Walle85
Det dyraste är skärmen, men du kan lika gärna använda en gammal surfplatta. Finns även större Shelly skärm idag än när jag köpte min.
En puck får du för 100-200 kr, du kan köpa mini varianten som är billigare. Styrahem.se eller Amazon är mitt tips.
Jag styr cirkulationspumpen med en Shelly-puck, ström av/på, inställningarna på cirkulationspumpen ändrar man inte när man väl satt dem.

• Gilla
J_B
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Det dyraste är skärmen, men du kan lika gärna använda en gammal surfplatta. Finns även större Shelly skärm idag än när jag köpte min.
En puck får du för 100-200 kr, du kan köpa mini varianten som är billigare. Styrahem.se eller Amazon är mitt tips.
Jag styr cirkulationspumpen med en Shelly-puck, ström av/på, inställningarna på cirkulationspumpen ändrar man inte när man väl satt dem.
Ja jag såg att lilla skärmen kosta runt 1200kr och 4st gen4 puckar kostar 840kr på Amazon 🙂

Nån som kör med LK PAL Universalrör A med isolering? Läste att många tycker 10mm isolering är för dåligt. Vad ska man ha istället i så fall?

J J_B skrev:
Nån som kör med LK PAL Universalrör A med isolering? Läste att många tycker 10mm isolering är för dåligt. Vad ska man ha istället i så fall?
Jag kör med sådant rör från pannrum till vind och tillbaka via skorstenspipan. Har inte upplevt att det varit för dåligt isolerat. Vet inte vad jag skulle ha lyckats knöla upp genom pipan istället, det var rätt trångt som det var 😬

• Gilla
J_B
  • Laddar…
Övrig input till dina tankar @J_B. Jag installerade en Skystar ECM32 på vinden för 3 år sedan och är sjukt nöjd. Nu lyckas vi hålla tillbaka hettan på övervåningen dagtid under varma sommardagar på ett väldigt effektivt sätt.

Jag skippade separat fjärr eller display helt. Istället styrs den via Homeassistant som redan var inarbetat i familjen. Varvtalet på fläkten (samt av/på) styrs av en dimmer, temperatur på ingång och utgång läser jag av med en Shelly Uni och ett par sensorer. Styr inte mot någon specifik temperatur utan låter kylan snurra på lite lagom fart… Cirkulationspumpen i pannrummet styrs även den så att den slås på och av med konvektorn.

• Gilla
J_B
  • Laddar…
Hoppas ok att låna tråden för en kort fråga. Jag har funderat frikyla sedan installation av Nibe S1155 BVP 2022 men fastnat i tanken på att jag inte har något avlopp för kondensvatten på vinden. Jag har dock avluftningsrör för avloppet som går genom vinden upp på taket. Förstår jag rätt att man kan leda kondensvattnet dit? Sitter det någon pump i konvektorerna för kondensvattnet eller hur får man till fall från konvektorernas kondensvatten till avluftningsröret?

J J_B skrev:
Har också sådana rör å det fungerar då för mig

• Gilla
J_B
  • Laddar…
E extcon skrev:
Hoppas ok att låna tråden för en kort fråga. Jag har funderat frikyla sedan installation av Nibe S1155 BVP 2022 men fastnat i tanken på att jag inte har något avlopp för kondensvatten på vinden. Jag har dock avluftningsrör för avloppet som går genom vinden upp på taket. Förstår jag rätt att man kan leda kondensvattnet dit? Sitter det någon pump i konvektorerna för kondensvattnet eller hur får man till fall från konvektorernas kondensvatten till avluftningsröret?
Det sitter en pump för kondensvattnet (åtminstone i min Skystar) som pumpar vattnet till en höjd av 60cm över konvektorns understa nivå. Därifrån måste det vara fall till dit du leder vattnet.

