1 947 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
frostskydd för rör-i-rör Pex
Ok, så du har oisolerad platta och vattnet på denna, sedan isolering? Så har jag hos mig också, men jag bor ju 100 mil längre söderut...
I så fall är ju lösningen att isolera plattan bättre på sidorna. Nu har ni ju ingen snö att tala om, men det normala är ju att man skyddar huset genom att skotta upp snö mot väggarna. Då får man inte tjäle under plattan.
Mer långsiktigt så är ju cellplast mot plattan en bättre lösning.
I så fall är ju lösningen att isolera plattan bättre på sidorna. Nu har ni ju ingen snö att tala om, men det normala är ju att man skyddar huset genom att skotta upp snö mot väggarna. Då får man inte tjäle under plattan.
Ja de stämmer, tänkte inte nog långt när jag gjorde det helt enkelt, men är bara slangen längst mot ytterväggen som fryser, så kanske smartast att gräva där till sommarn och isolera rejält mot plattan då.pacman42 skrev:
Ok, så du har oisolerad platta och vattnet på denna, sedan isolering? Så har jag hos mig också, men jag bor ju 100 mil längre söderut...
Handfatets slang fryser aldrig, hade -40 förra vintern och användes inte på några dagar, men den går aldrig nära ytterväggen, så kanske drar in uteluft just där vid duschen
Kan så vara. Men i praktiken går ju tjälen in lika långt innanför väggen som ned i jorden med oisolerad platta, om man inte har isolerat. Så hos dig går den väl uppåt 1,5 meter in under plattan.Emil Boman skrev:
Ja de stämmer, tänkte inte nog långt när jag gjorde det helt enkelt, men är bara slangen längst mot ytterväggen som fryser, så kanske smartast att gräva där till sommarn och isolera rejält mot plattan då.
Handfatets slang fryser aldrig, hade -40 förra vintern och användes inte på några dagar, men den går aldrig nära ytterväggen, så kanske drar in uteluft just där vid duschen
https://www.hornbach.se/p/rorisolering-climatube-basic-22-13mm-1m/5115611/
Finns färdig isolerades vattenrör med, men i och med att du redan har lagt rören så hade jag köpt med sådana isoleringsrör.
Finns färdig isolerades vattenrör med, men i och med att du redan har lagt rören så hade jag köpt med sådana isoleringsrör.
Hej.Emil Boman skrev:
Hej, har ett problem i badrummet mitt.
duschen som är i hörnet av huset har vattnet draget under golvet med sån här rör-i-rör pex slangar. har samma till handfatet också. Hur som helst fryser dem som går till duschen men inte till handfatet, antar för de till handfatet är mer mitt i rummet medan duschens slangar går nära ytterväggen. Fryser endast vid -20 utomhus ungefär.
Det finns ingen värmeslinga man kan skjuta in i själva ytterröret (mellan pex slangen och det röda röret ni ser på bilden).
Kommer inte åt röret på annat sätt än genom fördelarskåpet. Kan inte krypa under huset eller komma åt slangen på så vis. Och var inte så sugen på renovera om badrummet då det gjordes nyss, synd bara jag inte isolerade rören bättre innan vi gjorde klart badrummet.
Eller andra lösningar?
Går säker koppla in en vanlig frostskyddkabel som man drar i vattenröret, men blir genast bökigare. och tror den kan vara för tjock för att använda i ett sånt pex rör? och för tjock för att dra i mellanrummet? kanske finns nått tunt alternativ att dra i mellanrummet?
Sista alternativet är väl att dra rören på insidan av huset vidare från badkaret och inte använda de i golvet. Men hade velat undvika det.
Behöver inte hjälp med att tina vattnet, det har jag gjort förr, behöver hjälp så det inte ska hända igen.
Tacksam för tips!
Tips, när kylan närmar sig öppna lite på blandare så det kan droppa lite både kallt o varmt vatten. Varmvattnet fryser fortare då detta är (DÖTT) inga rörelser i det.
Klicka här för att svara