3 054 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Fritidshus på Bohusläns klippor
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 620 inlägg
Rymligt, ljust och klätt med trä på insidan, tåligt och underhållsfritt mot havets saltstänk på utsidan. Arkitekt Mats Fahlander tar platsens karaktär som utgångspunkt för en liten husgrupp i Slävik på Härnäset i Bohuslän.
Du kan läsa artikeln här: Fritidshus på Bohusläns klippor
Du kan läsa artikeln här: Fritidshus på Bohusläns klippor
Skrivet av: Gäst
Bland det fulaste jag sett ..
Bor numera i Halmstad men Bohuslän där jag växte upp ( Lysekil ) var och trodde kommunen fortfarande stred för att det skulle bibehålla vita fiskarstugor.
Inspiration från en Tunnelbana i Stockholm ??
Jag har jobbat i Chile så jag vill bygga ett hus med olika färgade korrugerade plåtar.. Billigt är det med.
Konstnärer och arkitekter får göra precis som dom vill ( Tyvärr )
Bland det fulaste jag sett ..
Bor numera i Halmstad men Bohuslän där jag växte upp ( Lysekil ) var och trodde kommunen fortfarande stred för att det skulle bibehålla vita fiskarstugor.
Inspiration från en Tunnelbana i Stockholm ??
Jag har jobbat i Chile så jag vill bygga ett hus med olika färgade korrugerade plåtar.. Billigt är det med.
Konstnärer och arkitekter får göra precis som dom vill ( Tyvärr )
Skrivet av: Gäst
Jag håller med anonym. Skall man bygga i skärgården/ vid kusten så skall man väl hålla den yttre designen traditionell. Den som har givit bygglov för detta måste ha varit påverkad av någonting... Om byggaren sedan gör huset ultramodernt invändigt med den senaste tekniken må vara hänt för det syns ju inte utåt i alla fall.
Jag håller med anonym. Skall man bygga i skärgården/ vid kusten så skall man väl hålla den yttre designen traditionell. Den som har givit bygglov för detta måste ha varit påverkad av någonting... Om byggaren sedan gör huset ultramodernt invändigt med den senaste tekniken må vara hänt för det syns ju inte utåt i alla fall.
Skrivet av: Gäst
Man kunde ha byggt huset på ett mycket snyggare sätt på utsidan. Insidan är fin och jag gillar de stora fönstrena. Jag blir trött på arkitekt som verkar sakna fantasi. Lite mer Bohuslänskt granit och natur trä på utsidan med linjer som passar in i landskapet utan att fördärva det hade varit mycket snyggare.
Man kunde ha byggt huset på ett mycket snyggare sätt på utsidan. Insidan är fin och jag gillar de stora fönstrena. Jag blir trött på arkitekt som verkar sakna fantasi. Lite mer Bohuslänskt granit och natur trä på utsidan med linjer som passar in i landskapet utan att fördärva det hade varit mycket snyggare.
Skrivet av: Gäst
Vilka lipsillar! Om ni fick som ni ville skulle vi bygga ut Skansen tills det täckte hela Sverige.
Jag är inte heller helsåld på designen, men om vi inte sträcker oss mot något nytt fastnar vi i det gamla och lyckas aldrig skapa det där som 2200-talets människor uppskattar och vill bevara.
Ju.
Vilka lipsillar! Om ni fick som ni ville skulle vi bygga ut Skansen tills det täckte hela Sverige.
Jag är inte heller helsåld på designen, men om vi inte sträcker oss mot något nytt fastnar vi i det gamla och lyckas aldrig skapa det där som 2200-talets människor uppskattar och vill bevara.
Ju.