Hej allihopa!

Vi har levt med enbart streamad tv, via dator kopplad till o-smart TV de senaste åren, men nu har frugan blivit nostalgisk och vill återuppleva linjär-tv.

Mina erfarenheter av "modern" linjär-tv är från Telias tjänster från 4-5 år sen, med nån halvkass box som varierade mellan att hänga sig (vilket krävde att man drog ur strömmen för att starta om den) eller uppdatera sig (vilket tog en halvtimme).

Jag har försökt googla, men det är svårt att hitta något i djungeln av IPTV som lever i gråzonen.

Vi har "öppen fiber" så jag kan mycket väl tänka mig att kombinera bredband och tv från samma leverantör... Har dock kollat på Telia (som är "dyrt") och Viasat (som enbart verkar ha 100/100 på bredband). Sappa kan inte leverera här.

Kraven är alltså; linjär-tv levererad över internet. En box med fjärrkontroll. De vanliga kanalerna. Så billigt som möjligt, gärna utan bindningstid. Lagligt.

Vad finns det att välja på?

Nu tyckte du Telia va för dyrt men det fungerar faktiskt riktigt bra nu. Hade Telia för länge sen och sen vart det nåt strul men nån kanal då testade jag lite andra varianter bla Viasat men det slutade med att jag är tillbaks till Telia för det passade mig bäst och det fungerar utan problem.
Liten smidig box och den går att gömma lätt bakom TV´n och Telias fjärr kan styra min TV så det behövs bara en fjärr.

• Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
engs
Du har säkert en bra anledning och blir mest bara irriterad på mitt inlägg.... men varför över internet till linjär-tv? TV-antenn, engångskostnad - sedan gratis.
Satte upp en själv på vinden, främst som back-up men används även för nyheter etc.

• Gilla
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
Har du fiber så finns det väl alltid möjligheter till det mesta? Från enkla 29kr paket till fullskaliga viasat paket precis som med vilken parabol som helst.
Vi hade nå 29kronors förut, det var ettan tvåan fyran och nåt mer. Var nog ingen bindningstid på det förutom en månad uppsägning då.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Du kan köra apple TV. Just "realtids kanaler" stöds inte av SVT play appen (eller TV4 play appaen), så du får casta från en telefon eller dator. Båda apparna stödjer realtidsTV om de körs på något annat än Apple TV. Du får samma funktionalitet med en Chromecast (tror jag, har inte provat).

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi har Telia via IP-TV. Fungerar mycket bra, men är inte att klassa som gratis...

Stefan N Stefan N skrev:
Nu tyckte du Telia va för dyrt men det fungerar faktiskt riktigt bra nu. Hade Telia för länge sen och sen vart det nåt strul men nån kanal då testade jag lite andra varianter bla Viasat men det slutade med att jag är tillbaks till Telia för det passade mig bäst och det fungerar utan problem.
Liten smidig box och den går att gömma lätt bakom TV´n och Telias fjärr kan styra min TV så det behövs bara en fjärr.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hej allihopa!

Vi har levt med enbart streamad tv, via dator kopplad till o-smart TV de senaste åren, men nu har frugan blivit nostalgisk och vill återuppleva linjär-tv.

Mina erfarenheter av "modern" linjär-tv är från Telias tjänster från 4-5 år sen, med nån halvkass box som varierade mellan att hänga sig (vilket krävde att man drog ur strömmen för att starta om den) eller uppdatera sig (vilket tog en halvtimme).

Jag har försökt googla, men det är svårt att hitta något i djungeln av IPTV som lever i gråzonen.

Vi har "öppen fiber" så jag kan mycket väl tänka mig att kombinera bredband och tv från samma leverantör... Har dock kollat på Telia (som är "dyrt") och Viasat (som enbart verkar ha 100/100 på bredband). Sappa kan inte leverera här.

Kraven är alltså; linjär-tv levererad över internet. En box med fjärrkontroll. De vanliga kanalerna. Så billigt som möjligt, gärna utan bindningstid. Lagligt.

