Har ett hus som är tillverkat av lättbetong, jag skulle vilja ha balkong på ena delen av burspråket, burspråket bygger ut 1,2 så jag vill ha en balkong som är 1,2m djup och sen följer fasaden som är 3m bred. Dock vill jag helst inte bygga balkongen med pelare och undrar om det finns något sätt som jag jag bygga balkongen på för att slippa pelare då inte bygglovsenheten lär tillåta pelare eftersom jag nyttjat hela min bya. Det blåa vill jag göra till balkong.

• Ritning av fasad med utbyggt burspråk, där blå markering visar föreslagen balkongavsats utan pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt pelarna intill väggen och balkongen som en konsol. Det finns färdiga koncept.
Många hyreshus montera till balkonger i efterhand då det inte tar markyta.

L lnvinzible skrev:
undrar om det finns något sätt som jag jag bygga balkongen på för att slippa pelare då inte bygglovsenheten lär tillåta pelare eftersom jag nyttjat hela min bya.

Är du säker på att den inte räknas in i byggnadsarean bara för att den saknar pelare?

L Leif i Skåne skrev:
Sätt pelarna intill väggen och balkongen som en konsol. Det finns färdiga koncept.
Många hyreshus montera till balkonger i efterhand då det inte tar markyta.
Jag vill undvika pelare fram till, längs med fasaden kan jag lägga men annars måste fen va frihängd

L lnvinzible skrev:
Jag vill undvika pelare fram till, längs med fasaden kan jag lägga men annars måste fen va frihängd
Ja det är det jag menar. Man sätter 2 VKR rör typ 120x50 bultat mot väggen med ett sned stag som balkongen hänger i.
Kolla runt för exempel på äldre hyreshus.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.