15 084 läst ·
80 svar
15k läst
80 svar
Frugan vill ha linjär-tv ...
Har kört Telias IPTV sedan den lanserades och sista 15 åren trådlöst hemma. STB är andra burken under dessa år och jag har väl under de senaste 10 åren inte behövt göra någon egen omstart pga problem, däremot förekommer uppdateringar från Telia men det görs med automatik.
Visst, det kostar väl 200-300 kr i månaden men perfekt för oss. Sedan kör jag även chromecast för play, spegla dator, etc. En gammal programmerbar fjärrkontroll som t.ex. startar TV, STB och ljudanläggningen med ett touchtryck.
Det ena utesluter inte de andra utan man väljer det som passar.
Visst, det kostar väl 200-300 kr i månaden men perfekt för oss. Sedan kör jag även chromecast för play, spegla dator, etc. En gammal programmerbar fjärrkontroll som t.ex. startar TV, STB och ljudanläggningen med ett touchtryck.
Det ena utesluter inte de andra utan man väljer det som passar.
....men det är ju en appleTV som är 12 år gammal då.....alla nyare har ju stöd för senaste TVOS och inga problem att köra de senaste apparna.....Dan_Johansson skrev:
Allvarligt talat, det är ju inte tekniken som är problemet här. Det går att titta på linjärTV på flera olika sätt via en app i TVn eller i en chromecast eller appleTV. Samtliga har en fjärrkontroll som inte är svår att använda.
Detta handlar ju bara om att du inte VILL......
På temat svårt.....svärföräldrarna som är runt 75år fick just kabeltvn utbytt mot fiber. De hade en modern Chromecast som jag installerade med Telias play app. De vill också kolla på program just när de "ska gå" och inte när man själv vill...... De hade inga som helst problem med att komma igång och sedan åkte de själva och köpte en till chromecast till TV nr2 och den installerade de själva med wifi och allt. De använder tillochmed röststyrning för att starta rätt app.
Så ja, erkänn att det bara handlar om att du inte vill....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
I grund och botten så är det ju att jag någon gång ibland uppskattar att bläddra lite bland kanalerna, och slöglo på nått en liten stund... Vet inte varför, men att någon annan bestämt vad som visas, utan att man behöver scrolla igenom 100 netflix-sidor med innehåll och göra ett val, känns avslappnande..MathiasS skrev:
....men det är ju en appleTV som är 12 år gammal då.....alla nyare har ju stöd för senaste TVOS och inga problem att köra de senaste apparna.....
Allvarligt talat, det är ju inte tekniken som är problemet här. Det går att titta på linjärTV på flera olika sätt via en app i TVn eller i en chromecast eller appleTV. Samtliga har en fjärrkontroll som inte är svår att använda.
Detta handlar ju bara om att du inte VILL......
På temat svårt.....svärföräldrarna som är runt 75år fick just kabeltvn utbytt mot fiber. De hade en modern Chromecast som jag installerade med Telias play app. De vill också kolla på program just när de "ska gå" och inte när man själv vill...... De hade inga som helst problem med att komma igång och sedan åkte de själva och köpte en till chromecast till TV nr2 och den installerade de själva med wifi och allt. De använder tillochmed röststyrning för att starta rätt app.
Så ja, erkänn att det bara handlar om att du inte vill....
Och även om man i teorin kan göra exakt samma sak med en boxer-app i telefonen, och sen casta det till tvn, så känns det inte likadant...
Jag tror nog jag kommer att krypa till korset och köra på boxer ett år till...
Och ja, jag tror nog att äppletvn är äldre än 10 år, den kom i alla fall in i hushållet med frugan, och det var närmare 7 år sen vi träffades.. Men den funkade ju fortfarande klockrent..
Det kan du ju göra även i boxer-appen, fast jag tror du får välja program i en tablå istället för att bara zappa....Dan_Johansson skrev:
I grund och botten så är det ju att jag någon gång ibland uppskattar att bläddra lite bland kanalerna, och slöglo på nått en liten stund... Vet inte varför, men att någon annan bestämt vad som visas, utan att man behöver scrolla igenom 100 netflix-sidor med innehåll och göra ett val, känns avslappnande..
Casta behöver du inte göra längre, det var på den gamla chromecasten. Du ska skaffa en som har inbyggd googleTV så slipper du "cast" momentet vilket ärligt talat var helt värdelöst. Med en modern chromecast använder du fjärrkontroll direkt mot det du ser på TV, telefonen använder du inte alls.Dan_Johansson skrev:
Den moderna chromecasten är inte alls dum och *avsevärt* billigare än motsvarande AppleTV. Mindre än halva priset.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Men det behövs nån form av abonnemang för att kunna se på linjär-tv via GoogleTV, eller hur? Alla gratisvarianter av "live tv" verkade endera bara vara Visats utbud (Pluto TV) eller bara funka i USA (sling/philo)...MathiasS skrev:
Det kan du ju göra även i boxer-appen, fast jag tror du får välja program i en tablå istället för att bara zappa....
