31 630 läst ·
42 svar
32k läst
42 svar
Frikyla bergvärme -kondens?
Erfarenhetsmässigt så har jag varenda gång (2005 samt 2018) fått rita upp och beskriva vad, hur och på vilket sätt som det skall byggas till de jag anlitat. Delvis skönt, men tar såklart också tid att rita upp och förklara för installatören hur man vill ha det, så vederbörande sedan kan bygga därefter.ZNK skrev:
Mvh Rob
Har kört min anläggning i två säsonger nu, hittade en kille som hjälpte mig till slut.
Aermec FCW323 sitter där och sammantaget skulle man gjort det direkt. Visst den klarar inte hålla hela övervåningen under 25-26 när det är en 30+ dag men alternativet var att vår övervåning var 30+ den med.
kondens kommer ut ur en liten slang på baksidan man leder bort lite lämpligt.
Aermec FCW323 sitter där och sammantaget skulle man gjort det direkt. Visst den klarar inte hålla hela övervåningen under 25-26 när det är en 30+ dag men alternativet var att vår övervåning var 30+ den med.
kondens kommer ut ur en liten slang på baksidan man leder bort lite lämpligt.
De jag ringde runt till var alla väldigt "omöjliga" och de flesta hade argumentet att det blir dyrt och jag kommer att vara missnöjd men de kommer gärna och skruvar upp en LLVP... 
Den enda jag hittade som skulle kunna tänka sig göra jobbet (utan garanti) var IVT center på Ekerö (Skå) där jag köpte VP'n...
Den enda jag hittade som skulle kunna tänka sig göra jobbet (utan garanti) var IVT center på Ekerö (Skå) där jag köpte VP'n...
Vi har bergvärme med IVT HE9 med 180m borrhål och förra sommaren installerade vi två fläktkonvektorer för kylning av övervåningen. För att minimera ljud och maximera kyleffekt valde vi de största fläktkonvektorer vi hade plats för, en Eveco carisma fly 3 respektive fly 4. Huset är på 180m^2 med öppet till nock och kyls utan problem till önskad temperatur även på lägsta fläkthastighet, däremot kan det ta lång tid att kyla nedervåningen när konvektorerna endast sitter på övervåningen. Precis som med luftning av element är det mycket viktigt även för detta för att få någon kyleffekt, så se till att göra det efter ett tag när systemet blivit driftsatt. Carisma fly serien med fjärr kan styra alla fläktkonvektorer oavsett storlek från alla tillhörande fjärrkontrollers.
Jag gjorde en rörkanal i väggen från pannrummet upp till vinden så när installatörerna kom gick det snabbt att förlägga rören. Kondensvattenslangarna ledde jag genom ett rör i innertaket med avslut vid en stupränna.
Material + installation gick på ca 50 000 kr via IVT. Det enda jag ångrar är att det inte gjordes direkt i samband med att bergvärmen installerades.
För att pressa priset lite mer skulle rör och fläktkonvektorer kunna installeras själv innan IVT kopplar ihop rören med borrhålet, detta pga att grossistpriserna på dessa delar är mycket höga jämfört med via nätbutiker.
Jag gjorde en rörkanal i väggen från pannrummet upp till vinden så när installatörerna kom gick det snabbt att förlägga rören. Kondensvattenslangarna ledde jag genom ett rör i innertaket med avslut vid en stupränna.
Material + installation gick på ca 50 000 kr via IVT. Det enda jag ångrar är att det inte gjordes direkt i samband med att bergvärmen installerades.
För att pressa priset lite mer skulle rör och fläktkonvektorer kunna installeras själv innan IVT kopplar ihop rören med borrhålet, detta pga att grossistpriserna på dessa delar är mycket höga jämfört med via nätbutiker.
Oh, min lendning sitter ute på väggen utomhus men den har klarat två vintrar i Sthlm iaf. Sen ska man ärligt säga att fjärrkyla är inte lika effektivt som luftvärmepump men om man har lite disciplin så funkar det rätt ok. Blir Max 23-24 mot 30 under dessa varma sommardagarna, men som sagt ångrar också att det inte gjordes när man köpte bv.