Hej! Jag behöver lite råd/input från egna erfarenheter att försöka lista ut detta och åtgärda.
Fakta huset:
1,5 plan villa, tegelfasad, betongplattor
Självdrag, fjärrvärme
Byggår: 1969
Takfot och kattvindar, ca 2m breda
Kattvind isolerad med kutterspån ≈30cm + tilläggsisolerad med lösull ≈25cm
I somras satte jag in inspektionsluckor och tilläggsisolerade med lössull i kattvind. Jag såg då att råsponten på norrsidan var missfärgad, men i och med kutterspån är organsikt och ingen konstig lukt förekom tänkte jag att de torkar upp mellan årstiderna - ingen fara med det.
Nu när jag öppnar upp och kikar in finns det frost på hela norrsidan på råsponten, främst nere vid takfoten.
I och med råsponten var missfärgad innan tilläggsisoleringen verkar detta inte vara ett nytt problem, eventuellt blivit förstärkt av tilläggsisoleringen, men det går inte att veta i och med ingen har vetat hur kattvinden har sett ut på vintertid tidigare.
Se bild:
(insida norr)
(utsida norr)
Jag har ingen frost på sydsidan där takfoten är tät pga uterum.
Vart kommer fukten ifrån? Inifrån eller utifrån?
Årstiden talar för att fukten kommer inifrån, men placeringen av frosten samt ingen frost på sydsida talar för fukt utifrån?
Jag har en toalett/badrum på grundplan vars tak är en del av norrsidans kattvind. Kanske fukten kommer där ifrån i så fall?
Jag har beställt och kommer sätt in en paxfläkt där – blir fukt efter duschning.
Vad tror du? Egna erfarenheter? Vad göras nu?
Det kommer behöva ske ett takbyte inom 3-5år(livslängd löpt ut), kan problemet lösas då och på vilket sätt?
Fakta huset:
1,5 plan villa, tegelfasad, betongplattor
Självdrag, fjärrvärme
Byggår: 1969
Takfot och kattvindar, ca 2m breda
Kattvind isolerad med kutterspån ≈30cm + tilläggsisolerad med lösull ≈25cm
I somras satte jag in inspektionsluckor och tilläggsisolerade med lössull i kattvind. Jag såg då att råsponten på norrsidan var missfärgad, men i och med kutterspån är organsikt och ingen konstig lukt förekom tänkte jag att de torkar upp mellan årstiderna - ingen fara med det.
Nu när jag öppnar upp och kikar in finns det frost på hela norrsidan på råsponten, främst nere vid takfoten.
I och med råsponten var missfärgad innan tilläggsisoleringen verkar detta inte vara ett nytt problem, eventuellt blivit förstärkt av tilläggsisoleringen, men det går inte att veta i och med ingen har vetat hur kattvinden har sett ut på vintertid tidigare.
Se bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(insida norr)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(utsida norr)
Jag har ingen frost på sydsidan där takfoten är tät pga uterum.
Vart kommer fukten ifrån? Inifrån eller utifrån?
Årstiden talar för att fukten kommer inifrån, men placeringen av frosten samt ingen frost på sydsida talar för fukt utifrån?
Jag har en toalett/badrum på grundplan vars tak är en del av norrsidans kattvind. Kanske fukten kommer där ifrån i så fall?
Jag har beställt och kommer sätt in en paxfläkt där – blir fukt efter duschning.
Vad tror du? Egna erfarenheter? Vad göras nu?
Det kommer behöva ske ett takbyte inom 3-5år(livslängd löpt ut), kan problemet lösas då och på vilket sätt?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Rätta mig om jag har fel, men jag tycker att det ser ut som att luftspalten på fotot "insida norr" har blivit fylld med lösull?
Om det är så begränsas ventilationen markant vilket medför fuktproblem på kallvinden. Lika viktigt för cirkulationen är att luften kan vandra ut från kallvinden.
