Hej!
Jag vill bygga mig et nytt hus på min skogsfastighet.
I dagsläget finnes en nybyggd ekonominbyggnad där, men inget bostadshus.
Området ligger utanför detaljreglerat område, ute på landet.
Jag tänker bygga själv i lösvirke, enplanshus på 180m2, och bygga med ungefär samma standard/ krav som gäller permanentboende, men vill ha lite friare händer när jag bygger.

Undrar dock över konsekvenserna det skulle kunna ha om bostaden är klassad som fritidshus.
Om jag senare vill flytta dit, och har byggt med fönster, isolering och tillgängnlighet på ungefär samma nivå som perm.boende, kan jag då efter tex två år, ansöka om å få bostaden klassad som permanent-boende?

Hur går man tillväga för att få en sådan omklassning, och finns det några kostnader med det?
Om jag senare skulle vilja sälja hela fastigheten, är den då vesäntligt mer värd, om det finnes en permanent-bostad där, istället för en bostad klassad som fritidshus?

Tacksam för svar

Jag har för mig att det finns praxis kring just ändrad användning från fritidshus till permanentboende. Dock så kan reglerna ändras med åren så du i framtiden inte kan klassa om det till permanentboende. Kostnaden är bland annat en bygglovsansökan och eventuella kostnader för ombyggnad/förbättringar.

• Gilla
Nart
  • Laddar…
W Waldemar 15 skrev:
Hej!
Jag vill bygga mig et nytt hus på min skogsfastighet.
I dagsläget finnes en nybyggd ekonominbyggnad där, men inget bostadshus.
Området ligger utanför detaljreglerat område, ute på landet.
Jag tänker bygga själv i lösvirke, enplanshus på 180m2, och bygga med ungefär samma standard/ krav som gäller permanentboende, men vill ha lite friare händer när jag bygger.

Undrar dock över konsekvenserna det skulle kunna ha om bostaden är klassad som fritidshus.
Om jag senare vill flytta dit, och har byggt med fönster, isolering och tillgängnlighet på ungefär samma nivå som perm.boende, kan jag då efter tex två år, ansöka om å få bostaden klassad som permanent-boende?

Hur går man tillväga för att få en sådan omklassning, och finns det några kostnader med det?
Om jag senare skulle vilja sälja hela fastigheten, är den då vesäntligt mer värd, om det finnes en permanent-bostad där, istället för en bostad klassad som fritidshus?

Tacksam för svar
Bakgrund: Jag och min fru köpte en lada (klassad som ekonomibyggnad och renoverade själva om till en permanent bostad)

Jag är medveten om att det finns stora skillnader mellan olika kommuner men jag skulle aldrig utsätta mig för att behöva ha med kommunen att göra mer än nödvändigt. Bygglovsprocessen och byråkratin kring den var det absolut värsta med att bygga sin egen bostad och då bodde jag i en liten husvagn med fru och en ett-åring samtidigt som jag jobbade heltid under det året det tog att renovera.
Den enda anledningen jag kan se till varför man skulle vilja bygga just ett "fritidshus" är för att slippa kraven som ställs på permanent bostad (https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/)
Om du ändå ska bygga en permanent bostad tycker jag du ska söka bygglov för det direkt och och registrera bostaden hos Skatteverket med rätt skattekod direkt.
I min erfarenhet är kommuner dyra, extremt långsamma och besvärliga att ha att göra med. Gör dig själv en tjänst och undvik att behöva ha mer kontakt med dem än nödvändigt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
I fastighetstaxeringen hos Skatteverket finns inte längre någon skillnad mellan permanentboende och fritidshus.
Vad gäller TS blir det väl typkoden för Bebyggd lantbruksenhet (har jag för mig att det heter), inte heller där görs åtskillnad mellan permanentboende och fritidshus.

Kommunens byggförvaltning kan naturligtvis ha åsikter, men det fina i den svenska kråksången är att varje myndighet sköter sitt. Skatteverket skiter i om du svartbygger bara du betalar din skatt och registrerar det du bygger hos dem, och kommunen skiter i om du anlitar illegal arbetskraft för bygget så länge du har bygglov. Typ.

• Gilla
Mr.fluff och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och det krävs inget bygglov för att flytta in permanent i ett fritidshus.

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och det krävs inget bygglov för att flytta in permanent i ett fritidshus.
Tänkte precis det. De hus jag bott i de senaste 25 åren har varit klassade som fritidshus.

Jag läste på lite extra och som vanligt med svensk luddig byråkrati kommer det i slutändan typ ligga i bygglovs-handläggarens händer som jag förstår det.
"Det kan ibland vara svårt för byggnadsnämnden att veta om en byggnad som ska uppföras är en permanentbostad, ett fritidshus eller en byggnad för tillfällig övernattning som till exempel en gäststuga. Utgångspunkten är vilken användning som anges i ansökan om bygglov eller i anmälan. Byggnadsnämnden kan oftast utgå från att sökandens eller anmälarens uppgift om användningssätt stämmer. Men om nämnden har starka skäl att tro att uppgifterna om användningssätt inte stämmer kan nämnden göra en annan bedömning."
Jag tror att det kommer uppstå problem om man ansöker bygglov för ett 180m2 stort "fritidshus" bara för att kringgå krav för permanent bostad samt kanske spara in en del avgifter som tillkommer när man söker bygglov för fritidshus.
Jag kan givetvis ha fel men jag tror du kommer få svar att kommunen ger avslag för att de "bedömer" att det inte är rimligt att bygga ett så stort fritidshus.

