Medlem
· Karlstad
· 135 inlägg
Hej,
Tänkte koppla in en termostat (förslagsvis Devireg 610) med givare utomhus för att kunna reglera värmekabel som är placerad i rör under mark tillsammans med vattenledning.
Som det är kopplat idag så är värmekabeln kopplad direkt på strömbrytare (1/0), se bild för befintlig installation.
Jag vill att värmekabeln ska gå igång vid ca+1 grad utomhus, som det är nu så är värmekabeln alltid på vilket känns onödigt.
Frågor:
-var bör jag placera givaren? är de känsliga för regn?
- finns det någon annan produkt som jag bör använda än föreslagna Devireg 610?
- hur mäter jag så jag vet att värmekabeln går igång vid exempelvis +2 grader utomhus?
- finns det risk att termostaten inte passar med befintlig värmekabel? tänker på effektförlust för värmekabeln att den inte ger erforderlig temperatur vid vattenrör så de fryser.
Tänkte koppla in en termostat (förslagsvis Devireg 610) med givare utomhus för att kunna reglera värmekabel som är placerad i rör under mark tillsammans med vattenledning.
Som det är kopplat idag så är värmekabeln kopplad direkt på strömbrytare (1/0), se bild för befintlig installation.
Jag vill att värmekabeln ska gå igång vid ca+1 grad utomhus, som det är nu så är värmekabeln alltid på vilket känns onödigt.
Frågor:
-var bör jag placera givaren? är de känsliga för regn?
- finns det någon annan produkt som jag bör använda än föreslagna Devireg 610?
- hur mäter jag så jag vet att värmekabeln går igång vid exempelvis +2 grader utomhus?
- finns det risk att termostaten inte passar med befintlig värmekabel? tänker på effektförlust för värmekabeln att den inte ger erforderlig temperatur vid vattenrör så de fryser.
En elektronisk termostat inställd på + 5 C med givaren placerad på uppsidan slangen i mark på det grundaste stället, går utmärkt att lägga givarkabel i ett 16 VP-rör eller 16 mm PEM-slang ut där det är grundast, finns ingen anledning till att drifta efter uttemp, kostar mycket mera då driften kanske går 24/7 då. Det är varmt i marken och tar tid innan tjälen kryper ner
Medlem
· Karlstad
· 135 inlägg
Hej! Tack för svar!J jonaserik skrev:En elektronisk termostat inställd på + 5 C med givaren placerad på uppsidan slangen i mark på det grundaste stället, går utmärkt att lägga givarkabel i ett 16 VP-rör eller 16 mm PEM-slang ut där det är grundast, finns ingen anledning till att drifta efter uttemp, kostar mycket mera då driften kanske går 24/7 då. Det är varmt i marken och tar tid innan tjälen kryper ner
Nu är detta befintligt så jag det är enklast att sätta givaren på väggen, eller hur gör jag i och med att installationen är befintlig?
Termostaten mellan brytare och dosa. är det en yttervägg så ut med givaren genom den ( det går att skarva elektroniska givare upp till min 50 meter ) är det mest frysrisk där V-kabeln går genom golv och ut så gräver du ner givaren strax utanför väggen, lite isolering runt slangen är inte fel vid nedgång till ev .frostfritt om det är risk för att frysa där. Det kanske är utmed hela längden du har V-kabel och försök att få givaren på ett grunt ställe då .Klart vinter nu och du kan hänga givaren i luften fram till sommaren med bättre uteklimat och jobb
Jag har en frostvakt-kabel på inkommande vatten, när den är på så blir allt vatten väldigt ljummet, och så stack elförbrukningen upp med 40 kWh extra per dygn.. detta är väll inte normalt?
Vill inte betala mer än huset drar per dygn och ha kallvatten i kranarna.
Ngn som vet felet, för ngt fel måste det ju vara..
Låter helt absurt. En sådan kabel drar väl ett par watt per meter?Falo01 skrev:
Jag har en frostvakt-kabel på inkommande vatten, när den är på så blir allt vatten väldigt ljummet, och så stack elförbrukningen upp med 40 kWh extra per dygn.. detta är väll inte normalt?
Beror helt på var givaren är placerad, är den i himlen så kommer V-kabeln att vara i drit 24/7 när tempen ute är under inställt v'ärde normalt + 5 C och kallvatten kommer då att antaga en temp på 5 - 10 C . givaren ska placeras utmed inkommande slang/rör på grundaste stället helst för att få en bra driftekonomiFalo01 skrev:
Jag har en blå sladd, okänt märke, installerad av förra ägare av huset. Ser liknande på nätet då kommer de från Bauhaus, mfl.J jonaserik skrev:Beror helt på var givaren är placerad, är den i himlen så kommer V-kabeln att vara i drit 24/7 när tempen ute är under inställt v'ärde normalt + 5 C och kallvatten kommer då att antaga en temp på 5 - 10 C . givaren ska placeras utmed inkommande slang/rör på grundaste stället helst för att få en bra driftekonomi
Enkelt förklarat värmekabel sitter på inkommande vatten inne i tvättstugan, säkert är 2 meter av den blå delen inte nerkörd i röret, den är kopplad med Y-koppling så kabeln går invändigt i inkommande vattenrör. Tycker det är konstigt att så mkt ledning inte är nedkörd i vattenröret.
Jag erkänner jag vågar inte röra detta, föra ner resten av kabel, eller byta ut den eftersom den är nedförd i röret före huvudvredet för inkommande vatten, om jag lossar och byter etc. känns det som att det kommer spruta vilt från inkommande kommunalt vatten, och avstängningskran för allt ligger säkert ute i gatan eller annan plats som jag inte har en aning om.
Jag förstår ju varför den är där, hade den suttit efter vredet hade ju vredet inte kunnat stängas / alt hade den kapat av kabeln
Någon som vet hur 17 byter man denna kabel?
Den fungerar i dag ? Att byta den är kanske du inte ska tänka på, att den inte är nerstucken helt kan bero på att det är en färdig V-kabel och någon form av koppling i mark som det inte går att komma förbi. Rulla ihop det som är över i en slinga och häng upp.
Ta ett foto så det syns hur det ser ut nu
Ta ett foto så det syns hur det ser ut nu
Som minsta åtgärd så bör en givare grävas ner till samma djup som kabeln ligger på. Och då styras vid 1 plus. Men de enda rätta är att ha givaren intill röret på de ställe som är mest utsatt. Allt annat kommer att förbruka onödig energi.
Medlem
· Karlstad
· 135 inlägg
Menar du att borra genom timmerfasaden och sen rätt ner i backen (90 gr böj) där givarkabeln läggs i ett vp-rör?J jonaserik skrev:En elektronisk termostat inställd på + 5 C med givaren placerad på uppsidan slangen i mark på det grundaste stället, går utmärkt att lägga givarkabel i ett 16 VP-rör eller 16 mm PEM-slang ut där det är grundast, finns ingen anledning till att drifta efter uttemp, kostar mycket mera då driften kanske går 24/7 då. Det är varmt i marken och tar tid innan tjälen kryper ner
Det är en svagströmskabel och det kan med fördel borras ett hål så bara givaren går igenom ut, ett VP 12 är bra eller PEM 16, något av dito förlägges och fästes på slangens uppsida i mark, helst på det grundaste stället, räcker inte givarens 2 m så går det att skarva den till 100 med vanlig telefon kabel tex ekkx 4X0,5 och bara 2 trådar i den behövs. Glöm inte att täta rör/slang i ändan, givaren gillar inte väta/fukt, lämplig temp inställning är + 5 , för få ekonomi på driften
Klicka här för att svara