Jag har ComHem med Tivobox. Tivo är guds gåva till mänskligheten. Fungerar jäkligt bra och den spelar själv in liknande program som man brukar titta på, samt att du kan gå tillbaka 7 dagar och se massor av program i den vanliga tablån

richardtenggren
H hempularen skrev:
Du kan köra apple TV. Just "realtids kanaler" stöds inte av SVT play appen (eller TV4 play appaen), så du får casta från en telefon eller dator. Båda apparna stödjer realtidsTV om de körs på något annat än Apple TV. Du får samma funktionalitet med en Chromecast (tror jag, har inte provat).
Man kan se tablåtv på både cmore (1,2,4 och lite mer beroende på paket) och Dplay (1,2 och 5 med mera) :)

Stefan N Stefan N skrev:
De är ju hyfsat billiga under bindingstiden, 499 kr/mån för 250/250 och "lagom" - TV.. Men sen... Finns det inget att byta till kan man ju inte förhandla till sig en ny deal....

Men boxen funkar bättre i alla fall?

Ja, nya boxen och fjärren fungerar perfekt. Boxen är en puck stor som en cd-skiva (fast tjockare).

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Du har säkert en bra anledning och blir mest bara irriterad på mitt inlägg.... men varför över internet till linjär-tv? TV-antenn, engångskostnad - sedan gratis.
Satte upp en själv på vinden, främst som back-up men används även för nyheter etc.
Naj, naj, all input är bra! (y)

Vi har TV-antenn, men uttaget är i fel ände av huset, dvs 17 meter bort från TVn.... :)

Nätverk finns det dubbelt till TVn, och jag vill gärna ha "play-möjligheter" utan att starta datorn...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hej allihopa!

Utifrån vad du skriver som krav, så kolla vilka som kan leverera IPTV/BredbandsTV via din Öppen fiberanslutning, där kommer du att kunna se vilka utbud som finns och även de som har nykundserbjudande. Som ny kund brukar det finnas förstaårs erbjudande.
Sedan beror ju det på vad din fru vill se på för program, det kan ju finnas intresse av program som ni inte kan se idag.
Har kört IPTV i ca 15 år och nu parallellt med vanlig Internetstream, är ganska bekvämt med IPTV och min fru vill absolut ha det. Kostnaden på några hundralappar är inget som stör (försumbar), tror vi betalar 250:-/mån för ett 20-25-tal kanaler.
Brukar kolla upp vilka program vi vill se i boxens TV-tablå och mappa upp dem så byter boxen kanal under kvällen, inte ett manuellt kanalbyte vissa kvällar.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har du fiber så finns det väl alltid möjligheter till det mesta? Från enkla 29kr paket till fullskaliga viasat paket precis som med vilken parabol som helst.
Vi hade nå 29kronors förut, det var ettan tvåan fyran och nåt mer. Var nog ingen bindningstid på det förutom en månad uppsägning då.
Kanske går att titta på någon samlingsaida för öppen fiber?

Hej,
Är det viktigt att kunna zappa runt bland olika kanaler, eller att kunna se programmen exakt när de sänds enligt tablån? Om det är det senare så funkar det ju med AppleTV/Chromecast eftersom programmen finns tillgängliga i respektive appar när de ska sändas över etern.

Är det det förstnämnda så är nog en enkel antenn för det digitala grundutbudet billigast i längden, givet att du bor på en plats med ok täckning.

Antenn till frun i julklapp kanske? Så förvånad hon skulle bli :)

Edit: 20 meter koaxialkabel till frun i julklapp är kanske ännu bättre...

Johan

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ska väl tillägga att vi även har en multifjärr, där min fru trycker på "Titta TV", så startar TV, IPTV-boxen och ljudanläggningen. Det är nog den hon tycker är smidigast.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi har en äpple-TV i sovrummet som jag inte är så imponerad av.... Barnen har chromecast, men det är ju inte riktigt samma sak som att bläddra mellan kanalerna... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.