Hej,
Tänkte berätta lite om mina ideer som utmynnade i ett nybyggt fritidshus, jag har sedan tidigare ärvt ett 85kvm fritidshus i Västerbotten där jag tillbringat mycket tid under mina 53 år på skoterdynan helst.
Det gamla huset byggt 67...är en sommarstuga, efter många år av sminkning och taffliga försök till förbättring så kände jag att stå och riva upp dom sista golven och isolera om bara gav mig ...kväljningar typ :)
Under tiden jag ägt detta har jag byggt en ny villa i sthlm så jag började fundera på nytt.
Jag hann också bygga ett nytt garage i norrland så jag var väl lite , hur svårt kan det vara egentligen.
Jag har alltså marken klar, jag har elen klar ( tar gamla stugans ) har vattnet klart , vi pumpar från en kallkälla.
Stora dilemmat och utmaningen är att bygga efter dagens normer, dvs villastandard men ändå kan det inte kosta någonting, varför det? ja ..flera anledningar, Jag är snål...huset är ändå inte värt byggkostnaden ( norrlands inland ) pengar finns inte i överflöd. Men sagt och gjort , byggstart Maj 2017 , svärfar som är min klippa i sammanhanget, pensionerad snickare och som varit med på både villan i sthlm och garaget i norrland involverades snabbt, Min kusin på plats i norrland har vid detta tillfälle köpt en lite grävare 4,5 ton så nu kör vi!
Hoppas jag kan inspirera någon lite, börjar ta bort gräs jordlager, bygglov är klart , KA hittade jag en i Ume
Grävmaskin förbereder mark för fritidshusbygge med gammal stuga och garage i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats för nytt fritidshus med grävmaskin, utgrävd mark och material synligt, befintliga stugor i bakgrunden.
Skapa konto

tidigt i processen, dike påbörjat för avlopp, 3 kammare med infiltration sa kommun, i bakgrunden synes
gamla stugan och perfekt att bo så nära nybygget, samt garage till höger
Handritad planritning av ett fritidshus med mått och rumsmarkeringar.
Skapa konto

ja, ska det bli billigt ska jag väl bygga enkelt, 3 sovrum, wc/dusch och ett teknikrum, här samlar jag avlopp/vatten in/ el in / golvvärme rör / ventilation /vvb / panna

Byggarbetsplats för fritidshus med synligt rörarbete för avlopp och utsikt mot en skog och det gamla röda huset.
Skapa konto

Grodan , enkelhet, enkelhet, vägghängd wc och övriga avlopp genom vägg förutom golvbrunn dusch och golvbrunn teknikrum ifall läckage

Handritade planritningar och takvinklar för ett nybyggt fritidshus på ett papper.
Skapa konto

Mycket fundering på takvinkel, snön är tung men sambon sa åt mig att hålla ner för annars blir det för högt inomhus, ja, det slutade på 17 grader och yttre väggliv på 210 cm, kusinen argumenterade för över 200 i alla fall, den gjutna plattans mått blir 13x7, hur komme rman fram till mått på hus, ja jag börjar rita dom rumstorlekar jag "vill" ha, sen hoppas jag att det inte skapas för måna döda ytor eller korridorer, efter att ha ägt en fjällstuga så har jag inte ritat hus utan ryggåstak, så det kommer alltså bli öppet till tak i hela huset. Snickarna som ser mina ideer är väl inte helt nöjda med det. Jag kan kompromissa med en del grejjer men vissa grejjer, som är avgörande för att jag ens bygger måset jag ha bara :-) smaken är som baken, och såklart är detta ett självbygge, här kommer lejas in bara för det jag inte får göra själv.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Byggnad under konstruktion i en skogsmiljö med en grävmaskin och byggmaterial i förgrunden. Molnig himmel och höstfärgade träd i bakgrunden.
Skapa konto
Byggnadsprojekt med ett hus under konstruktion i lantlig miljö, omgiven av träd och gräs, med stegar lutade mot väggarna.
Skapa konto
Bil med släpvagn parkerad på en asfalterad parkering, med trälådor och en tunna på släpet. Bakgrund med byggnad och kraftledningsstolpe.
Skapa konto
Trästomme till byggnad under uppförande på gräsyta med skog i bakgrunden, diverse byggmaterial och en del av ett fordon synligt.
Skapa konto
Personer arbetar på en byggarbetsplats med grundläggning i en lantlig miljö, omgivna av träd och trästugor.
Skapa konto
Person fyller på bränsle i en röd och vit grävmaskin på en byggarbetsplats med skog i bakgrunden. En gul lastmaskin syns i närheten.
Skapa konto

• Vit SUV parkerad på asfalt med släpvagn som transporterar byggmaterial och fat, bakgrund med kontorsbyggnader och träd.
    Skapa konto
  • Man står vid grundläggning av hus på grusplan i skogsmiljö, med verktyg och byggmaterial runtom.
    Skapa konto
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Person som sitter på byggnadsställning i ett hus under konstruktion, med synlig trästomme och isolering.
Skapa konto
Ett halvt färdigt byggnadsprojekt med väggar täckta av vit isolering och Lindab-paneler, omgiven av snötäckt mark och byggmaterial.
Skapa konto
Bilar parkerade på asfaltparkering, en bil fraktar en släpvagn lastad med inplastade säckar, omgivna av höga tallar under blå himmel.
Skapa konto
Byggarbetsplats med synliga träreglar, isolering och öppning mot utsidan där en röd stuga syns. Byggmaterial och verktyg på golvet.
Skapa konto
Byggnad under konstruktion med stålramstak och isolerade väggar på en grön tomt, omgiven av skog och en grävmaskin i närheten.
Skapa konto
Byggarbetsplats för ett trähus med ställningar och stegar, belägen i en naturskön omgivning med skogsglänta och delvis molnig himmel.
Skapa konto

