Hej,

Jag ska bygga ett litet förråd på cirka 5kvm som jag tänkt ställa på lecablock som vilar på makadam och markduk. Jag läser om frostfritt djup och för mig som bor i södra Sverige är det dryga metern. Inte står man väl och gräver bort matjord ner till 1 meter heller!? Vad är rimligt för ett enklare förråd likt detta?

Tack!

Leca på grus som du skriver är väl rimligt, behöver du lyfta och justera efter någon vinter är det lätt och billigt med en eller ett par domkrafter.

B
Man brukar ta bort matjorden. Typ 20-25cm borde räcka. Markduk, makadam för att återfylla + dina lecablock blir bra grund för ett förråd.

Sen beror det lite på hur det ser ut i backen där du bor.
Jag skulle försöka gräva tills matjorden är borta och du kommer till lera eller grus om det inte är för djupt.
Sen om man lägger makadam i botten utan dränering så kan det ju stå vatten där och fryser det så är risken stor för tjälskjutning och man kanske skulle välja material mednollfraktion som tex 0-18 (väggrus).

Har förberett för ett 15 kvm nästa år och det blev halvmetersplintar, det var grus i marken en bit ned.
Vägde in plintarna i höjd, en halv säck grovbetong i botten runt varje plint och sedan fylldes det igen med uppgrävt material.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.