Hej!

Jag har läst en del på forumet om att tilläggsisolera framförallt på loftet. Vi har ett fritidshus i Skåne som används framförallt på sommaren (kanske ett par helger under vinterhalvåret). Den äldre delen av huset är från 60-talet och ganska klent isolerad. En tillbyggnad är rejält isolerad (~200mm både vägg och tak). Vi har fått rådet att hålla huset frostfritt och helst över 11 grader efter ombyggnaden (tidigare har värmen varit av under vintern i den gamla delen). Jag gissar att det har att göra med att fukt lättare byggs upp i den mer välisolerade delen så som jag har läst en del funderingar kring i andra trådar.

Nu har jag några funderingar som jag gärna vill ha kommentarer kring.

1. Kan det vara en idé att bara ha värmen på i den nya delen eller faller hela idén då?
2. Om man skall satsa på att tilläggsisolera den gamla delen - vad ger mest "bang for the buck"? Väggar och golv känns svårt (dyrt) att åtgärda. Fönster och tak ger mer?
3. Just taket funderar jag kring om det är en bra början. Innertaket är spontad panel och ovanpå detta ligger gammal glasull (50-80mm?) som är rätt nedtrampad och lite trasig eftersom loftet har används som upplag för diverse skrot... Där känns det som om det fullkomligen sprutar ut värme. Vad är i så fall en vettig avvägning price/performance för detta scenario (att endast hålla frostfritt under vintern och att huset ligger i Skåne där det normalt inte är fullt så kallt som längre norrut) - hur isolerar vi vidare på loftet?

Tacksam för alla tips/åsikter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.