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Walle85
Vår Installation kör just nu maxfart (man hör ett svagt vindsus) när det behöver kylas och slår av helt när temperaturen är under ett specifikt gradtal. Jag har sett att kör jag på lägre hastighet än max blir det mycket mera kondens, samt att vi kyler ner rummen mycket snabbare med max.
Våra konvektorer är uppe på kallvinden ovanför isoleringen, har bara dragit ner spiro till ventilerna i innertaket, så ljudvolym är inget problem.

E extcon skrev:
Ja det är min plan att ta upp en hål i avloppsventilationsröret på vinden o sätta ett uttag på röret för kondensvatten o låta det pumpas dit. Skulle gå bra enligt en rörmokare jag pratat med.

När väl nyhetens behag med appar, uppkopping och massor av inställningar lagt sig kommer du att att låta anläggningen bara fungera. Det är som en ny bil, man kollar alla funktioner och specialiter, försöker imponera på bekanta vad bilen kan men sedan är det färden mellan punkt A till B utan krångel som är viktigast utan störande moment

• Gilla
Vector och 1 till
  • Laddar…
J J_B skrev:
Blir nog i allafall innova 221 och yonos pico 25/1-6 180 i allafall och 25 upp och 20 ut till konvektorerna.
Skriver igen. Vet inte om du såg vad som skrevs ang dimesion av rör eller om du struntar i det tipset? :)
Du gör som du vill... med om du ska mata 2 st Innova på ett PEX 25 rör samt PEX 20 avstick så kommer du få ett taskigt flöde med din tilltänka 6 meters CP.

Du kommer att ha runt 1,8 kPa per meter mottryck bara på stammen vid 2x0,29l/s som är nominellt flöde för konvektorerna. Vid t.ex. 20 meter total slang t.o.r är redan 36 kPa. Sen tillkommer mottryck över ventiler, konvektor mm.
Jag skulle köra minst PEX32 stamm och PEX25 avstick. Med en 8 eller 10 meters CP.
Om du nu är sugen på att få ut kyleffekt.

Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Skriver igen. Vet inte om du såg vad som skrevs ang dimesion av rör eller om du struntar i det tipset? :)
Du gör som du vill... med om du ska mata 2 st Innova på ett PEX 25 rör samt PEX 20 avstick så kommer du få ett taskigt flöde med din tilltänka 6 meters CP.

Du kommer att ha runt 1,8 kPa per meter mottryck bara på stammen vid 2x0,29l/s som är nominellt flöde för konvektorerna. Vid t.ex. 20 meter total slang t.o.r är redan 36 kPa. Sen tillkommer mottryck över ventiler, konvektor mm.
Jag skulle köra minst PEX32 stamm och PEX25 avstick. Med en 8 eller 10 meters CP.
Om du nu är sugen på att få ut kyleffekt.
Tack för din input.
Jag kommer max ha 4-5m 25mm slang i skorstenschaktet. I pannrummet blir det 22mm koppar.
Det är lustigt då min rörmokare säger att 25mm kommer räcka alldeles utmärkt?

Men eftersom jag inte ska ha så många meter så kanske det är lika bra o köra på 32mm om jag får igenom det i schaktet, får kontrollmäta.
Är ju i allafall inte så stor skillnad i summa.

Redigerat:
J J_B skrev:
Tack för din input.
Jag kommer max ha 4-5m 25mm slang i skorstenschaktet. I pannrummet blir det 22mm koppar.
Det är lustigt då min rörmokare säger att 25mm kommer räcka alldeles utmärkt?

Men eftersom jag inte ska ha så många meter så kanske det är lika bra o köra på 32mm om jag får igenom det i schaktet, får kontrollmäta.
Är ju i allafall inte så stor skillnad i summa.
Förmodligen har han inte räkna på det. De brukar inte rörböjare göra.

J jbernspang skrev:
Det sitter en pump för kondensvattnet (åtminstone i min Skystar) som pumpar vattnet till en höjd av 60cm över konvektorns understa nivå. Därifrån måste det vara fall till dit du leder vattnet.
Tackar!

• Gilla
jbernspang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.