En fråga som slog mig nu.
Vi har en nyligen murad källargrund med en nybyggd byggnadskropp uppepå.
Den murades i augusti, och skall kläs med natursten till våren men är nu helt naken.
Behöver den täckas/skyddas nu när det blir kallt för att undvika att den frostspränger?
Det kan inte stå vatten emot den, utan det handlar endast om regnvatten som kan piska emot.
Vi har en nyligen murad källargrund med en nybyggd byggnadskropp uppepå.
Den murades i augusti, och skall kläs med natursten till våren men är nu helt naken.
Behöver den täckas/skyddas nu när det blir kallt för att undvika att den frostspränger?
Det kan inte stå vatten emot den, utan det handlar endast om regnvatten som kan piska emot.
Har ju egna erfarenheter av lecablock som legat i regn, och det droppar ur flera deciliter vatten när man lyfter dem.
Men samtidigt aldrig sett ett frostsprängt block.
Så har svårt att värdera om det verkligen är ett problem..
Någon som varit med om att faktiskt få skador av detta fenomen?
Men samtidigt aldrig sett ett frostsprängt block.
Så har svårt att värdera om det verkligen är ett problem..
Någon som varit med om att faktiskt få skador av detta fenomen?
Har du tagit källaren i bruk eller är den kallställd?D David_Berglund skrev:
Än så länge kall-ställd med öppna fönster-gluggar, så mer att jämföra med en krypgrund med 2,30 i takhöjd.
Isolerad platta med golvvärme i källaren, men inte taget i bruk ännu. Vi bor i en provisorisk lägenhet i intilliggande källare. När vi flyttar in i nya huset som står uppepå inom ett par månader skall vi såga upp en dörr emot befintlig källare, och då stänger vi och sätter på värme.
Så här ser det ut just nu.
Isolerad platta med golvvärme i källaren, men inte taget i bruk ännu. Vi bor i en provisorisk lägenhet i intilliggande källare. När vi flyttar in i nya huset som står uppepå inom ett par månader skall vi såga upp en dörr emot befintlig källare, och då stänger vi och sätter på värme.
Så här ser det ut just nu.
Täck för fönsterna så du inte får för mycket vatten in.D David_Berglund skrev:Än så länge kall-ställd med öppna fönster-gluggar, så mer att jämföra med en krypgrund med 2,30 i takhöjd.
Isolerad platta med golvvärme i källaren, men inte taget i bruk ännu. Vi bor i en provisorisk lägenhet i intilliggande källare. När vi flyttar in i nya huset som står uppepå inom ett par månader skall vi såga upp en dörr emot befintlig källare, och då stänger vi och sätter på värme.
Så här ser det ut just nu.
Det kommer dock att ta tid o torka ut källaren då du låter vattnet vandra in..
Varför har ni inte grundat lecan?
Jag har byggt det själv, och allt som borde varit gjort men inte är det beror i så fall på bristande kunskap. 😅
Där jag har optidrain-sklivor har jag blivit rekommenderad att ha det öppet så att det maximerar fuktvandringen.
Men kanske är det så att jag borde grunda omedelbart? Kylan ställer väl till det lite nu förvisso men går ju hyfsat lätt att bygga lite presenningstält, och sätta igång dieselkanonen...
Vad är din rekommendation förutom att täta fönster-gluggarna (som jag redan bestämt mig för att göra för att inte få in snö).
Där jag har optidrain-sklivor har jag blivit rekommenderad att ha det öppet så att det maximerar fuktvandringen.
Men kanske är det så att jag borde grunda omedelbart? Kylan ställer väl till det lite nu förvisso men går ju hyfsat lätt att bygga lite presenningstält, och sätta igång dieselkanonen...
Vad är din rekommendation förutom att täta fönster-gluggarna (som jag redan bestämt mig för att göra för att inte få in snö).
Jag skulle grundat med Weber Rödgrund 103D David_Berglund skrev:Jag har byggt det själv, och allt som borde varit gjort men inte är det beror i så fall på bristande kunskap. 😅
Där jag har optidrain-sklivor har jag blivit rekommenderad att ha det öppet så att det maximerar fuktvandringen.
Men kanske är det så att jag borde grunda omedelbart? Kylan ställer väl till det lite nu förvisso men går ju hyfsat lätt att bygga lite presenningstält, och sätta igång dieselkanonen...
Vad är din rekommendation förutom att täta fönster-gluggarna (som jag redan bestämt mig för att göra för att inte få in snö).
Detta behöver du göra även om du ska klä väggen med Sten…
Du behöver ha minst +5grader i underlaget och omgivningen i ungefär 3-5 dagar..
Jag skulle hängt någon skiva så att inte vattnet ifrån fasaden rinner ned i fönsteröppningen och då kan du i underkant ha lite distans emellan så blir det luftigt.
Jag tänkte sätta lite OSB framför gluggarna och sen har jag en massa Optiweb-membran kvar så tänkte jag kunde fästa det framför alltsammans om det nu finns ett problem att lösa.
Med lite cellplast i gluggarna innanför skivorna går det ju även dra på värmen om det finns något mervärde i det.
Kanske är en god idé?
Med lite cellplast i gluggarna innanför skivorna går det ju även dra på värmen om det finns något mervärde i det.
Kanske är en god idé?
Klicka här för att svara

