Hej
Har råkat ut för något tråkigt
Misstänker det är frostsprängning men ej hundra
Märkte i helgen att det var glipa mellan fönster och vägg å när jag började trycka då märkte jag att väggen rörde sig så ryckte jag i den så lossa en jätte kaka å hängde endast kvar i putsnätet
Först misstänkte jag att dom använt fel puts men putsen värkar bitit ordentligt i stenen å den lossat sporadiskt i ojämnt mönster
Å när jag började kolla runt lite på huset så märker jag det ”bommar ” när Man slår på vissa ställen främst i nederkant på fasaden och runt något fönster och dörr
huset putsades i nov med tjockputs dock ska sista lagret på nu till våren var tanken kan det ha någon betydelse ?
Har stenen varit för fuktig ?
Har bruket härdat för snabbt och sugit ur vattnet ?
någon som har någon bra förklaring ?
har kapat loss den bit som hängde så man ser hur ojämnt d lossat
man får ju repa det som blivit men vill veta så det inte blir så på fler ställen
Har råkat ut för något tråkigt
Misstänker det är frostsprängning men ej hundra
Märkte i helgen att det var glipa mellan fönster och vägg å när jag började trycka då märkte jag att väggen rörde sig så ryckte jag i den så lossa en jätte kaka å hängde endast kvar i putsnätet
Först misstänkte jag att dom använt fel puts men putsen värkar bitit ordentligt i stenen å den lossat sporadiskt i ojämnt mönster
Å när jag började kolla runt lite på huset så märker jag det ”bommar ” när Man slår på vissa ställen främst i nederkant på fasaden och runt något fönster och dörr
huset putsades i nov med tjockputs dock ska sista lagret på nu till våren var tanken kan det ha någon betydelse ?
Har stenen varit för fuktig ?
Har bruket härdat för snabbt och sugit ur vattnet ?
någon som har någon bra förklaring ?
har kapat loss den bit som hängde så man ser hur ojämnt d lossat
man får ju repa det som blivit men vill veta så det inte blir så på fler ställen
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Ta dit en oberoende bes. man. Det kan vara något fel på putsningen så att det inte fäst ordentligt på underlaget. I så finns risk att det mesta borde göras om.
det tänkte jag först med men om man kollar på den biten jag kapat bort så sitter putsen sten hårt mer ytongen men gått av innanför hmmH hempularen skrev:
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Du har lättbetong.
Lättbetong ska aldrig putsas med alkaliska bruk då kalket och de andra baserna reagerar kemiskt med lättbetongen och det skapar en gas som orsakar sprängning i kontaktytorna.
Släppen kommer att fortsätta och även om du lagar upp så kommer det spricka där fel och rätt bruk möts då de har så olika egenskaper.
Sen verkar det inte vara något nät heller eller putsat i lager när man kollar på genomskärningen som också är väldigt dålig för att det ska hålla.
Är det en firma som gjort så är detta basic info och det är bara för dem att göra om allt då det är inget fel på dina sten utan fel materialval från deras sida.
Lättbetong ska aldrig putsas med alkaliska bruk då kalket och de andra baserna reagerar kemiskt med lättbetongen och det skapar en gas som orsakar sprängning i kontaktytorna.
Släppen kommer att fortsätta och även om du lagar upp så kommer det spricka där fel och rätt bruk möts då de har så olika egenskaper.
Sen verkar det inte vara något nät heller eller putsat i lager när man kollar på genomskärningen som också är väldigt dålig för att det ska hålla.
Är det en firma som gjort så är detta basic info och det är bara för dem att göra om allt då det är inget fel på dina sten utan fel materialval från deras sida.
Redigerat:
Hur gick det med detta? Såg hemskt ut, förstår känslan när halva väggen släpper..
Det är lagat nu och vi får se efter vintern om det kommer mer nä nu bör d vara bra
Felet var fel bruk i kombo med vatten och frost stenen var väldigt fuktiga och med det bruket som var satt så andades det gör långsamt men nu är det torkat och ny putsat
Felet var fel bruk i kombo med vatten och frost stenen var väldigt fuktiga och med det bruket som var satt så andades det gör långsamt men nu är det torkat och ny putsat
Klicka här för att svara