Du nämner "inspektionsluckor", är dom på gavlarna eller innifrån huset. Om dom är på gavelspetsarna kan du ju testa med att öppna dom för att öka ventilationen på vinden och utvärdera resultatet efter någon vecka.
Har du ingen ventilation på gavelspetsarna så måste du fixa det. Huset är byggt på den tiden när värmen läckte upp på vinden och säkert höll den torr då, nu är det mycket mindre marginaler efter din tilläggsisolering
Om det är så begränsas ventilationen markant vilket medför fuktproblem på kallvinden. Lika viktigt för cirkulationen är att luften kan vandra ut från kallvinden.
Du nämner "inspektionsluckor", är dom på gavlarna eller innifrån huset. Om dom är på gavelspetsarna kan du ju testa med att öppna dom för att öka ventilationen på vinden och utvärdera resultatet efter någon vecka.
Har du ingen ventilation på gavelspetsarna så måste du fixa det. Huset är byggt på den tiden när värmen läckte upp på vinden och säkert höll den torr då, nu är det mycket mindre marginaler efter din tilläggsisolering
Sitter i samma sits. Jag upptäckte nyligen att mina takfötter ser ut som dina, möjligen med påväxt. Mitt hus är från 47, saknar ångspärr och tilläggsisolerades för 4 år sedan tillsammans med FTX-installation i huset. Vinden har sett fin ut fram till i år, men jag gissar att fukttillskottet från ett större akvarium jag skaffat bidrar till mer vattenånga än huset mår bra av.
Min plan är att skaffa en större luftavfuktare inomhus samt att ge mig på vinden till våren. Då tänker jag skrubba rent sponten med Mögel-fri för som sanering, sedan installera luftspaltskivor längs takfötterna där cellulosan ligger dåligt till idag. Blir det inte bättre av det river jag ner innertaket och sätter upp ångspärr.
Min plan är att skaffa en större luftavfuktare inomhus samt att ge mig på vinden till våren. Då tänker jag skrubba rent sponten med Mögel-fri för som sanering, sedan installera luftspaltskivor längs takfötterna där cellulosan ligger dåligt till idag. Blir det inte bättre av det river jag ner innertaket och sätter upp ångspärr.
Produkter som diskuteras: "Mögel-fri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Hej! Ja det ser onekligen ut så på bilden, men så är inte fallet!Mats-S skrev:
Rätta mig om jag har fel, men jag tycker att det ser ut som att luftspalten på fotot "insida norr" har blivit fylld med lösull?
Om det är så begränsas ventilationen markant vilket medför fuktproblem på kallvinden. Lika viktigt för cirkulationen är att luften kan vandra ut från kallvinden.
Du nämner "inspektionsluckor", är dom på gavlarna eller innifrån huset. Om dom är på gavelspetsarna kan du ju testa med att öppna dom för att öka ventilationen på vinden och utvärdera resultatet efter någon vecka.
Har du ingen ventilation på gavelspetsarna så måste du fixa det. Huset är byggt på den tiden när värmen läckte upp på vinden och säkert höll den torr då, nu är det mycket mindre marginaler efter din tilläggsisolering![]()
I och med att det är tegelfasad har jag satt inspektionsluckorna på insidan.
Det finns ventilation högst upp på gavlarna, under nocken. Men det går inte komma åt nocken via kattvindarna.
Hoppas fläkten kommer i veckan!Jonatan79 skrev:
När jag jämnade ut kutterspånet innan lösullen kom på plats passade jag på att gräva mig ner med handen på några ställen.
Jag kände plast. Men vet inte hur bra plasten är idag och ifall den är helt tät överallt.
Tror inte det är huvudorsaken, möjligen marginellt bidragande. Men som vanligt är det omöjligt att ge ett svar grundat på verkliga fakta eftersom jag inte varit på plats.Jonatan79 skrev:
Jag skulle absolut se över ventilationen, både inluft och utluft. Gavelventilationen är kanske för klen för nuvarande förhållande när taket blivit tilläggsisolerat => mindre värme på kallvinden => sämre fart på utluften.
