9 016 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Frys Electrolux EUF29400X
Det mesta tyder på att avfrostningselementet inte funkar.I inxs74 skrev:
Men det kan ju vara som du skriver att tövattnet inte rinner ut för att du fått en ispropp
Detta ser du på baksidan om du tar bort gummipipen som går in i skåpet.
Då ser du ispropp en Och värmeslingan. Ett fix som fanns var att linda EK utan isolering runt värmeslingan och ut till slangen
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Slingorna inne i skåpet blev uppvärmda precis som jag beskrev och isen töade på nolltid. Kompressorn gick alltså under tiden fast värmde skåpet inuti istället för att kyla.electroluxaren skrev:
Tog några månader sen började frysen gå ner i temperatur igen, kylpaketet igenfruset igen. Har sökt efter ispropp etc. Men hittar inget. Finns det nåt man kan göra? När man vet vad felet är att avfrostningen inte fungerar, kan man inte gå på problemet direkt?electroluxaren skrev:Det mesta tyder på att avfrostningselementet inte funkar.
Men det kan ju vara som du skriver att tövattnet inte rinner ut för att du fått en ispropp
Detta ser du på baksidan om du tar bort gummipipen som går in i skåpet.
Då ser du ispropp en Och värmeslingan. Ett fix som fanns var att linda EK utan isolering runt värmeslingan och ut till slangen
Hittade detta och som jag förstår det så har frysen ett avfrostningselement. Del 6 på denna https://www.ransomspares.co.uk/diagram/electrolux/fridges-freezers/268009/euf29400x (92234106100)/I inxs74 skrev:
de visar två helt olika element ett med klixon (röda) och ett utan
sladden sitter i ett kontaktstycke bakom den kalla modulen som kontakt nummer 2 från höger dra loss och snurra ut alla sladdarna och mät . oändligt motstånd =avbrott allt annat är okej mät utan klixon om temperaturen är mer än 10C
sladden sitter i ett kontaktstycke bakom den kalla modulen som kontakt nummer 2 från höger dra loss och snurra ut alla sladdarna och mät . oändligt motstånd =avbrott allt annat är okej mät utan klixon om temperaturen är mer än 10C
electroluxaren skrev:
Ursäkta om jag låter trög men du menar kontaktstycket som sitter bakom den löstagbara väggen (del 44 på bilden)? Finns 4 el 5 vita kontakter av olika storlekar. Då ska jag alltså lossa på en av dessa och mäta stiften som sitter i vadera ända på kontakten som jag lossat? Efter en närmare titt när jag lyfte på förångaren (den jag kallar för kylpaket) så sitter där bara en tunn aluminium platta. I kylpaketet kan jag tyda en slinga som även består av två krokar som sticker ut på framsidan, syns på bilden jag bifogade igår. Det är sladdarna till denna du vill jag ska mäta? Kan tillägga att frysen är tom och strömlös sedan igår, helt avfrostad för 4e ggn. Går väl mäta ändå eller? Lägger upp två bilder, en under och en ovanifrån. Vart sitter kontakten jag ska mäta?electroluxaren skrev:
Redigerat:
electroluxaren skrev:
Okej. Ja då känns det lönlöst att mäta oavsett. Eller har du andra misstankar som kan orsaka felet? Vart beställer man dessa prylar?electroluxaren skrev:


