Hej,

Med stor sannolikhet verkar det vara "förhöjd" grundvattennivå som orsakat ditt problem, en pump kommer hjälpa dig en del men förmodligen inte till fullo, och du har ju bara åtgärdat problemets symptom. Med vårt klimat är ju detta tillstånd ständigt återkommande och kan orsaka stora skador/kostnader.Problemets orsak däremot kan du åtgärda med en ordentligt genomtänkt och utförd dränering. Kostar dig en del tid, men är det bästa för huset och för din ekonomi på sikt.

Jag tycker att du i vilket fall som helst skall köra en "genomspolning" av dagvattensystemet samt checka av ditt internsystem med "vattenfärgsmetoden", för att vara helt säker på att det handlar om grundvattnet.

Mvh
HELLAS

modawg skrev:
Några tips på vad man kan göra för att verifiera/kontrollera att det inte är något fel där utan att bila upp igen? Skicka ned en kamera? Hälla ned någon specialvätska och mäta med ett instrument om det läcker? ... Jag har ingen susning själv...
http://forum.byggahus.se/vatten-avlopp/73158-avloppskamera.html

M modawg skrev:
Tack för ditt svar. Det du skriver är precis vad jag själv kommit till för slutsats. Med största sannolikhet behövs det installeras en pump hos mig för att få undan vattnet. Avrinningen för dräneringen är idag dragen över en grannes tomt till dagvattenanslutning på en väg som ligger lägre än min egen dagvattenanslutning som ligger på 1,6m djup, ungefär. Dock så verkar inte heller den dagvattenledningen ligga lågt nog då det inte dräneras bort de sista 30-40cm. När jag testade att pumpa ur min rensbrunn så sjönk ju som sagt vattnet undan och efter ett antal timmar så var vattennivång långt under min grund och inte synbar längre. Nu gäller det med andra ord att hitta en bra dränkbar pump (danfoss eller liknande?) med lämplig styrka och gärna bra m3/w förhållande så man håller ned på drifttiden/kostnaden. Dessutom bör man ju installera något slags nivålarm etc i brunnen... Kanske finns firmor som gör just dessa jobb? :confused:
Hur gick det tillslut, 10 år senare? :) Vi står inför samma problem.

TS var inloggad 2011 senast så chansen att du får ett svar är nog tyvärr liten.

mexitegel mexitegel skrev:
TS var inloggad 2011 senast så chansen att du får ett svar är nog tyvärr liten.
Oj då, det visste jag inte att man kunde se. Nej, jag får nog leva i ovisshet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.