väl börjat spöka brukar felet dyka upp igen.
Felsökning kräver att man mäter resistans, och då helst med ett avsett instrument.

Hur du vill gå vidare avgör du själv. Jag hade nog provat att köra vidare och hade felet dykt upp igen hade det blivit en ny frys.

Du kanske vände kontakten i uttaget nu?

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Fukt/värme/kyla, eller en kombination av detta kan ha gjort att det har blivit överledning till jord.
Har det väl börjat spöka brukar felet dyka upp igen.
Felsökning kräver att man mäter resistans, och då helst med ett avsett instrument.

Hur du vill gå vidare avgör du själv. Jag hade nog provat att köra vidare och hade felet dykt upp igen hade det blivit en ny frys.
Klimatet är det samma nu som då, både inne och ute. Så det borde inte bero på det.

Jo, jag funderade på om man skulle låna hem en "megger" från jobb och kolla. Men samtidigt är där ju uppenbarligen inget jordfel för tillfället, så jag antar att jag inte blir klokare för det...

Tror jag ska testa och belasta det lite hårdare för att se vad som händer. Typ sätta ner ett par spannar med varmt vatten och se vad som händer när det får jobba på lite hårdare.

H hempularen skrev:
Du kanske vände kontakten i uttaget nu?
Är lite osäker på om du skämtar?
På vilket sätt skulle det kunna påverka?

S Strixx skrev:
Är lite osäker på om du skämtar?
På vilket sätt skulle det kunna påverka?
Nej, det är inget skämt. Vissa jordfel visar sig bara i ena läget. Prova att vända uttaget och se om felet återkommer.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Nej, det är inget skämt. Vissa jordfel visar sig bara i ena läget. Prova att vända uttaget och se om felet återkommer.
Ska helt klart testa.

Eftersom jag inte alls förstår hur det skulle kunna påverka så måste jag fråga: Om det skulle vara så att den löser ut om jag skiftar håll, var skulle felet då vara?

tommib
Felet är alltid att du har en överledning till jord någonstans i apparaten. Det som gör att det kan fungera med stickproppen vänd är att strömmen blir olika beroende på var felet är.

Givet att felet inte är en stum kortslutning så kan du betrakta felfallet som en resistens mot jord. Apparaten i sig kan i enkla fall också betraktas som en resistens (inte helt sant, men tillräckligt nära för argumentationen). Om felet då ligger på fassidan, dvs innan apparatens strömförbrukande delar, blir det ett visst spänningsfall över dessa bägge resistanser. Strömmen som leds genom resistansen (=felstället) beror på detta spänningsfall. En JFB löser garanterat vid 30 mA felström (många löser tidigare, men vi säger 30 för argumentationens skull). Om spänningsfallet över resistensen är tillräckligt stort för att driva den strömmen löser JFB.

Om vi nu vänder på stickproppen, dvs skiftar sida på fas och nolledare, hamnar felstället på "andra sidan" om de strömförbrukande delarna. Det innebär att spänningsfallet över felstället blir mindre och så även strömmen. I vissa fall tillräckligt mycket mindre för att JFB inte längre ska lösa.

Detta är endast möjligt med en opolariserad stickpropp (som våra) där man faktiskt kan vända på fas och nolla.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Felet är alltid att du har en överledning till jord någonstans i apparaten. Det som gör att det kan fungera med stickproppen vänd är att strömmen blir olika beroende på var felet är.

Givet att felet inte är en stum kortslutning så kan du betrakta felfallet som en resistens mot jord. Apparaten i sig kan i enkla fall också betraktas som en resistens (inte helt sant, men tillräckligt nära för argumentationen). Om felet då ligger på fassidan, dvs innan apparatens strömförbrukande delar, blir det ett visst spänningsfall över dessa bägge resistanser. Strömmen som leds genom resistansen (=felstället) beror på detta spänningsfall. En JFB löser garanterat vid 30 mA felström (många löser tidigare, men vi säger 30 för argumentationens skull). Om spänningsfallet över resistensen är tillräckligt stort för att driva den strömmen löser JFB.

Om vi nu vänder på stickproppen, dvs skiftar sida på fas och nolledare, hamnar felstället på "andra sidan" om de strömförbrukande delarna. Det innebär att spänningsfallet över felstället blir mindre och så även strömmen. I vissa fall tillräckligt mycket mindre för att JFB inte längre ska lösa.

Detta är endast möjligt med en opolariserad stickpropp (som våra) där man faktiskt kan vända på fas och nolla.
Jag insåg faktiskt också detta när jag argumenterade med mig själv på väg ut genom snön till garaget.. :-)

Men ingen lycka där. Fortfarande inget fel, den bara tuffar på.
Ska belasta den lite hårdare imorgon och testa byta håll på kontakten.

Kom också på att jag faktiskt har den i ett annat uttag i garaget just nu. Och att jag borde flytta tillbaka den till uttaget den satt i när felet uppstod. Kan ju ha varit möss i väggen som mumsat lite på en kabel också.

En gammal frys kan ha en avfrostning i form av ett värmeelement som går in efter några timmar eller så som smälter isen. Alla värmeelement är kandidater till att börja läcka ström. Så kör ett långtidstest innan du slänger frysen.

Jag läste på ett elektrikerforum om just att avfrostningen orsakade jordfel. Men i det fallet inträffade detta med 5 timmars mellanrum.

När jag upptcäkte att frysboxen hade löst ut jordfelsbrytare, så kunde jag slå till den och det tog ca 10 sekunder innan den slog ifrån igen. Detta hände gång på gång. Jag testade ju att dra ut olika saker i garaget och slå till jfb. Frysboxen var det sista jag drog ut. Så minst 5 gånger på rad hände exakt samma sak. 10 sekunder.

Viket måste betyda att det var när kompressorn startade som den löste ut, eller? Inte kan avfrostning gå igång direkt efter att strömmen varit bruten?

Det borde också betyda att det inte är summan av en massa små jordfel som orsakar det, efter som frysboxen var det sista jag drog ut, för att kunna slå till jfb.

Nu har den stått och gått i 3 dygn utan problem. Tyvärr måste jag ge mig iväg i jobba ett par dagar nu. Och får väl försöka överbelasta den nästa vecka för att se vad som händer.

Det jag funderar på nu är om min flytt av frysboxen har "rättat" till felet. Jag drog ju ut det halvvägs till släpet innan jag bestämde mig för att testa det en gång till innan jag körde det till tippen.

Ja, den kanske är avfrostad just nu :)
Nä, det är svårt att säga. Det kan finnas mycket annat som läcker, t.ex kompressorn. Det kan vara fukt någonstans som torkat ut medan du haft en urkopplad. Med lite instrument kan man möjligen felsöka lite på frysen och se om den går att rädda. Men då gäller att du har någon i bekantskapskretsen som kan födas med öl för det är ju inte värt pengarna att ringa en elfirma för en gammal frys.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.