Hej! Jag är ny här på forumet, men har läst mycket i trådarna dock. Jag håller på att renovera familjens sommarstuga efter att vattnet har brustit pga en kran som inte var stängd och därmed har alla radiatorer rostat/satt igen sig, detta hända ca 5 år tillbaka.. Huset är byggt ca 1920 (2-familjs hus) med torpargrund, typ tilluft. Huset är beläget högt uppe på en "sand kulle" och är renoverat någon gång under 50-60-talet med slammad fasad och extra tillbygge utav badrum samt el... Värmepump är installerat sedan en tid tillbaka så huset inte står kallt.

Nu till frågorna angående rördragning utav avlopp/vatten. Har försökt hitta i trådar om svar, men det finns alltid ett fall där folk tycker det är ok och ett när det inte är. Vill bara göra på rätt sätt så det inte bli mer jobb eller dolda fel.

Jag hade tänkt dra vattenledning samt avloppsrör på befintliga ställen där gjutjärn/galvade rören har suttit. Det har ju fungerat innan, så tycker det borde vara smartast.

Vattenröret gick ifrån källaren som är belägen under hus mot centrum, genom den oisolerade grunden, ungefär 2m till köket som är husets mittpunkt. Så röret satt väldigt centralt och nära skorstenen, in till kökets bjälklag. (Vill inte dra upp golv ovanför källare som är vardagsrum utav flera anledningar)

Min plan är:
Alt.1: VVB i källare, kall/vv i ett oisolerat rör (typ dräneringsrör) men individuellt isolerade från varandra via källare till kök. (Så de inte värmer varandra)
Alt. 2: VVB vid ingången utav rören i kök, så enbart kallvattnet går igenom grunden, då isolerat.
Värmekabel känns lite "overkill" då detta är en sommarstuga, tänkte annars att jag tappar ut vattnet ur systemet när det är risk för frost. Är det någon fara i att göra så?
Har både prisol 15 samt LK RiR 16 tillhands, vad är lämpligast för detta ändamål?

Avloppsrören ligger på sandbädd öppet under kök och börjar ovanför mark, sedan vid nybyggnationen utav badrummet viker de av under frost gränsen och sedan ut till servicen. Kan inte se något annat sätt att dra dessa rör på än befintlig position.. Värmekabel igen, är det värt?

Fundering är att värmepannan som har värmt upp huset är centralt belägen i köket och därmed har värmt upp alla rör. Nu sitter en värmefläkt straxt utanför kök som värmer huset/köket, och planen framöver bli att sätta in en kamin där värmepannan har suttit.

Bild 1: Kladd på huset och ungefärliga placeringar.
Bild 2: Avloppsrören i torpargrunden, (Närmast diskho, längre bort toalett)
Bild 3: Avloppsrören under badrum, har grävt upp rören en bra bit pga mätning.

Tar för eran tid och kunskap, är väldigt tacksam för svaren!

//Mvh Andreas

• Handritad skiss av en husplan med markeringar för VVB-alternativ, vattenrör och avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre avloppsrör av gjutjärn i en dammig torpargrund, sannolikt under huset, med lite grus och stenar runtomkring.
    Skapa konto
  • Gamla avloppsrör i torpargrund med synliga rörkopplingar och sandig jord.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.