Hej!
Jag ska bygga ett gästhus på landet, ca 40 m2. Gör detta på lösvirke efter egna ritningar. Tänker bygga detta på en torpargrund (mur med plintar i mitten). Frågan är vilket djup vi måste gräva till där vi gjuter sulan. Det finns massor att läsa, men det är svårt att omsätta detta i något praktiskt. Är det så att tjälfarlig jord är jord som innehåller mycket fukt (t.ex. lera)? Finns det jordtyper där man inte behöver gräva alls och i så fall hur der en sådan ut?
I en bok jag läste (Bygga Fritidsstuga - ICA Bokförlaget) står det att frostfritt djup för sand är större än lera. Är det så? Hur kommer det sig i så fall? Och om det nu fryser, är det inte större risk för tjällyftning om leran fryser än om sanden fryser?
Finns det någon snäll person som kan hjälpa till att reda ut begreppen?
Tack på förhand!
