36 886 läst ·
150 svar
37k läst
150 svar
Frustrerad på utebliven leverans, uteblivna svar. Snart polisanmälan.
Vad är det du och vissa andra inte förstår. Polisen utreder brott. Inte civilrättsliga tvister. Ingen hos polisen ska utreda sånt. Sedan skriver ni att ingen utredare har tid.1 10_tummar skrev:
Det ska aldrig utredas överhuvudtaget.
Vänd er till de instanser som är aktuella istället. Kommunens konsumentvägledare. ARN i vissa fall. Men de jobbar inte med för låga summor. Kronofogde etc.
Folk hyr ut sina bostäder. Sedan börjar hyresgästen krångla eller inte betalar. Då ringer man polisen. Och sedan klagar man på att Polisen inte gör något. De gör tillräckligt dåligt på att utreda brott. Istället för att även utreda naiva köp på olika sidor. Där man tror sig kunna tjäna en hacka. Att bli lurad är inte roligt. Men ibland får man skylla sig själv.
Som det inte är TS fall. Utan bara en dålig firma som inte kan sköta sig.
Också ett tecken på hur snabbt det kan gå och hur svårt det är att hålla kunder nöjda.M MagHam skrev:
Jag har senaste året handlat från flera olika: Sandbergs järn, Proffsmagasinet, Verktygslådan. Alla har haft problem med att leverera i tid trots fagra löften om att allt finns i lager. Jag hade t ex beställt ett borr i lite udda dimension så de fick lösa det med att dela upp och skicka i två leveranser (utan extra kostnad för mig). Bara där gick de sannolikt med förlust. Råkar man skicka fel grejer så är det knappt lönt att försöka få tillbaka grejerna. Och om folk avbokar sina beställningar så sitter du sannolikt i skiten, du bygger upp ett lager med uddaprylar som inte går att sälja vidare.
Grejen är också att få orkar skriva när de får bra service men däremot är tröskel låg för att hänga ut någon på nätet om det går fel, ta bara denna tråd. Och då går det snabbt utför. Räcker med ett 20-tal dåliga omdömen för att helt sänka ett bolag om du inte är duktig med att se till att de med positiv upplevelse också skriver.
Oavsett detta verkar de vara farligt nära obestånd och då brukar inget riktigt funka. Men tvivlar starkt på att det skulle vara ett medvetet bedrägeri (om inte firman sålts i närtid).
https://se.trustpilot.com/review/sandbergsjarn.se
Bästa svaret
Döm om min förvåning! Jag har fått ett svar!
Efter att ha ringt, SMS:at och mailat så fick jag faktiskt ett svar från VD:n som erbjöd att antingen "vänta till nästa leverans" då de skulle få in grejerna (som stod som lagervara när jag beställde den 1 augusti), eller få pengarna återbetalade. Bad att få pengarna tillbaka, så får vi se hur det går!
Tillägg: VD:n svarade snabbt att de löser en återbetalning och indikerade att det ligger sjukdom bakom strulet.
För min del så hoppas jag att de reder ut det. De verkar ha hamnat i en tråkig sits helt enkelt.
Edit: 5 minuter efter VD:ns mail så är pengarna nu återbetalda. Snabba ryck! Bra!
Efter att ha ringt, SMS:at och mailat så fick jag faktiskt ett svar från VD:n som erbjöd att antingen "vänta till nästa leverans" då de skulle få in grejerna (som stod som lagervara när jag beställde den 1 augusti), eller få pengarna återbetalade. Bad att få pengarna tillbaka, så får vi se hur det går!
Tillägg: VD:n svarade snabbt att de löser en återbetalning och indikerade att det ligger sjukdom bakom strulet.
För min del så hoppas jag att de reder ut det. De verkar ha hamnat i en tråkig sits helt enkelt.
Edit: 5 minuter efter VD:ns mail så är pengarna nu återbetalda. Snabba ryck! Bra!
Redigerat:
Vilket absurt påstående, den absoluta majoriteten av e-handlar för privatmänniskor kräver ju betalning på förhand (även om det är klarna eller liknande så får ju företaget pengarna och klarna tar risken).A AG A skrev:
Att handlaren erbjuder kreditköp genom t.ex. Klarna eller säljer sina fakturor är ju inte samma sak som att kräva förskottsbetalning. Får du inga grejor så betalar du inte, det är själva poängen.DennisCA skrev:
Nu känns detta som det blir en såndär diskussion där man börjar diskutera definitioner.
Som jag ser det så företaget får pengarna före dom skickar produkten, det är vad jag anser är det viktiga.
