Byggahus.se

Frontespis eller Byggnadskropp?

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej alla byggare,

Vi har precis fått en första återkoppling på vårt bygglov. Jag blev faktiskt lite förvånad över feedbacken som kräver att vi ändrar utformningen av huset.

Vår fastighet är lokaliserad i västra Sverige inom detaljplanerat område där maximal byggnadshöjd är 4 m och maximalt 45 grader lutning på taket. Vi har ritat ett avlångt rektangulärt hus som går i väderstreck öst till väst med 45 graders lutning på taket. Dessutom har vi byggt ut huset åt söder med ytterligare en byggnadskropp. Huset går att likna vid ett omvänt T. Jag bifogar två förenklade bilder för att förstå byggnadens utformning.

Återkopplingen från handläggaren innebär att man dels valt fastighetens söderfasad som beräkningsgrundande (inte den sida jag trodde på förhand i och med att fasaden i öster är mot vägen och således är mest "publik"). Dessutom har man valt att betrakta den mindre byggnadskroppen i söderläge som en frontespis och inte en separat byggnadskropp och således anser man att byggnadshöjden skall beräknas upp till nocken. Detta ger en för hög byggnadshöjd.

Läser man rättsfall och Boverkets riktlinjer verkar det ha varit ett antal fall och utredningar sedan typ 2014 kring just detta och långt ifrån solklart. Det verkar inte finnas något solklart prejudikat heller att följa. Det är ju en extremt vanlig utformning av en huskropp och finns överallt där 1,5 plans hus byggs.

Vad tycker ni? Är detta en frontespis eller är det en byggnadskropp som separat skall beräknas som vi tänkt?

Tacksam för er input och hjälp!

2. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 15
    Eftersom den utskjutande byggnadskroppen är så pass grund, att den inte har en funktion att husera ett eller flera separat rum, kan jag förstå att man anser den endast vara ett estetiskt tilltag och en del av helheten. Därmed är den definitionsmässigt en frontespis. Sorry:(

• Laddar…