Casta behöver du inte göra längre, det var på den gamla chromecasten. Du ska skaffa en som har inbyggd googleTV så slipper du "cast" momentet vilket ärligt talat var helt värdelöst. Med en modern chromecast använder du fjärrkontroll direkt mot det du ser på TV, telefonen använder du inte alls.
Den moderna chromecasten är inte alls dum och *avsevärt* billigare än motsvarande AppleTV. Mindre än halva priset.
![]()
En digitalbox per definition tar en digital ström och omvandlar den till en analog. Misstänker att du inte kopplat den med en scart eller liknande så vad du har är en digital avkodare.Alfredo skrev:
Men då antar jag att du inte kan se program i efterhand, pausa, spola tillbaka och spela in? Eller kan du styra såna tjänster med TV:ns fjärr?
Beror väl lite på hur man definierar ordet digitalbox. Boxen jag har från Telenor innehåller en hårddisk, har ethernet in och HDMI ut. Mycket digitalare är så har jag svårt att se att en box kan vara.![]()
IPTV är per definition en digital strömmad tvsignal över internet. Att du kan pausa, spela in se i efterhand har inte med begreppet IPTV att göra.
Ja du behöver fortfarande ha ditt boxer-abonnemang om du vill se de vanliga kanalerna linjärt.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Cheesen skrev:
Var finns dessa definitioner?Cheesen skrev:
Den TV-box jag har från Telenor kallar dock sig själv i vissa situationer för digitalbox så det verkar finnas lite alternativa definitioner.
Digitalbox har fyra olika betydelser,Cheesen skrev:
En digitalbox per definition tar en digital ström och omvandlar den till en analog. Misstänker att du inte kopplat den med en scart eller liknande så vad du har är en digital avkodare.
IPTV är per definition en digital strömmad tvsignal över internet. Att du kan pausa, spela in se i efterhand har inte med begreppet IPTV att göra.
https://www.betydelse-definition.com/Digitalbox
1 Digitalbox
En digital TV-mottagare (när den inte är inbyggd i TV även kallad digitalbox) är en apparat för mottagning och uppspelning av digital television. De flesta nya teveapparater säljs med inbyggd di [..]
Källa: sv.wikipedia.org
2 Digitalbox
Behövs för att din TV ska kunna ta emot digitala TV-signaler
Källa: svenskabostader.se
3 Digitalbox
Populär benämning på digitalmottagare för antingen satellit, mark-, IP- eller kabel-TV-mottagning. Kan innehålla dekoder.
Källa: onastra.se
4 Digitalbox
En mottagare/ dekoder som omvandlar digitala TV-sändningar till TV:ns analoga bildmiljö. Det finns olika digitalboxar för mottagning via kabel, parabol och vanlig antenn (mark-sändningar). Digitalboxen kallas också Digital-TV-box, digital set-top-box eller dekoder.
Källa: audiovideo.se
Vi körde Boxers svarta fyrkantiga lådor. Vi trivdes med utbud och funktionalitet, men de fick botas om gick sönder så de boxar som ingick i erbjudandet tog slut efter några år.Dan_Johansson skrev:
Numera kör vi en Teliabox och 2 st Mi TV AndroidTV. En MiTV stick och en MiTV 4 box.
Boxen är väldigt slimmad, har fjärr, vi har laddat den med TeliaPlay appen som har ett läge/meny för linjärt tittande och zappande, samt play-läge med.
Alla(?) IP-TV leverantörer erbjuder även Play-appar i abonnemangen, men man får kolla upp hur många appar som kan användas samtidigt (i någon tv eller andridenhet etc.). Här var Telia bättre (mer prisvärd) än tex Tele2 (om jag minns rätt).
Lite kuriosa
Man kan kan ansluta ethernet-adapter till MiTV-boxens USB anslutning om min inte vill köra över Wi-Fi
MiTV stick har samma fjärr
AndroidTVboxen startar upp i samma läge som man stängde av den så man slipper gå genom alla menyer för att (starta tv appen och) börja titta på TV.
Bästa WAF har ändå Telias ArrisBox med bekväm, enkel fjärr och möjligheten att starta tittande från början av program som redan börjat.
Vi tillhör också generationen som vill kunna zappa, orkar inte leta program/serier.
Vi har haft både HBO och Netflix men saknar tid och intresse. Det finns annat att pyssla med på fritiden.
Mer kuriosa : CA-modulen man har för att sätta programkorten inTV (eller vissa boxar) (åter)använder formfaktor och kontakten hos PCMCIA standarden för Laptop expansionsenhetet som kunde användas till lite av varje.
