S
H hållundan skrev:
Det där är en komplicerad historia.... Firman som gjorde badrummet första gången (ja, jag vet att du säkert läser här fortfarande, och golvbrunnen var fortfarande helt horribelt installerad) 2017 gjorde ju allt från scratch, och givetvis ingen dialog kring huruvida det var jättesmart att ha just den planlösningen som jag har nu.

När allt revs upp och gjordes om av en ny firma 2021, var det inte heller någon kanondialog kring lämplig placering och (nu med facit i hand) tillbördiga åtgärder för denna placering av blandare. Den nya firman besiktade rördragning osv, som var kvar från den gamla och tog ju ansvaret för totalentreprenaden, så sett.

Men med alla dessa jävla resor kring detta förbannade badrummet vill jag bara få löst det nu, och tänker att det är bäst att göra det själv för att veta hur det blir gjort.
Okej, det verkar förståeligt.

Den värsta köldbryggan som du borde kunna få bort utifrån är luftspalten över råsponten. Precis som Tergo skrev.

Du får regla på väggen med mer isolering ända ner mot råsponten.
Hur ser det ut på undersidan av taket och går det att få åtkomst där? Är det någon isolering i takstolsfacket? Det är väl en luftning där med i så fall.

• Gilla
hållundan
  • Laddar…
Jag borde ha ganska vettig access utifrån panelen, inifrån kattvinden och även därifrån borde jag kunna ta upp golvspånet för att komma ner i luftningen nerifrån utsticket vid takfotslådan eller vad man nu kallar den. Så till våren har vi en del jobb att göra helt enkelt.

Är väl mest short term vad man kan göra nu för att undvika att det stoppar igen vid nästa köldknäpp? Med tanke på att det släppte när jag bombade blås under takplåten utifrån kanske man, som tidigare skribent skrev, trycka in en värmekabel som bara får ligga där. Om det hjälper får vi väl se då...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.