Hej alla!
Efter att vi haft hantverkare här för lite markarbete, har jag upptäckt att de inte verkat förstå hur man stänger frostfria vattenutkast. De verkar ha trott att när vattnet "läcker ur" armaturen så måste man dra åt kranen ännu hårdare.
Vredet är nu ganska kärvt men fungerar fortfarande...dock undrar jag om de dragit sönder armaturen och ifall den i så fall kan räddas, eller om det är byte som gäller?
Armaturen i fråga är en Gustavsberg och endast ett par, tre år gammal.
Mvh
Fred
Efter att vi haft hantverkare här för lite markarbete, har jag upptäckt att de inte verkat förstå hur man stänger frostfria vattenutkast. De verkar ha trott att när vattnet "läcker ur" armaturen så måste man dra åt kranen ännu hårdare.
Vredet är nu ganska kärvt men fungerar fortfarande...dock undrar jag om de dragit sönder armaturen och ifall den i så fall kan räddas, eller om det är byte som gäller?
Armaturen i fråga är en Gustavsberg och endast ett par, tre år gammal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Fred
.. vi har nog dragit åt våran för hårt också (eller ja, både vi och hantverkarna..).. men vi har inga problem att dra åt den (än så länge) så det inte rinner vatten när man är klar (eller droppar)..
.. men däremot läcker den som ett såll när den är påskruvad ?? vad kan det bero på? det liksom rinner vatten längst upp mot fästet/nyckeln..
Undrar alltså lite samma sak, är det bara o byta ut? eller går det att laga?
Sorry om TS tyckte jag kapade tråden.. jag bara "passade på"..
Ha en trevlig kväll
MVH Sandra
.. men däremot läcker den som ett såll när den är påskruvad ?? vad kan det bero på? det liksom rinner vatten längst upp mot fästet/nyckeln..
Undrar alltså lite samma sak, är det bara o byta ut? eller går det att laga?
Sorry om TS tyckte jag kapade tråden.. jag bara "passade på"..
Ha en trevlig kväll
MVH Sandra
Sidan 49. Där hittar du även RSK för ny spindel. Sök på dettaa 7-siffriga artikelnummer med endast svenska resultat så hittar du flera internetbutiker som har denna.
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Brochures/Swedish/Blandare_Gustavsberg_2014.pdf
Snigla: Prova att byta O-ringarna.
Läs mer i tråden: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/234981-behover-akut-hjalp-vattenutkastare-4.html
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Brochures/Swedish/Blandare_Gustavsberg_2014.pdf
Snigla: Prova att byta O-ringarna.
Läs mer i tråden: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/234981-behover-akut-hjalp-vattenutkastare-4.html
Kanon! Då vet jag hur jag ska finna den om den behöver bytas. Dock vore det ju bra att inspektera den innan, så jag undrar fortfarande hur jag tar ut den gamla.krilleman_215 skrev:
Snigla,
Inga problem! Jag har dålig koll på hur dessa frostfria utkast fungerar, så andras frågor lär även mig!
Ursäkta, sidan 48 rättare sagt. Men den är listad som E49.
Stäng av vattnet och lossa insex-skruven, backa ur hela insatsen med nyckeln.
Edit:
Hela tanken med frostfria vattenutkastare är att själva avstängningen sitter inomhus i värmen. Därför är det viktigt att röret litar svagt utåt så allt vatten kan rinna ur ordentligt.
Dom flesta av nutidens vattenutkastare är även frostfria om slangen skulle vara ansluten. Det öppnas ett hål där vattnet kan rinna ur när man stänger av den. Förut så rann vattnet ut via anslutningen till slangen. Då frös många vattenutkastare av ren glömska när det blev kallt och slangen var ansluten. FMM:s dubbla utkastare (varm och kallvatten) fungerar fortfarande så.
Stäng av vattnet och lossa insex-skruven, backa ur hela insatsen med nyckeln.
Edit:
Hela tanken med frostfria vattenutkastare är att själva avstängningen sitter inomhus i värmen. Därför är det viktigt att röret litar svagt utåt så allt vatten kan rinna ur ordentligt.
Dom flesta av nutidens vattenutkastare är även frostfria om slangen skulle vara ansluten. Det öppnas ett hål där vattnet kan rinna ur när man stänger av den. Förut så rann vattnet ut via anslutningen till slangen. Då frös många vattenutkastare av ren glömska när det blev kallt och slangen var ansluten. FMM:s dubbla utkastare (varm och kallvatten) fungerar fortfarande så.
Redigerat:
OK, nu har jag testat lite. Det var inga problem att få ut den yttre delen (som själva vredet sätts på) men spindeln och den inre käglan (?) följde inte med. Ska den hänga med eller krävs det näbbtång för att greppa den och dra ut den? jag vill inte ta till verktyg och våld innan jag vet säkert...
Med den yttre delen ute kunde jag konstatera att O-ringarna var lite torra och troligen hade det krupit in lite fint damm från när marksten kapats i närheten. Jag torkade rent och smörjde upp med lite sånt där dyrt silikon (som är livsmedelsklassat för VVS-armaturer), och skruvad sen tillbaka allt. Redan denna åtgärd gjorde ganska stor skillnad, vredet går inte alls lika trögt som tidigare, men jag skulle gärna få ut den inre käglan också för att smörja även där, samt kontrollera så att stången inte är böjd.
Med den yttre delen ute kunde jag konstatera att O-ringarna var lite torra och troligen hade det krupit in lite fint damm från när marksten kapats i närheten. Jag torkade rent och smörjde upp med lite sånt där dyrt silikon (som är livsmedelsklassat för VVS-armaturer), och skruvad sen tillbaka allt. Redan denna åtgärd gjorde ganska stor skillnad, vredet går inte alls lika trögt som tidigare, men jag skulle gärna få ut den inre käglan också för att smörja även där, samt kontrollera så att stången inte är böjd.
Tack krilleman! Nu känner jag mig trygg med att jag kan ta isär, inspektera och byta ut ev. trasig del/smörja upp denna utkastare!
Jag ska till och med kolla vår andra utkastare, som dock är mycket äldre och kanske inte riktigt samma modell. Underhåll är bästa livslängdsförlängaren!
Varje grej man har i sitt hus, som lär sig hur den fungerar, ger en härlig känsla!
Varje grej man har i sitt hus, som lär sig hur den fungerar, ger en härlig känsla!
Klicka här för att svara