S snikanor skrev:
Verkar som att firman går väldigt dåligt. Enligt en recension på trustpilot så:

(XXX och YYY är censurerade namn).

Men som andra redan skrivit så krävs det ju uppsåt för att det ska vara bedrägeri. Jag är ingen jurist, men frågan är väl om det är räknas som uppsåt om man fortsätter hålla webshoppen öppen trots att företaget går så dåligt att man vet att man inte kommer kunna leverera ordrar...
Den juridiska benämningen är insiktsuppsåt när någon utför en handling medveten om att den orsakar
skada för annan part.
Vidare skrivare personen i recensionen:

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ekonomiska oroblem eller inte, fick just ett nyhetsmail från Sandbergs järn:

"Köp din skyddsutrustning från Sandbergs Järns breda sortiment"

Använder man Klarna kan man handla tryggt, ingen vara, inget betalt.
Klarna är bara ytterligare en i ledet som vill tjäna pengar på ett köp och fördyrar varorna i slutändan.

Jonas Persson
H Hans Al skrev:
Klarna är bara ytterligare en i ledet som vill tjäna pengar på ett köp och fördyrar varorna i slutändan.
De sänker kostnaden för företaget som slipper förvalta en egen betaltjänst samtidigt som de får betalt. Klarna tar också risken att kunden inte betalar. Vet inte hur snabbt, men så vitt jag vet kommer pengarna innan jag betalat efter 30 dagar.

Innan Klarna (eller tex Svea ekonomi) fanns var det få företag som mäktade med att starta en ehandel. Det var rörigt och som kund var det alltid osäkert.

Klarnas framgång beror inte på att varor blivit dyrare, utan enklare att sälja eller köpa och med mindre risk för samtliga parter.

De sänker kostnaden för företaget som slipper förvalta en egen betaltjänst samtidigt som de får betalt. Klarna tar också risken att kunden inte betalar. Vet inte hur snabbt, men så vitt jag vet kommer pengarna innan jag betalat efter 30 dagar.

Innan Klarna (eller tex Svea ekonomi) fanns var det få företag som mäktade med att starta en ehandel. Det var rörigt och som kund var det alltid osäkert.

Klarnas framgång beror inte på att varor blivit dyrare, utan enklare att sälja eller köpa och med mindre risk för samtliga parter.
Köp nu betala sen är väl deras affärsidé i dagsläget. SMS låna var väl redan upptaget

Jonas Persson
H Hans Al skrev:
Köp nu betala sen är väl deras affärsidé i dagsläget. SMS låna var väl redan upptaget
Onekligen, men jag betalar inget extra för mina 30-dagars fakturor.

Att köpa på avbetalning är inget nytt. Det fanns i Elloskatslogen på 80-talet. Det nya är att e-handeln exploderat och är tillgängligt och säkert för många fler tack vare t ex Klarna. Jämför med de få postorderföretag som fanns förr och att man betalade med Postgiro som kostade en rejäl slant.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Problemet med företag säljer saker fast det inte finns hemma dom borde skriva att produkten inte finns hemma och låsa köp knappen tills den finns hemma på lagret

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Onekligen, men jag betalar inget extra för mina 30-dagars fakturor.
Precis. Även om det i grund och botten är samma tjänst så är det stor skillnad på att erbjuda kreditköp till de som inte har några pengar och att erbjuda kreditköp till de som har pengarna men inte vill ge dem i förskott till en potentiellt opålitlig postorderhandlare.

P.s. antar att du menade Postförskott? Där Posten till slut mycket riktigt prisade ut sig själva totalt.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
C
M maria01 skrev:
Problemet med företag säljer saker fast det inte finns hemma dom borde skriva att produkten inte finns hemma och låsa köp knappen tills den finns hemma på lagret
En av sakerna jag älskar med Amazon. Att slippa det konstanta tjafset med 3-10 veckors leveranstid på något som finns "i lager".

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Små firmorna har helt enkelt hängt med dom borde inte syssla med egen näthandel dom borde syssla Fulfillment istället

Jonas Persson
C cpalm skrev:
P.s. antar att du menade Postförskott? Där Posten till slut mycket riktigt prisade ut sig själva totalt.
Helt rätt, postförskott ska det vara. Finns än idag tycker jag mig se, men vem använder det?

Jonas Persson
M maria01 skrev:
Små firmorna har helt enkelt hängt med dom borde inte syssla med egen näthandel dom borde syssla Fulfillment istället
Så att Amazon kan bli ännu större?

Tycker det är underbart att små företag kan överleva ute i Sverige tack vare att de kan sälja till kunder långt bortom sin hemort.

• Gilla
Uwe H
  • Laddar…
Så att Amazon kan bli ännu större?

Tycker det är underbart att små företag kan överleva ute i Sverige tack vare att de kan sälja till kunder långt bortom sin hemort.
ute i Sverige? ligger dom inte i centrala stockhom

Jonas Persson
M maria01 skrev:
Varför då, det är väl upp till köparen att ta beslutet att vänta?

Jag har för närvarande två beställningar som legat i snart ett halvår. Jag behöver inte varorna akut och ingen annan saluför dem.

Skulle bli tokig om jag måste gå till sidan varje vecka för att kunna lägga min beställning.

Jonas Persson
M maria01 skrev:
ute i Sverige? ligger dom inte i centrala stockhom
Menar du Sandbergs Järn? De finns mitt i stan, jag menar allmänt.

Varför då, det är väl upp till köparen att ta beslutet att vänta?

Jag har för närvarande två beställningar som legat i snart ett halvår. Jag behöver inte varorna akut och ingen annan saluför dem.

Skulle bli tokig om jag måste gå till sidan varje vecka för att kunna lägga min beställning.
amazon eller ebay har säkert varan :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.