Hej
Har råkat ut för något tråkigt :(
Misstänker det är frostsprängning men ej hundra
Märkte i helgen att det var glipa mellan fönster och vägg å när jag började trycka då märkte jag att väggen rörde sig så ryckte jag i den så lossa en jätte kaka å hängde endast kvar i putsnätet
Först misstänkte jag att dom använt fel puts men putsen värkar bitit ordentligt i stenen å den lossat sporadiskt i ojämnt mönster
Å när jag började kolla runt lite på huset så märker jag det ”bommar ” när Man slår på vissa ställen främst i nederkant på fasaden och runt något fönster och dörr

huset putsades i nov med tjockputs dock ska sista lagret på nu till våren var tanken kan det ha någon betydelse ?
Har stenen varit för fuktig ?
Har bruket härdat för snabbt och sugit ur vattnet ?
någon som har någon bra förklaring ?

har kapat loss den bit som hängde så man ser hur ojämnt d lossat
man får ju repa det som blivit men vill veta så det inte blir så på fler ställen
 
  • En glipa mellan ett fönster och en vägg där putsen har lossnat och hänger i ett nät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan fönster och putsad vägg med synlig skada och delvis lossad puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor bit av puts lossnat från husvägg, synlig skada med ojämnt mönster och putsnät, indikerar möjlig frostsprängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av fasad med puts som lossnat ojämnt och avslöjar underliggande putsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka längs fasaden nära ett fönster som tyder på möjlig frostsprängning eller felaktig putsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan putsad vägg och fönsterkarm, tecken på eventuell frostsprängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Erik JL
  • Laddar…
Ta dit en oberoende bes. man. Det kan vara något fel på putsningen så att det inte fäst ordentligt på underlaget. I så finns risk att det mesta borde göras om.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ta dit en oberoende bes. man. Det kan vara något fel på putsningen så att det inte fäst ordentligt på underlaget. I så finns risk att det mesta borde göras om.
det tänkte jag först med men om man kollar på den biten jag kapat bort så sitter putsen sten hårt mer ytongen men gått av innanför hmm
 
För hård puts känns det som, underlaget har rört sig lite men putsen är så hård att den bryts loss.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
För hård puts ? Oj det har jag aldrig hört talas om men teoretiskt då förstår jag dig

frågan är hur Man går vidare laga det som är lr får man riva allt
 
Du har lättbetong.
Lättbetong ska aldrig putsas med alkaliska bruk då kalket och de andra baserna reagerar kemiskt med lättbetongen och det skapar en gas som orsakar sprängning i kontaktytorna.

Släppen kommer att fortsätta och även om du lagar upp så kommer det spricka där fel och rätt bruk möts då de har så olika egenskaper.
Sen verkar det inte vara något nät heller eller putsat i lager när man kollar på genomskärningen som också är väldigt dålig för att det ska hålla.

Är det en firma som gjort så är detta basic info och det är bara för dem att göra om allt då det är inget fel på dina sten utan fel materialval från deras sida.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Hur gick det med detta? Såg hemskt ut, förstår känslan när halva väggen släpper..:sweat:
 
Det är lagat nu och vi får se efter vintern om det kommer mer nä nu bör d vara bra
Felet var fel bruk i kombo med vatten och frost stenen var väldigt fuktiga och med det bruket som var satt så andades det gör långsamt men nu är det torkat och ny putsat
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.