Nån som testat curant acqvaria takkonvektor?
Hittar inga priser på dom.
Skystar och curant finns med ec motor och det tror jag inte den billigare innova har?
Kanske inte spelar så stor roll?

Nån som styr sin frikyla via Thermia:s kylläge som finns i dom nyare pumparna ?
Tänkte låta Thermia styra start stopp av den extra cirkpumpen men strunta i den kyl vvx som Thermia rekommenderar emellan för o få separata system.

Min fläktkonvektor hade inbyggt relä för att starta grejer. Så när jag startar konvektorn sluter det ett relä i källaren(det inbyggda tålde inte mycket ström) som startar cirkpumpen till frikylan.

Min CP startar med när en ställdon öppnar för kyla.

Ett tips är att ha ställdonen samlade där man har cirkulationspumpen. Standard installationen är att ha ställdonen vid konvektorerna. Men blir det strul med donet så måste man upp på vinden och gräva.. Bättre att ha donen i pannrummet på en fördelare.

Vad kör ni med för säkerhets brytare/ strömbrytare till era takkonvektorer på vind?
Låsbar? Enkelt vridvred?

J J_B skrev:
Vad kör ni med för säkerhets brytare/ strömbrytare till era takkonvektorer på vind?
Låsbar? Enkelt vridvred?
Jag har en enkel vrid strömbrytare nere bredvid VP'n... Den bryter till konvetorerna, magnetventil och CP

• Gilla
J_B
  • Laddar…
Som anders07. Samt en extra brytare vid varje konvektor på vinden.

Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Som anders07. Samt en extra brytare vid varje konvektor på vinden.
Kör du enkelt vrid strömbrytare eller låsbar säkerhetsbrytare?

Håller på o monterar mina nya innova takkonvektorer nu o funderar på hur tjock kondensatledning ni andra använder?
Uttaget på konvektorn är 32mm men googlar man verkar många köra 16mm slang?

Walle85
Jag tog bara en slang som passade direkt på nippeln. Någon genomskinlig silikonslang om jag minns rätt. Så länge fallet är rätt har jag svårt att se att du får problem oavsett diameter.

Drog du upp slangen en bit först o sen hade fall ut till avloppet? Funderar på om det går o hänga slangen så man får fall o det inte blir dalar i slangen

Walle85
Jag tog ett par rundstavar som jag riktade in med vattenpass och satte fast slangen med buntband runt den för att få fall ner till brunnen. Behövde egentligen bara göra detta fram till skorstenschaktet, sen faller det på bra ner till pannrummet.

• Gilla
J_B
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.