Är du helt säker på att det inte ligger isolering och blockerar luftflödet?H HusiNorr skrev:
Ta en smal pinne och dra den mellan råsponten och masoniten och se till att det absolut inte finns någon isolering däremellan som blockerar ventilationen, det är superviktigt att luften har fritt flöde där.
Jag uppfattar det även som att det endast kommer inluft på ena sidan av huset? Inte bra alls, öppna upp för inluft på den sidan som saknar det.H HusiNorr skrev:
Redigerat:
Det stämmer, på huset sydsida är det istortsett helt tätt pga uterum och där har jag ingen frost/fukt alls.Mats-S skrev:
Tror inte det är huvudorsaken, möjligen marginellt bidragande. Men som vanligt är det omöjligt att ge ett svar grundat på verkliga fakta eftersom jag inte varit på plats.
Jag skulle absolut se över ventilationen, både inluft och utluft. Gavelventilationen är kanske för klen för nuvarande förhållande när taket blivit tilläggsisolerat => mindre värme på kallvinden => sämre fart på utluften.
Är du helt säker på att det inte ligger isolering och blockerar luftflödet?
Ta en smal pinne och dra den mellan råsponten och masoniten och se till att det absolut inte finns någon isolering däremellan som blockerar ventilationen, det är superviktigt att luften har fritt flöde där.
Jag uppfattar det även som att det endast kommer inluft på ena sidan av huset? Inte bra alls, öppna upp för inluft på den sidan som saknar det.
Det är de som gör mig osäkert på om rätt väg är mer luft in på norrsidan.
Jag funderar på att experimentera med att istället tejpa för luftspalten på norrsidan och sen vad som händer...
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Hur har det gått? Min pappa har samma problem med frost på råsponten på vinden efter renovering av taket. Från ett väldigt gammalt sticktak utan takpapp och med plåt på till ett helt nytt i råspont och takpapp och plåt. Det gamla hade inga fuktproblem. I samband med renoveringen tilläggsisolerades vinden. Det är FTX i huset med undertryck. Nu blir det frost så fort det blir kallt ute.
Hej!pa.albinsson skrev:
Hur har det gått? Min pappa har samma problem med frost på råsponten på vinden efter renovering av taket. Från ett väldigt gammalt sticktak utan takpapp och med plåt på till ett helt nytt i råspont och takpapp och plåt. Det gamla hade inga fuktproblem. I samband med renoveringen tilläggsisolerades vinden. Det är FTX i huset med undertryck. Nu blir det frost så fort det blir kallt ute.
Jag var uppe häromdagen och nästan all fukt är borta nu, det finns bara lite kvar bakom vindavledarna som jag tror kommer utifrån men det får jag nog leva med.
Det som hjälpte för mig var att se över husets ventilation. Jag har satt in mekanisk frånluft på alla våtutrymmen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Bra att du lyckades komma tillrätta med det.H HusiNorr skrev:
Vi har fortfarande frost på vinden. Det rä mellan ytterväggen och taket som det finns en springa tydligen i timmerväggen på vintern. Jag provade att sätta igen ventilerna, men då kom det in vindslukt i huset (isoleringen är "impregnerad" efter 50 års inomhusrökande av föregående ägare.
Jag har satt in en badrumsfläkt, fuktstyrd. Men det är på motsatt sida som det är värst - inte över badrummet.
Inne har vi också väldigt torrt, fuktmätarna säger kring 20-25%..