I dagsläget krävs inte bygglov för att ändra från fritidshus till permanent boende. Men bygger du med bristande tillgänglighet, flyttar dit permanent och sen behöver bostadsanpassning av någon anledning (ålder, skada, osv) kan du bli nekad det av kommunen. Det utreds dessutom en stor förändring av PBL, så vem vet vad som gäller när den träder i kraft 2023. (Jag har inte orkat läsa hela remissförslaget än)

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
När vi skulle söka bygglov på vår tomt på Öckerö för några år sen så ville vi först söka för fritidshus pga större valmöjligheter med planlösning , inga tillgänglighetkrav osv men vi fick då info av kommunen att om vi väljer fritidshus så har inte kommunen krav på sig att erbjuda förskoleplats, äldreboendeplats osv även om man då skulle varit mantalsskriven på fastigheten. Vi brydde oss inte om det utan skickade in bygglovsansökan för fritidshus ändå men fick avslag pga att det i översiktsplanen står att kommunen har visionen att samtliga hushåll ska vara permanenthushåll, alternativt fritishusbyggnation med full tillgänglighetsanpassning.. Kan ju vara så att det bara är så i våran kommun men kanske kan vara värt att kolla upp för er del?

E ebj0186 skrev:
När vi skulle söka bygglov på vår tomt på Öckerö för några år sen så ville vi först söka för fritidshus pga större valmöjligheter med planlösning , inga tillgänglighetkrav osv men vi fick då info av kommunen att om vi väljer fritidshus så har inte kommunen krav på sig att erbjuda förskoleplats, äldreboendeplats osv även om man då skulle varit mantalsskriven på fastigheten. Vi brydde oss inte om det utan skickade in bygglovsansökan för fritidshus ändå men fick avslag pga att det i översiktsplanen står att kommunen har visionen att samtliga hushåll ska vara permanenthushåll, alternativt fritishusbyggnation med full tillgänglighetsanpassning.. Kan ju vara så att det bara är så i våran kommun men kanske kan vara värt att kolla upp för er del?
Är den där kommunala regel-klåfingrigheten prövad rättsligt? Överklagade ni avslaget på ert bygglov? Vad blev utfallet isf?
Nekar verkligen kommunen folkbokförda kommuninvånare plats på förskola eller äldreboende bara för att huset där man är folkbokförd byggdes som fritidshus från början? Och är det prövat rättsligt?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Översiktsplanen blev antagen 2018 och vi ansökte precis då och jag skulle gissa att vi var dom första som fick infon om att utöver gällande detaljplan för området så tar även bygglovshandläggare hänsyn till vad översiktsplanen säger om framtida byggnationer, de lokala arkitekterna här som ritat vårt hus hade aldrig hört något om dessa förutsättningar innan. Vi kunde inte hitta något tidigare liknande rättsfall så vi ändrade planlösningen istället så den blev tillgänglighetsanpassad och fick godkänt bygglov.

Redigerat:
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det enda du vinner på är tillgänglighetskraven och energikraven, man kanske inte har råd lägga 150-200Tpå bergvärme bara för att man ska uppfylla energikraven enligt bbr, när det gäller tillgänglighetskraven så kan man ju om uppfylla dom ändå i kök badrum och planera tomt och entrén så man kan bo i huset tills man blir utburen med fötterna före

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kommunens byggförvaltning kan naturligtvis ha åsikter, men det fina i den svenska kråksången är att varje myndighet sköter sitt.
Tycker inte att det är så bra att varje myndighet sköter sitt och vad man får bygga beror på vilken handläggare man får, vilken kommun bygget sker i och om man delar partibok med handläggaren.

Bygglovshanteringen borde väl kunna skötas av Boverket eller av ett upphandlat privat företag som strikt följde Boverketsregler, det skulle minska tyckandet och effektivisera, snabba på och förbilliga hanteringen.
Ett digitalt formulär som måste vara komplett för att kunna skickas in, inga kompletteringar och ändringar, avgift direkt när man lämnar in och beslut innom föreskriven tid.

F fribygg skrev:
Tycker inte att det är så bra att varje myndighet sköter sitt och vad man får bygga beror på vilken handläggare man får, vilken kommun bygget sker i och om man delar partibok med handläggaren.

Bygglovshanteringen borde väl kunna skötas av Boverket eller av ett upphandlat privat företag som strikt följde Boverketsregler, det skulle minska tyckandet och effektivisera, snabba på och förbilliga hanteringen.
Ett digitalt formulär som måste vara komplett för att kunna skickas in, inga kompletteringar och ändringar, avgift direkt när man lämnar in och beslut innom föreskriven tid.
Det kan en tycka vad en vill om, men för den som har ett mer frihetligt synsätt på vad en ska få göra med sin personliga egendom, t ex en fastighet, är det en fördel ;).
Och så är det inte handläggaren som har partibok, det är politikerna i den ansvariga nämnden. Det kan också vara till ens fördel, eftersom politiker vill bli omvalda, och inte vill bli sedda som tjuriga och motspänstiga till privatpersoners byggande. En handläggare kan ju inte röstas bort nästa år om hen är besvärlig och förtjust i att neka bygglov.

Jag tycker trots allt det är bra att det finns ansvariga, folkvalda politiker som i slutändan bestämmer i bygglovsfrågor. Det hade varit etter värre att behöva tampas med ett statligt verk!

• Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Test att skicka in en ansökan om förhandsbesked först. Då får du en hint om vad du ska brottas med i just din kommun.
Jag hade i ditt läge försökt få marken klassad som typkod 120 (bebyggd lantbruks/skogsbruksfastighet). Det är lättare att få tillstånd att bygga en bostad på en näringsfastighet än bara bygga 'ett hus i skogen'.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.