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ett halvfärdigt hus under konstruktion på en grönskande tomt, med synlig isolering och oklara väggar samt grått plåttak.
Skapa konto
Ett halvfärdigt hus med trä- och metalltak står på en grön gräsplan omgiven av träd. Byggställning synlig vid ingången.
Skapa konto
Handritad elektrisk skiss med kablar och komponenter markerade på papper, placerad på ett ritbord med linjaler.
Skapa konto
Träram av ett hus under konstruktion, med verktyg och byggmaterial staplade på golvet.
Skapa konto
Trähus under byggnation med monterade fönster, ställning runt huset och material utspritt på marken, omgiven av skog och gräsmark.
Skapa konto
Hus under konstruktion med synlig byggställning, isoleringsmaterial och delvis uppsatt fasad, omgiven av natur och markarbete.
Skapa konto

texas67 texas67 skrev:
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Rum under renovering med träpaneler på väggarna, arbetsstol, verktyg och material nära ett fönster som släpper in ljus.
Skapa konto
Inre av en pågående husbyggnation med träväggar, synliga reglar och en stege mot väggen. Solens ljus skapar skuggor på golvet.
Skapa konto
Träpaneler uppsatta på väggar och tak i ett rum under konstruktion. Träplankor förvarade på ställning längs väggen. Innertak under uppbyggnad med träreglar och blå ångspärrsplast synliga. En elektrisk kabel löper genom konstruktionen.
Skapa konto
Väggar av ljust träpanel i ett rum under konstruktion, med byggställning av metall till vänster. Betonggolv med avloppsbrunn.
Skapa konto
Pågående byggprojekt med träpaneler, verktyg och material staplade inomhus, synliga takbjälkar och blå isolering.
Skapa konto

Stege lutad mot väggen i ett rum under renovering med svart dörr, tak med synliga balkar, och byggmaterial samt verktyg på golvet.
Skapa konto
Kök under renovering med bänkskivor i mörkt trä, en diskbänk och en inbyggd spis. Under bänken syns en mikrovågsugn som inte är installerad.
Skapa konto
En byggarbetsplats med fuktspärr och kakelväggar på väg att sättas upp, med en stol och en ventilationsenhet i hörnet.
Skapa konto
Svart och träfärgat köksbord under konstruktion i ett rum med vitmålat tak och väggar samt en mörk marmorerad fondvägg.
Skapa konto
Träram under byggnation på ett golv, omgiven av verktyg, sladdar och byggmaterial i ett rum med isolerade väggar och stora fönster.
Skapa konto
Rymligt rum under renovering med vita träpaneler, svarta bjälkar i taket och betonggolv. Ett arbetsbord och verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto

texas67 texas67 skrev:
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Rostig metallpanel på vägg med vitt fönsterkarm och grön växtlighet vid betonggrund.
Skapa konto
Upplyst husfasad i mörker med stora fönster och trädetaljer.
Skapa konto
Byggarbetsplats med en halvfärdig fasad av plåtskivor, byggställning, verktyg på släp och omgivande träd.
Skapa konto
Modernt kök med matplats, stora fönster och utsikt mot trädgård, synlig köksö med spis och ugn, ljus interiör och trägolv. Mekaniskt rum med rörkopplingar på väggen, omgivna av plywoodväggar, ett lock märkt "Purus" på golvet och olika byggmaterial runtom.
Skapa konto
Två vita dörrar i en renoverad interiör, varav en är stängd och den andra är halvöppen mot ett rum med byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Kök med träbar, tre svarta barstolar, smörgåsgrill, bananer och diverse köksredskap. Rustik stil med trästubbe och ved i bakgrunden.
Skapa konto

Byggnadsvägg med rostiga plåtskivor, ställning och träbjälkar vid taket. Plåtar på marken och grönska i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Snyggt. Bra jobbat!
Hur var budgeten och var det något som stack iväg i pris?

S SCB skrev:
Snyggt. Bra jobbat!
Hur var budgeten och var det något som stack iväg i pris?
budgeten var från början 300 i samklang med härlig naivitet, det som var dyra poster var ju gjutmaterialel formbalk / isolering men jag fick ändå mycket bra kompiskompispris, sen vart taket lyxigare för jag ville inte ha vanlig tegelpannplåt, har inte lejt bort nått annat än inkoppling el / kontrollansvarig / OVK , ligger just nu på 430K inrett och klart med irbastu men ägde då redan tomten, hade tillgång till vatten och el tog jag gamla stugans abonnemang

• Gilla
Posselosse och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat och imponerande låg budget!

G Gabbe1 skrev:
Bra jobbat och imponerande låg budget!
tack, ja nästfjälls med ditt, köpte ett par km panel av nån byasåg i din trakter :-) bra kurs

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Borga?

M Myckling skrev:
Borga?
Tyvärr inte, men kör skoter dit ibland, magiskt fint

texas67 texas67 skrev:
Tyvärr inte, men kör skoter dit ibland, magiskt fint
Ok, då tolkar jag det som du bygger i "rätt" dalgång. 😊

• Gilla
texas67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.