Produkter som diskuteras: "fuktmätarna"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Generellt är norrsidor alltid värst fuktutsatta. Det är helt enkelt pga att de är kallare då de aldrig värms upp av solen. Sedan har alltid lokalt mikroklimat pga terräng, växtlighet, vattendrag, vindriktningar, blåsighet, sol/skugga etc, samt inte minst byggnadens utförande i stort och smått betydelse. Varje hus, även identiska hus jämte varandra, är unikt. Ibland är det endast familjerna som bor som skiljer, men det har också mkt stor betydelse. Jämför t ex fuktbelastning från ett pensionärspar med en småbarnsfamilj.
Fuktbelastningen inifrån kan dämpas med ventilation, men inte elimineras. Ju äldre huset är desto större betydelse har ventilationen generellt för att minska fuktbelastningen i de yttre delarna av konstruktionen. I ett teoretiskt perfekt plastat nyare hus har ventilationen ingen betydelse öht för fuktbelastning i de yttre delarna av konstruktionen eftersom ingen fukt kan tränga ut genom plasten.
Kall temp på råsponten gör att fukt kondenserar där. Att då öka ventilationen gör att det blir ännu kallare och ännu mer kondens.
Så, generellt finns två lösningar:
1) Öka temp på vinden/råsponten.
2) Ventilera med enbart torrare uteluft, dvs fuktstyrd ventilation av vinden.
Ett tredje alt är att minska transporten av förhållandevis fuktig luft inifrån bostaden, dvs ångbroms eller spärr. Det är dock svårt att få till effektivt på ett äldre hus, såvida det inte finns enstaka stora punktfuktkällor såsom otäta vindsluckor eller imkanaler som mynnar uppe på vinden. Det går men kräver mkt arbete och kan ofta även kräva rivning av olika delar för att komma åt.
Enklaste sättet att öka temp är att minska mängden isolering.
Annars är väl trygghetsvakten det vanligaste gissningsvis då det är enkelt. Det är att elda för kråkorna mha en värmekabel på vinden. Vilket såklart en minskad isolering också gör.
Fuktstyrd ventilation kräver att man bygger igen och tätar alla öppningar utåt på vinden, vilket på ett hus med råspont och papp brukar innebära takfot och gavelventilation. Sedan måste man ha en lösning med elektriskt styrda ventiler som känner av fukthalt och temp inne och ute.
Fuktbelastningen inifrån kan dämpas med ventilation, men inte elimineras. Ju äldre huset är desto större betydelse har ventilationen generellt för att minska fuktbelastningen i de yttre delarna av konstruktionen. I ett teoretiskt perfekt plastat nyare hus har ventilationen ingen betydelse öht för fuktbelastning i de yttre delarna av konstruktionen eftersom ingen fukt kan tränga ut genom plasten.
Kall temp på råsponten gör att fukt kondenserar där. Att då öka ventilationen gör att det blir ännu kallare och ännu mer kondens.
Så, generellt finns två lösningar:
1) Öka temp på vinden/råsponten.
2) Ventilera med enbart torrare uteluft, dvs fuktstyrd ventilation av vinden.
Ett tredje alt är att minska transporten av förhållandevis fuktig luft inifrån bostaden, dvs ångbroms eller spärr. Det är dock svårt att få till effektivt på ett äldre hus, såvida det inte finns enstaka stora punktfuktkällor såsom otäta vindsluckor eller imkanaler som mynnar uppe på vinden. Det går men kräver mkt arbete och kan ofta även kräva rivning av olika delar för att komma åt.
Enklaste sättet att öka temp är att minska mängden isolering.
Annars är väl trygghetsvakten det vanligaste gissningsvis då det är enkelt. Det är att elda för kråkorna mha en värmekabel på vinden. Vilket såklart en minskad isolering också gör.
Fuktstyrd ventilation kräver att man bygger igen och tätar alla öppningar utåt på vinden, vilket på ett hus med råspont och papp brukar innebära takfot och gavelventilation. Sedan måste man ha en lösning med elektriskt styrda ventiler som känner av fukthalt och temp inne och ute.
Klicka här för att svara
