4 921 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Frostskyddskabel 1m, någon som sett?
http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=41&osCsid=gsrqa4kpmb6m2clqmln4qh8je1
1,4 Meter färdig eller göra 1 Meter själv.
1,4 Meter färdig eller göra 1 Meter själv.
1,4 meter kan kanske funka, men det är nog på gränsen, får mäta lite mer exakt. Göra själv, då antar jag att det är för fast montage i någon kopplingsdosa eller liknande? Hade nog gärna hittat en med stickpropp. Har för mig att jag såg en på Biltema förra året som var en meter men köpte av någon anledning aldrig, nu hittar jag bara två meter även där.
Ja den skall gå inne i en kort bit 50mm avloppsrör är tanken. Röret är kopplat till uppsamlingstråget under vår värmepump, sen genom väggen och på insidan sitter det ett vattenlås så kabeln kommer inte gå längre ner än till vattenlåset. Rörbiten är nog inte ens 1 m, så med en tvåmeterskabel så är det minst en meter som blir över och det känns för mycket. Ju kortare kabel desto mindre energiförbrukning antar jag? de förbrukar väl en 12-18w / meter så att bara ha en meter kabel över för att värma upp uteluften i onödan känns ju sådär...
Jo visst, är det enda lösningen så blir det ju att jag lägger den utanpå röret, dubbelt eller virad. Men problemet är väl samma, att man för ökad förbrukning? Tycker bara det är konstigt att 1m inte går att hitta...
Följdfråga? Hur fungerar en självreglerande/begränsande kabel? Är det så att en tvåmeterskabel förbrukar dubbelt så mycket som en enmeters i det här fallet? Eller kommer den dubbelvikta kabeln inte behöva dra så mycket?
Följdfråga? Hur fungerar en självreglerande/begränsande kabel? Är det så att en tvåmeterskabel förbrukar dubbelt så mycket som en enmeters i det här fallet? Eller kommer den dubbelvikta kabeln inte behöva dra så mycket?
Jo, det är ju riktigt att förbrukningen ökar med kabelns längd. Vill du spara energi kan du ju isolera röret utvändigt också.
Här finns lite info kring självreglerande värmekabel:
http://www.byggahus.se/forum/el/151859-sjalvreglerande-varmekabel.html?highlight=v%E4rmekabel
Här finns lite info kring självreglerande värmekabel:
http://www.byggahus.se/forum/el/151859-sjalvreglerande-varmekabel.html?highlight=v%E4rmekabel
Den extra energikostnaden för den meter du inte använder blir väl ca 1 öre per timme eller 20-30 kr per år. I alla fall jag skulle inte lägga allt för mycket krut på att få bort den kostnaden. Vore det tvunget av ekonomiska skäl kanske jag skulle avtå en eller en par öl vart år.
Självklart handlar det oftast om småsummor men tänker man så vid varje installation i hemmet så räknar det ju ihop till en del. Men såklart kommer jag ju inte vrida mig själv ut och in för att hitta en kortare, tänkte bara om någon på forumet hade några snabba tips.
Läste lite i tråden som länkades ovan och om jag förstår det rätt så kommer antagligen inte förbrukningen bli dubbelt eftersom kabeln kommer att värma det som behövs till viss del
Nästa följdfråga, kan man ansluta ett sladdställ på en kabel på lösmeter?
Sent from my LT22i using Byggahus
Läste lite i tråden som länkades ovan och om jag förstår det rätt så kommer antagligen inte förbrukningen bli dubbelt eftersom kabeln kommer att värma det som behövs till viss del
Nästa följdfråga, kan man ansluta ett sladdställ på en kabel på lösmeter?
Sent from my LT22i using Byggahus
Klicka här för att svara