Om företaget slarvar på sin sida så kan ju kunden via klarna kräva tillbaka pengarna av dom såklart, men likaså ser företaget det som att om kunden slarvar, får Klarna driva in det av kunden men dom har fått pengarna. Det är ett sätt för företaget att värja sig lika som det är ett sätt för kunden att värja sig. Jag tycker det bör ses som förhandsbetalning ur företagets synpunkt.
Jag tycker inte heller det är konstigt att företag erbjuder andra sätt av förhandsbetalning som banköverföring (vanligast i finland tror jag), eller kredit, swish osv. som saknar samma skydd. De flesta e-handlare vill nog ha pengarna på nåt vis hos sig innan dom skickar det, även om det är med skydd för kunden eller ej.
Som jag ser det så företaget får pengarna före dom skickar produkten, det är vad jag anser är det viktiga.
Om företaget slarvar på sin sida så kan ju kunden via klarna kräva tillbaka pengarna av dom såklart, men likaså ser företaget det som att om kunden slarvar, får Klarna driva in det av kunden men dom har fått pengarna. Det är ett sätt för företaget att värja sig lika som det är ett sätt för kunden att värja sig. Jag tycker det bör ses som förhandsbetalning ur företagets synpunkt.
Jag tycker inte heller det är konstigt att företag erbjuder andra sätt av förhandsbetalning som banköverföring (vanligast i finland tror jag), eller kredit, swish osv. som saknar samma skydd. De flesta e-handlare vill nog ha pengarna på nåt vis hos sig innan dom skickar det, även om det är med skydd för kunden eller ej.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Just det sköter Klarna, jag som kund får en motpart som är en bank och företaget sina pengar mot en avgift. Trygghet för båda parter.DennisCA skrev:
Gillar Klarna speciellt när jag hamnar på en ny sida. Finns deras tjänst där, vet jag att företaget granskats och är seriöst. Handlar alltid på 30 dagars faktura så att jag får hem varan innan jag betalar.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Ekonomiska oroblem eller inte, fick just ett nyhetsmail från Sandbergs järn:
"Köp din skyddsutrustning från Sandbergs Järns breda sortiment"
Använder man Klarna kan man handla tryggt, ingen vara, inget betalt.
"Köp din skyddsutrustning från Sandbergs Järns breda sortiment"
Använder man Klarna kan man handla tryggt, ingen vara, inget betalt.
Jag tror du har fel där. Med konsumentkrediter har konsumenten samma reklamationsrätt gentemot kreditgivaren som mot säljaren. Så dessa avtal som handlarna har med Klarna m.m. innehåller garanterat villkor som gör att handlaren får ta smällen om kunden reklamerar, även om handlaren fått pengarna i förskott.DennisCA skrev:
Om du reklamerar till Klarna m.fl. pausar de fakturan direkt. Det har fungerat perfekt för mig utan diskussion vid flera tillfällen. Om handlaren sedan inte svarar inom en månad så river de fakturan. För mig som kund tycker jag helt klart att det är "good enough" och oändligt mycket bättre än att ligga ute med slantarna.
Jag tyckte det var det jag sade fast i andra ord:
Men det handlar inte om att skydda sig mot reklamation och andra saker som är en kunds lagliga rättigheter. Utan mot regelrätt bedrägeri där kunden helt enkelt vägrar betala efter han fått varan. Det blir nog svårare för kunden att ådstakomma med Klarna, företaget har ju också som du säger nåt att säga till om isåfall om det blir en tvist.
Men detta är väl helt ointressant i frågan. Det viktiga är ju att man som konsument inte betalar något i förskott. Dörför att bevisbördan då inte ligger på dig, om något blir fel.DennisCA skrev:
Jag är rätt säker på att det var precis just det som @AG A pratade om och vad tråden handlar om.DennisCA skrev:
Dvs. att när säljaren kräver att kunden skall betala i förskott kan det vara läge att dra öronen åt sig. Om de får ut sina pengar i förskott via en tredje part är i sammanhanget irrelevant så länge det inte påverkar kundens möjlighet att hålla inne betalningen.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Skönt att tråden bara rullar på utan att någon kommenterar ditt inlägg om lösningenC ConnyN skrev:Döm om min förvåning! Jag har fått ett svar!
Bra att det löste sig för dig. Dom kanske läste tråden
Tror som sagt inte dom gör saker medvetet. Men dom bör utveckla sin kompetens i att driva e-handel.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Härligt!C ConnyN skrev:Döm om min förvåning! Jag har fått ett svar!