Hej,

För 4 år sen byggde vi en utomhusterass uppe på taket av en tillbyggnad.
Taket består av en gjuten platta med resitrix på. Altanens golv består av frostsäkra klinkers. Allt blev väldigt snyggt och vi var väldigt nöjda.
Efter den tredje vintern började fogen spricka. Nu efter 4:e vintern har det spruckit/sprängts ännu mer.
Har hittat den gamla påsen med fog som entrepenören använde och den är frostsäker. Plattorna ligger kvar ganska stabilt (nån kanske "gluckar" när man går på den).

Är det så att frostsäker utomhusfog inte håller mer än ett par år?
Får jag räkna med att foga om altan vart fjärde år eller finns det nån bättre produkt att använda?

Tar tacksamt emot tips på hur jag bör göra? Finns det nån superfog som är beprövad och håller?

Bästa svaret

Jag tror att det beror på slarvigt hantverk.
När man sätter o fogar klinker utomhus så är det mkt viktigt att plattorna blir helt fyllda med fix under samt att fogarna är helt stumt fyllda med fog. Om det är luftfickor under så kan vatten leta sig in dit och spränga underifrån. Då kan fog spricka och plattor lossna. Rätt gjort så ska det sitta i många decennier.
Det finns numera epoxibaserad fog som blir tät. Jag vet dock inte om den funkar utomhus.
Jag satte själv klinkers utomhus för 3 år sedan. Sitter under bar himmel. Använde frostsäkra klinkers fr Bauhaus, fix o fog från biltema. Många anser att det är lågkvalitetsmaterial. Har inte haft en enda sprucken fog eller lossad platta ännu.
Mvh

• Gilla
teori
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.